Citat:
Ursprungligen postat av
BushwickBill
Jag är också bildad och ändå står jag här och fortsätter kalla dig idiot, vad gör du för slutsats av det då? Svenska är inget juridiskt språk där alla ord måste vara en juridisk term för att de ska ha berättigande. Termen "mord" för att beskriva en händelse innehåller inte tillräcklig information vilket är varför man kan prata om utvidgat självmord, gängmord, knivmord, kvinnomord etc. Du är en stor fet idiot om du tycker att juridiska terminologi ska ligga som en stor våt filt över diskussioner utanför domstol.
Börjar kännas som om den här diskussionen om skillnaderna och likheterna mellan termerna "utökat självmord" och "mord" börjar bli ganska tröttsam. Det hela började med att ett antal användare i samband med att polisen inledde förundersökning om mord började gorma om att "det är inte alls mord, det är utökat självmord". Ett antal användare (mig själv inkluderat) poängterade då att utökat självmord inte är en brottsrubricering och att även om scenariot bäst allmänspråkligt beskrivs som utökat självmord så kommer brottsrubriceringen bli mord (alternativt dråp). Denna diskussion har sedan mynnat ut i någon form av pseudodebatt om utökat självmord existerar eller ej samt huruvida termen har ett värde.
Den sammantagna poängen är att utökat självmord inte är en brottsrubricering, det är däremot mord. Således är det inte särskilt anmärkningsvärt eller säger något om händelseförloppet att polis rubricerar händelsen som misstänkt mord. Att man sedan vill beskriva händelseförloppet, rent språkligt, som ett utökat självmord är en annan fråga.