2021-07-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kul argumentationsteknik du har, upprepa den några gånger till. Jag tror inte du är lika flabbig när du ligger på akuten med slangar nerkörda i halsen. Men visst är det bra att det finns vaccin för dessa stackare.
Det blev en felaktig dubbelpost, menade inte att upprepa samma sak.

Jag hade covid och det var ingenting mot de förkylningar jag fått förr.

Jag är glad för din skull att du fått vaccin. Annars hade du säkert råkat illa ut om du blev smittad.
Citera
2021-07-08, 10:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns många yngre med god hälsa som råkat illa ut i covid19.
hur ”många” unga utan bakomliggande sjukdomar har lagts in på sjukan och dött i covid-19 ?

Citat:
Men visst jag håller med dig om att gymkort och bra mat är bra för hälsan.

Det kan vara helt avgörande. Vi såg ju undersökningen häromdagen där man kom fram till att de som haft dålig kondis vid mönstringen hade större sannolikhet att råka illa ut i pandemin.

Ju längre du lever och gör del desto större är sannolikheten att du råkar illa ut.
Citera
2021-07-08, 11:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ålder är en avgörande faktor, lite svårt att göra något åt det. Anledningen till att folk hamnar på IVA är att de inte kan följa de enklaste rekommendationerna, håll avstånd, träffa inte nytt folk. Det är inte raketforskning direkt.

Du kan inte hindra folk från att leva. Ålder är ett också ett mått på hur länge du levt med en felaktig livsstil. Men det väljer du att bortse ifrån.
Citera
2021-07-08, 11:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag hade covid och det var ingenting mot de förkylningar jag fått förr.

Jag är glad för din skull att du fått vaccin. Annars hade du säkert råkat illa ut om du blev smittad.

Jag tror inte alls att du haft covid, snarare en vanlig snuva.

Faktum är att jag inte alls tror jag hade råkat illa ut. Jag fick väldigt lindriga reaktioner på vaccinet, upplevde lite yrsel första dagen och lite ont i stickarmen dagen efter. Polaren däremot låg däckad i 3 dagar, han hade nog råkat illa ut och jag är glad att han tog vaccinet så jag slipper gå på begravning.
Citera
2021-07-08, 11:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tror inte alls att du haft covid, snarare en vanlig snuva.

Faktum är att jag inte alls tror jag hade råkat illa ut. Jag fick väldigt lindriga reaktioner på vaccinet, upplevde lite yrsel första dagen och lite ont i stickarmen dagen efter. Polaren däremot låg däckad i 3 dagar, han hade nog råkat illa ut och jag är glad att han tog vaccinet så jag slipper gå på begravning.

Alltså covid är ganska läskigt för somliga men de allra flesta överlever. Tycker du målar fan på väggen i onödan.
Citera
2021-07-08, 11:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hur ”många” unga utan bakomliggande sjukdomar har lagts in på sjukan och dött i covid-19 ?

Det vet jag inte men det står på socalstyrelsens hemsida. Menar du att om man har en bakomliggande sjukdom och är ung så är man inget värt i dina ögon?

Citat:
Det kan vara helt avgörande. Vi såg ju undersökningen häromdagen där man kom fram till att de som haft dålig kondis vid mönstringen hade större sannolikhet att råka illa ut i pandemin.

Ju längre du lever och gör del desto större är sannolikheten att du råkar illa ut.

Jag såg den undersökningen.

Varför är det så tror du?
Citera
2021-07-08, 11:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du kan inte hindra folk från att leva. Ålder är ett också ett mått på hur länge du levt med en felaktig livsstil. Men det väljer du att bortse ifrån.

Hur du får fram den slutsatsen är helt obegripligt, med en felaktig livsstil lever du inte särskilt länge.
Citera
2021-07-08, 11:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Alltså covid är ganska läskigt för somliga men de allra flesta överlever. Tycker du målar fan på väggen i onödan.

Jag har 3 i min vänkrets som dött i covid19, 40-55 år, ett antal som legat på IVA varav en i 3 veckor. För mig är det jäkligt många, för dig är det statistik. Att överleva är inget liv.
Citera
2021-07-08, 11:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det vet jag inte men det står på socalstyrelsens hemsida.
Gå in och läs igen och förklara hur du får det till ”många”!

Citat:
Menar du att om man har en bakomliggande sjukdom och är ung så är man inget värt i dina ögon?

Nej. Jag menar bara att alla måste ta ett ansvar för sin egen hälsa. Ju fler som förstår att vår motståndskraft mot virus går att påverka, desto bättre.

Citat:
Jag såg den undersökningen.

Varför är det så tror du?
det beror på att de behållt sin felaktiga och farliga livsstil genom hela livet. Vad tror du själv?
Citera
2021-07-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dödligheten påverkas av de åtgärder man vidtar. Något som däremot är väldigt tydligt så är det korrelationen mellan samhällssmitta och antal döda. Inget land har klarat av att skydda riskgrupper selektivt.

Träffas man inte så sprider man inte smitta, vad är nytt i det?

Den kumulativa överdödligheten sedan 1/1 2020 är 4,6% i Sverige och ligger lågt internationellt sett. Ännu lägre om ålderstandardisering görs, vilket man måste göra om man ska jämföra länder. Har du data på detta i relation till samhällsmitta?

Nej?
Citera
2021-07-08, 11:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Gå in och läs igen och förklara hur du får det till ”många”!

Nej. Jag menar bara att alla måste ta ett ansvar för sin egen hälsa. Ju fler som förstår att vår motståndskraft mot virus går att påverka, desto bättre.

det beror på att de behållt sin felaktiga och farliga livsstil genom hela livet. Vad tror du själv?

Medelåldern på de som dör är väl 83-84 år i Sverige och är väl en av de högsta i världen. Hur uppnår man bland den högsta medelåldern i världen med en farlig livsstil? Kan du förklara?
Citera
2021-07-08, 11:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag har 3 i min vänkrets som dött i covid19, 40-55 år, ett antal som legat på IVA varav en i 3 veckor. För mig är det jäkligt många, för dig är det statistik. Att överleva är inget liv.

Varför skriver du bara ålder och inte deras vikt plus övriga åkommor. Om du nu påstår att dessa i övrigt var friska och med normal vikt så påstår jag rakt av att du ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in