2021-07-06, 22:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Väldigt mycket i det moderna samhället jag ej fattar
Jo, det märks på dina trådar. Kansje ska kolla med din gode man, och inte ge dig på svåra saker vara vuxna klarar …
Citera
2021-07-07, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jo, det märks på dina trådar. Kansje ska kolla med din gode man, och inte ge dig på svåra saker vara vuxna klarar …

Försök inte. Vuxna kan stava.
Citera
2021-07-07, 07:44
Medlem
Citat:
Varför måste man själv redovisa och skatta på utdelningar? Varför gör inte dom själva det så när man väl får utdelning så slipper man göra något och får behålla hela summan bara
Beloppet är förtryckt på deklarationsblanketten så du slipper att själv redovisa. Däremot så är inte skatten dragen så du kan behöva betala in pengar i samband med deklarationen.
Citera
2021-07-07, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Beloppet är förtryckt på deklarationsblanketten så du slipper att själv redovisa. Däremot så är inte skatten dragen så du kan behöva betala in pengar i samband med deklarationen.

Eh? Är det en noterad aktie så dras som huvudregel preliminärskatt på 30% på utdelningen om man har skattehemvist i Sverige.

Det är bara vissa aktier som det inte ska dras preliminärskatteavdrag på utdelning. T ex fåmansbolag.
Huvudregel:
” 15 § Skatteavdrag ska göras från sådan ränta och utdelning som lämnas i pengar och som kontrolluppgift ska lämnas om enligt 17 eller 19 kap.”
Undantag:
” 18 § Skatteavdrag ska inte göras från utdelning
1. på aktier i ett svenskt aktiebolag som inte är ett avstämningsbolag enligt 1 kap. 10 § aktiebolagslagen (2005:551), ”
Citera
2021-07-07, 09:40
Medlem
SoundBlasters avatar
Om du har aktierna på ett ISK-konto är ju utdelningarna skattefria. Förutom att schablonskatten ökar lite om du inte tar ut pengarna direkt när du får utdelningen.
Citera
2021-07-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoundBlaster
Om du har aktierna på ett ISK-konto är ju utdelningarna skattefria. Förutom att schablonskatten ökar lite om du inte tar ut pengarna direkt när du får utdelningen.

Det är sant. Men jag tolkar TS som att det gäller noterade aktier som ägs i en aktiedepå.
Citera
2021-07-07, 10:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vergelmer
Försök inte. Vuxna kan stava.
Om du sett ett tangentbord vt du att 'j' sitter precis bredvid 'k' och att 'kansje' därför är ett slarvfel snarare än en okunnig felstavning.
Citera
2021-07-07, 14:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
När dom ger utdelningar så kan dom dra skatt och deklarera för personen i samma veva

Läs vad jag skriver för i helvete. Exempelvis Volvo skulle i så fall behöva ha hundratals skattejurister för att hålla koll på vad en privatperson i Sverige ska skatta, vad ett AB i Sverige ska skatta, vad ett KB i Sverige ska skatta, vad en privatperson i Michigan, USA ska skatta, vad ett företag i Texas, USA ska skatta, hur man redovisar till Skatteverket i Sverige, USA, Uruguay o.s.v. Det är ett genomidiotiskt och totalt omöjligt förslag.
Citera
2021-07-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Läs vad jag skriver för i helvete. Exempelvis Volvo skulle i så fall behöva ha hundratals skattejurister för att hålla koll på vad en privatperson i Sverige ska skatta, vad ett AB i Sverige ska skatta, vad ett KB i Sverige ska skatta, vad en privatperson i Michigan, USA ska skatta, vad ett företag i Texas, USA ska skatta, hur man redovisar till Skatteverket i Sverige, USA, Uruguay o.s.v. Det är ett genomidiotiskt och totalt omöjligt förslag.

Jag skulle kunna fortsätta med exempel men orkar inte. Du fick mig att garva. Tack!
Citera
2021-07-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Menar att avanza skulle sköta det inte tex Volvo i ditt exempel
Citera
2021-07-07, 19:33
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Menar att avanza skulle sköta det inte tex Volvo i ditt exempel

Det gör de ju redan, så vad i helvete menar du?

https://www.avanza.se/kundservice.html/183/dras-det-nagon-skatt-pa-utdelningar/?categoryId=79
Citera
2021-07-07, 19:34
Medlem
Vad menar du? Äger du på avanza antar jag att du har ett ISK, KF eller AF konto. I samtliga fall behöver du inte deklarera något för utdelningar. På AF-kontot dras skatten i samband med utdelningen. På ISK/KF betalar du inte skatt för utdelningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in