2021-07-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Variationerna blir förhållandevis små även i en pandemi. Speciellt när dödligheten i andra sjukdomar går ned samtidigt.

I snitt dör ju i runda slängar 100 tusen personer i Sverige. Om det då skjuts 100 eller 1000 personer så påverkar det inte dödligheten speciellt mycket. Betyder det att gängskjutningarna inte utgör något problem? Om det dött 15 tusen personer i covid19 märks inte heller så mycket när man resonerar så. Speciellt inte om man samtidigt kan räkna bort 5-7 tusen färre som dör av övriga smittsamma sjukdomar pga bättre hygienrutiner , hemarbete m.m.. Sätter man dock detta i relation till 30 estoniakatastrofer kommer saken i ett annat perspektiv. Att hålla på och snacka om överdödlighet hit och dit visar bara att man vill fördumma hela diskussionen. Överdödlighet är lika irrelevant som begrepp för covid19-offer, som för trafikoffer som offer för skjutningar på öppen gata.
Om man resonerar som så att döda barn inte är värre än döda på SÄBO, så kommer man till dina slutsatser.
Citera
2021-07-08, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Så du avstår från att visa hur du kom fram till 0.03% dödlighet genom att börja prata om varianter? Ska man tolka det som att det inte finns något som helst bakom siffran du svänger dig med?

Intressant, var gjorde du detta? Vilket labb? Hur kommer det sig att du släpptes in där?

https://www.youtube.com/watch?v=xwjsByaS2Ng

Togs bort ganska omgående från tuben när det blev en meme.

Men till ämnet, hur ställer du dig som sagt till den nyaste mutationen, Delta Plus? Har den en högre dödlighet än 0.03% eller mindre? Kommer du ta ett "vaccin" för Delta Plus varianten?
Citera
2021-07-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så FHM har fel och du har rätt? Det var nog höjden av hybris idag. Sweet jesus att vi har sådana genier som kan sätta FHM på pottan bara sådär, wow.

FHM erkänner ju detta i rapporten, det är deras ord inte mina. Har ni så svårt att läsa och tänka? Öppna rapporten och läs själv.
Citera
2021-07-08, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Som jag förstår detta så är 3000 avlidna per år i Influensan en företeelse som uppfanns våren 2020 företrädesvis i debatt artiklar.

Jag tror att man för att komma fram till denna höga siffra inte bara tagit med de som avlider i influensan utan även tagit med alla som dör av lunginflammation oavsett anledning till lunginflammationen. Det finns fler anledningar till lunginflammation en influensa. Att 4000 skulle avlida av både influensa, lunginflammation efter en influensa och andra anledningar till lunginflammation är dok även det överdrivet. Som max handlar det om 3000, men troligen är i all fall 1000 av dessa helt fel att räkna med. Innan våren 2020 om man ville dra på en hög siffra så kunde man komma upp till 2000 avlidna i influensan, då handlar det om en beräkning där man även tagit med de som avlider av lunginflammation som följd av trolig influensa.

Statistikdatabas för dödsorsaker
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/resultat.aspx
De som avlider till följd av influensa inom intensivvården är bara en liten del av dem som avlider under en influensasäsong. Genom modellering har det beräknats att mellan ca 150 och 2 200 personer har avlidit till följd av influensa årligen från 2001 till 2012 [5]. Av dessa sammantaget 11 000 dödsfall inträffade 95 procent bland personer över 65 år, och 5 procent var mellan 45 och 64 år.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/rapport/2014/01/influensan-20122013-visar-behovet-av-skydd-for-riskgrupper-i-alla-aldrar/

Ska man ens försöka hävda att fler en 2200 kan dö av en influensa och till följd av en influensa bör man kunna visa på detta annars är det uppenbart att man enbart är verklighets frånvänd eller låtit sig luras.

Intressant tycker jag också är att det under ett ovanligt svårt influensa år kan IVA vårdas 213 personer. Det är ju faktiskt färre en vad som registrerats ny inlagda bara på en svår vecka p.g.a. covid.
Influensasäsongen 2012–2013 var ovanligt svår. 213 personer rapporterades intensivvårdade till följd av influensa. Två tredjedelar hade influensa A(H1N1)pdm09 (svininfluensa), och en tredjedel hade annan influensa A eller B.
Samma artikel.

Vecka 15 2020 registrerades det 298 st ny inlagda på IVA för covid.
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#iva

Är det inte så antal döda för Covid 19 räknas?

Det är sällan någon dör av Covid 19 utan det blir av följdsjukdomar så som lunginflammation, hjärtinfarkt och hjärtsvikt?

Det är iaf så jag fattat vad som klassas som att avlida av Covid 19.

Från din länk som pratar om detta (och är skriven innan 2020):

Citat:
De år då mycket influensa A(H3N2) har cirkulerat har mellan 1 000 och 2 000 personer över 65 år avlidit till följd av influensa.

Detta betyder ju inte att 1000-2000 får dödsorsaken "Influensa" på samma sätt som många av de runt 14500 som avlidit i Covid 19 inte har Covid 19 som dödsorsak.
Citera
2021-07-08, 08:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Och du har som vanligt typ ingen koll alls utan bara sitter och svamlar och hittar på. Vi har liksom betydligt fler smittade sett till storlek på befolkningen. Du är så blåst att man tror knappt att det är sant. Gå nu och sov ruset av dig istället för att sitta här och hitta på. *hihi*

Hur kan du säga säkert att vi har mest smittspridning? Det är Spanien som kraftigt underpresterat med avseende på både döda och sjukhusinlagda jämfört med oss trots att de tagit till mkt tuffa tag och rent fascistiska lösningar.

Det mest intressanta nu är inte antal positiva test, utan snarare hur läget ser ut i vården .
Citera
2021-07-08, 08:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan absolut påverka ”pandemin” genom att sluta testa så förbannat mkt i onödan.

Det viktigaste är att inte vården korkar igen och det gör den inte sedan länge.

Är väl bara cirka 2 månader sedan vården var oerhört ansträngd. Problemet med svensk vård och covid19 är att den har så fruktansvärd låg kapacitet. IVA-platser är inte dimensionerade för en pandemi, utan för olyckor, trafikoffer m.m. Det gör att vi kan gå från helt tomt till överbelastat på en vecka. Antalet IVA-platser har väl varierat något över pandemin, men nu tror jag att det i praktiken finns cirka 500 platser. Det är inte mycket för en befolkning på 10 miljoner. Som mest tror jag det officiellt funnits 800 platser,men har varit omdiskuterat huruvida dessa platser också funnits i praktiken, med avseende på bemanning, viss utrustning osv.
Citera
2021-07-08, 08:48
Medlem
Citat:
Jo, men det verkar ju handla om vilka mutationer det rör sig om. Tycker du att det ser ut som om man erhållit flockimmunitet i UK? Betan ska ju inte bita på deltan, frågan är ju hur alfan funkar med deltan. Ser ju inte så hoppingivande ut dok

Men jag tror också att en viss immunitet finns mellan vissa varianter och man är säkert immun jätte länge om det handlar om samma variant. Den studien du länkade. Vilka varianter handlar den om? ögnade igenom den lite hastigt men såg inte. Den är ju publicerad i slutet av april så den handlar väl inte alls om deltan?

Nu har det kommit fram statistik från UK som visar att risken att återinfekteras av delta inte är större än någon annan variant. Förstår inte varför inga tidningar skriver om detta. Goda nyheter för oss med starkt naturligt immunförsvar!

Citat från följande pressmeddelande: New national surveillance of possible COVID-19 reinfection, published by PHE

” There is currently no evidence that the Delta variant, or any other Variants of Concern, are more likely to cause reinfection than others, but we will closely monitor this.”

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/993879/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_15.pdf
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-08 kl. 08:54.
Citera
2021-07-08, 08:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om jag kan gissa så har det med turism att göra. Så länge vaccinet inte skyddar ordentligt mot smitta så funkar de inte att bedriva turism utan att det påverkar smittspridningen. Det är väl ett val man gör, gissar på att det har med ekonomiska intressen att göra.

Men visst är det en fin idé. Samla människor från olika delar av välden på en plats men lite olika mutationer, blanda runt och sedan förhoppningsvis skicka hem dem med en ännu lite mer smittosam variant som skickar ännu några mer på sjukhus och går lite mer på barnen. Så får vi alla en ny ensam trist vinter till. För det är väl det vi eftersträvar, annars förstår jag inte vad det är vi håller på med.

Vad nu? Säger du att vaccinet är dåligt och är verkningslöst?

Vad vi håller på med? Livet kallas det och det har varit på paus för så många alldeles för länge.

Nu räcker det med dumheterna. Folk är inte rädda längre. Gå ut och se själv! Kul att se.
Citera
2021-07-08, 08:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man resonerar som så att döda barn inte är värre än döda på SÄBO, så kommer man till dina slutsatser.

Jag ser inget positivt att smitta ned vare sig barn eller åldringar med Covid19. Ingen vet heller vilka långtidseffekterna blir av coronainfektioner, men det finns ju gott om illavarslande tecken. Det finns liksom en anledning till att stora delar av världen stängt ned, munskydd syns lite överallt och flera vaccin utvecklats på kort tid. Är löjligt att kalla det för fake-pandemi. Det visar på att man inte förstått någonting, eller väljer att sticka huvudet i sanden.
Citera
2021-07-08, 08:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Säsongen 17-18 dog det 1100 personer i Influenza. 6%, 68 personer var under 63 år. Utan media-pådrag vad jag känner till. Förmodligen p.ga att det är naturligt att svårare förkylningar tar äldre och andra med underliggande problematik. De dog med Influenza-infektion. Vi måste ju inse att Covid hade passerat ganska obemärkt för de allra flesta om det inte var för informations-flödet. Utrycket ”lyckligt ovetandes” passar bra in här.

Överdödligheten skulle vara intressantare om man räknade på förväntade levnadsår och tog med befolkningsökningen. Självklart väger dödsfall olika. Det anser alla. Några hycklar om det bara.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

Informationen finns redan. Vi pratar i snitt cirka 8 år för män och 9 år för kvinnor. År som de döda i SNITT gått miste om. Läs sidan 18. Så det är totalt bullshit det där, som flera här inne försöker förmedla att de som dött ändå skulle stått med ena foten i graven och avlidit nästa vecka ändå, om de inte drabbats av covid.
Citera
2021-07-08, 08:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag ser inget positivt att smitta ned vare sig barn eller åldringar med Covid19. Ingen vet heller vilka långtidseffekterna blir av coronainfektioner, men det finns ju gott om illavarslande tecken. Det finns liksom en anledning till att stora delar av världen stängt ned, munskydd syns lite överallt och flera vaccin utvecklats på kort tid. Är löjligt att kalla det för fake-pandemi. Det visar på att man inte förstått någonting, eller väljer att sticka huvudet i sanden.

Hur mkt av ”pandemin” hade du märkt av om det inte vore för det massiva nyhetsflödet som träffar dig varje dag? Själv hade jag sannolikt inte märkt av ett skit.

Det är några få som blir enormt förmögna på människors oro, samtidigt som klyftorna ökar och det är så trist att se.
Citera
2021-07-08, 09:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är ingen som aktivt ”smittar ner” någon. Jag förstår mig inte på det här resonemanget.

Det luktar rättshaverist och att vissa har svårt att acceptera att vi har virus att hantera i vår värld. Det kommer vi alltid att ha kan jag meddela. Sköt om din hälsa så kommer du att klara dig bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in