Citat:
Ursprungligen postat av
Gyr
Tack! Jag tror jag hajar!
Förmånsvärde är ett tillägg som hamnar ovanpå min lön vilket gör att jag får betala mer i skatt på lönen. Det är avgiften?
Mvh
Som redan konstaterats, det stämmer.
Sen får man ibland som vanlig anställd - om man inte är chef eller resande säljare t ex - betala ytterligare, genom att arbetsgivaren löpande gör ett netto- eller bruttolöneavdrag.
En extra kostnad för dig alltså, för att det inte ska bli så dyrt för arbetsgivaren att hålla dig med bil.
Du kanske får betala 3000 av din lön för förmånen att få ”lönen” höjd med 3000 kr, typ.