2021-07-07, 19:13
Medlem
Satt och kikade på avrättningsvideos på reddit (karteller) i väntan på att tåget skulle börja rulla. Något jag sällan gör men hade extra tråkigt. Kikade sen upp och ser hur jag har en kamera riktad exakt på mig 0.5 meter bort.. sjukt stelt. Tror ni personalen sitter och tittar på sånt under rasten? Är en stam-resenär. Blir väl buss framöver..

Vet att ica personal alltid stirrar på kamerorna under sina raster.
Citera
2021-07-07, 19:38
Medlem
sfrges avatar
Vad är du rädd för?
Citera
2021-07-07, 19:39
Medlem
Tönt
Citera
2021-07-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Vet att ica personal alltid stirrar på kamerorna under sina raster.

Vars har du fått det ifrån??? Vem sitter och stirrar på kameror under sin rast, när man har mobilen att stirra på, eller äta sin mat?

Och nej, ingen sitter och stirrar på kameran, man tittar bara på det inspelade om det har rapporterats om händelse där.
Citera
2021-07-07, 20:30
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det hela är enkelt löst: Titta inte på videor som kan vara moralisk-etiskt stötande för andra människor på allmän plats!!
Avrättningar, porr och sådant tveksamt moraliskt går bort i det allmänna rummet oavsett om det är kamerabevakat eller inte.
Själv tänker jag att det sitter en gubbe bakom varje kamera som avlyssnar och ser allt, a la säkerhetstjänsten, och därför tänker jag på vad jag säger och gör även fastän jag vet att det är främst om något händer som bevakningen är 100%.
TS har tur att Sverige än så länge inte är lika kameratätt som bla England där bevakningen på gatorna är mer rigorös och i real-time med gubbar som stirrar i monitorerna dygnet runt för att kunna skicka ut vakter och poliser mm.
Här i Sverige är det främst vägnätet i storstäderna som bevakas i real-time dygnet runt och inte så mycket gator och torg även om det börjar bli så allt mer.
Citera
2021-07-07, 21:01
Medlem
killawifes avatar
Nej, ingen bryr sig om kamerorna om det inte hänt nåt. Jag har jobbat på en drös företag där det funnits kameraövervakning men ärligt talat så har man inte tid att kolla vad som pågår på skärmarna för man har fullt upp med annat.
Man har ju givetvis hört skräckhistorier om chefer som spenderar halva sin arbetstid med att bara glo på videoövervakningen men jag har aldrig upplevt det själv.
Citera
2021-07-08, 02:00
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det låter osannolikt att någon skulle titta på just den kameran just då och att kvaliteten var tillräckligt bra för att se vad du pysslade med men rent hypotetiskt kan lokförare sitta och titta på kamerorna när tåget står stilla.

Invändiga kameror är också sällsynt.
Citera
2021-07-08, 09:05
Medlem
På pendeltågen i Stockholm tittar tågvärden i dessa kameror under arbetspasset, det finns flera kameror i vagnarna och tågvärdens skärm kör 4 kameror åt gången och skiftar sedan till nästa 4 osv. Det ingår i tågvärdens arbetsuppgifter att hålla koll på vad som händer inne i tåget.

Det är därför man kan hör tågvärden ropa i högtalaren om att ta ner fötterna från sätet t.ex. Tågvärden ringer också in och rapporterar om det är något som händer i vagnarna så att väktare eller polis ska möta upp. Det är även inspelning på dessa kameror och det förekommer rätt ofta att det kommer ut personal som säkrar bevis genom att plocka ut hårddiskarna där filmerna lagras.

Så jo, tågpersonal tittar i dessa kameror live, lokföraren kan bara se när tåget står still, tågvärd eller annan personal ser hela tiden.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2021-07-08 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in