2021-07-07, 20:21
Medlem
Flera begrepp jag inte har den blekaste aning om vad de innebär. Det är förmånsvärden, prisbasbelopp och skatter på det ena eller det andra. Kan någon förklara för mig som om jag vore en femåring? Hur räknar jag och vad kostar det mig?

Mvh
Citera
2021-07-07, 21:37
Medlem
Deckard-Cains avatar
1)Du får x antal prisbasbelopp att handla för.
2) beroende på vad du väljer för bil och utrustning, betalar du ett förmånsvärde efter detta. Säg kanske 6000kr brutto. (Ett exempel)

Kostanden för dig blir då netto ca 3000kr på lön.

Har bilen mer förmånsvärde betalar du mer, har bilen ett lägre förmånsvärde betalar du mindre.

Är bilen en elbil av någon form är förmånsvärdet aningen billigare men inte lika billigt som förr. Varje tillval i bilen adderas på ditt förmånsvärde…

Ok?
Citera
2021-07-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
1)Du får x antal prisbasbelopp att handla för.
2) beroende på vad du väljer för bil och utrustning, betalar du ett förmånsvärde efter detta. Säg kanske 6000kr brutto. (Ett exempel)

Kostanden för dig blir då netto ca 3000kr på lön.

Har bilen mer förmånsvärde betalar du mer, har bilen ett lägre förmånsvärde betalar du mindre.

Är bilen en elbil av någon form är förmånsvärdet aningen billigare men inte lika billigt som förr. Varje tillval i bilen adderas på ditt förmånsvärde…

Ok?

Tack för svar.

Det dras alltså 3000kr på lönen? Förmånsvärdet är det jag betalar?
Citera
2021-07-07, 22:07
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyr
Tack för svar.

Ja ungefär.
Om förmånsvärdet för den bil du kollar på är 6000kr, så blir kostnaden för dig som förare ca 3000kr.

Ja det är det du betalar, om ni inte har några interna bestämmelser
Citera
2021-07-07, 23:29
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Nej, verkligen inte. Förmånsvärdet på en bil som nyttjas privat, men ägs av ag är det värde varpå förmånsskatten skall beräknas. Det räknas ut årsvis och påförs genom källskatt månadsvis.
Citera
2021-07-07, 23:34
Medlem
Citat:
Flera begrepp jag inte har den blekaste aning om vad de innebär. Det är förmånsvärden, prisbasbelopp och skatter på det ena eller det andra. Kan någon förklara för mig som om jag vore en femåring? Hur räknar jag och vad kostar det mig?

Mvh

Skatteverket anser att det är en förmån att arbetsgivaren håller dig med en bil som har en nytta för dig som anställd privat. Därav att du, som de flesta löner och andra typer av förmåner, kommer beskattas för detta.

Man behöver dock bestämma värdet av denna förmånen som skall vara ett underlag för beskattning. Det finns formler och regler för det, men lite överkurs här. Det enklaste är att gå in här och mata in data för de bilmodeller du är intresserad av, så får du automatiskt en beräkning av förmånsvärdet.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/bilformansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

OBS: Förmånsvärdet är inte den summa du betalar in i skatt. Det är den förmån som skall beskattas. Har du en marginalskatt på tex. 50% så blir skattem 0,5 x förmånsvärdet. Det blir den skatt du betalar varje månad till SKV så länge du har bilförmånen.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman.4.7459477810df5bccdd4800012339.html
Citera
2021-07-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Skatteverket anser att det är en förmån att arbetsgivaren håller dig med en bil som har en nytta för dig som anställd privat. Därav att du, som de flesta löner och andra typer av förmåner, kommer beskattas för detta.

Man behöver dock bestämma värdet av denna förmånen som skall vara ett underlag för beskattning. Det finns formler och regler för det, men lite överkurs här. Det enklaste är att gå in här och mata in data för de bilmodeller du är intresserad av, så får du automatiskt en beräkning av förmånsvärdet.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/bilformansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

OBS: Förmånsvärdet är inte den summa du betalar in i skatt. Det är den förmån som skall beskattas. Har du en marginalskatt på tex. 50% så blir skattem 0,5 x förmånsvärdet. Det blir den skatt du betalar varje månad till SKV så länge du har bilförmånen.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman.4.7459477810df5bccdd4800012339.html

Tack! Jag tror jag hajar!
Förmånsvärde är ett tillägg som hamnar ovanpå min lön vilket gör att jag får betala mer i skatt på lönen. Det är avgiften?

Mvh
Citera
2021-07-12, 17:41
Medlem
Citat:
Förmånsvärde är ett tillägg som hamnar ovanpå min lön vilket gör att jag får betala mer i skatt på lönen. Det är avgiften?

Mvh

Helt korrekt. 👍
Citera
2021-07-12, 17:47
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:

Mvh

Som redan konstaterats, det stämmer.

Sen får man ibland som vanlig anställd - om man inte är chef eller resande säljare t ex - betala ytterligare, genom att arbetsgivaren löpande gör ett netto- eller bruttolöneavdrag.

En extra kostnad för dig alltså, för att det inte ska bli så dyrt för arbetsgivaren att hålla dig med bil.

Du kanske får betala 3000 av din lön för förmånen att få ”lönen” höjd med 3000 kr, typ.
Citera
2021-07-12, 17:57
Medlem
Tänk på att förmånsvärdet är positivt gentemot den allmänna pensionen, det finns dock ett tak. Men tänk på att ifall du har bruttolöneavdrag kan det påverka din tjänstepension. Du bör fråga din arbetsgivare ifall det finns någon policy och vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in