2021-07-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Ebba Busch påstår att det inte finns några predjeukat för det hon skulle bli åtalad för och försökte snurra ihop något om att det skulle dra ut på tiden och att det var privat.

Jag hittade den här länken.
http://data.riksdagen.se/dokument/GS02K241

Det är inte långsökt att tro att den korrekta juridiska domen var grovt förtal, dvs samma brott som Ebba Busch är dömd till. När Ebba Busch nu undvek åtal så undvek hon också praxis att domstolen tar ifrån den som är anmält för grovt förtal deras riksdagsplats i enlighet med 4 kap. 11 § regeringsformen. Ebba Busch duckade en kula här!
Har du bekräftat att det handlar om grovt förtal? Det vore bra för din framtida trovärdighet om man kunde tro på det du skriver i stället för att utgå ifrån att du bara gissar hej vilt.
2021-07-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
mer än pensionen stod väl på spel om hon skulle avsättas från sin riksdagspost - ja hur gick det med motionen, vad gäller?
Vad gäller länken om motionen så får du ställa dina frågor till den som delade länken. Den är helt irrelevant.
2021-07-07, 17:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ebba Busch påstår att det inte finns några predjeukat för det hon skulle bli åtalad för och försökte snurra ihop något om att det skulle dra ut på tiden och att det var privat.

Jag hittade den här länken.
http://data.riksdagen.se/dokument/GS02K241

Det är inte långsökt att tro att den korrekta juridiska domen var grovt förtal, dvs samma brott som Ebba Busch är dömd till. När Ebba Busch nu undvek åtal så undvek hon också praxis att domstolen tar ifrån den som är anmält för grovt förtal deras riksdagsplats i enlighet med 4 kap. 11 § regeringsformen. Ebba Busch duckade en kula här!
Intressantt. Bra grävt! Dock tvivlar jag på att en dom för grovt förtal skulle räcka för att visa att Ebba är uppenbart olämplig för uppdraget som riksdagsledamot. Fast det finns väl inget som hindrar att en domstol prövar hennes strafföreläggande gällande grovt förtal och hennes uttalanden I samband med att hon berättade om sitt erkännande.

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det här var ju jäkligt intressant. Intressantaste informationen på länge i tråden faktiskt.

Jag tycker att det mer och mer träder fram en bild av en jäkligt beräknade person. Att man får känslan av att Ebba verkligen vägt för och nackdelar, att hon planerat detta, kanske till och med tillsammans med ett par förtrogna.

Anledningen att inte allt gick som planerat tror jag är att Ebba är van att ha en upphöjd roll som ingen ifrågasätter. Hon är oxå van vid ett frireligiöst klimat där ledarna inte behöver vara speciellt begripliga i sin logik. Hon hade räknat med att omvärlden skulle reagera på samma sätt som församlingen. Men tji fick hon b
Som konstaterats släpptes nyheten en fredagseftermiddag och det finns säkerligen en hel del diskussioner kring konsekvenserna av olika handlingsalternativ. Så vitt jag kunnat se finns det öht ingen intern kritik mot henne i denna fråga utan partiet sluter upp bakom henne. Bara det säger något om vilket grepp hon har om KD.

Jag tycker att det är lite lustigt att Ebba motiverade beslutet med att ta ett strafföreläggande med att hon inte har tid med en rättegång. Hur har hon då tid att processa med Esbjörn? Det var ju hon som stämde honom. Bevisligen har hon tid när det gäller husköpet. Så att Ebba inte har tid med en rättegång är bara trams från hennes sida. Ett svepskäl. Nu har hon möjlighet att säga att hon inte är dömd för förtal på riktigt. Ett strafföreläggande räknas liksom inte i hennes värld.
2021-07-07, 17:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
mer än pensionen stod väl på spel om hon skulle avsättas från sin riksdagspost - ja hur gick det med motionen, vad gäller?

Avslag, inte ens regeringen under Göran Persson stod bakom den.
2021-07-07, 17:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I fallet med orrarna så fanns det väl varken dom eller sanning bakom? Det här fallet handlar om en dom utdelad av svensk domstol och där själva domen är en offentlig handling. Men denna offentliga handling får endast domstolen dela ut.

Det finns absolut inga likheter med instagramfallet.
Det var just det. De två flickornas ryktesspridning på Instagram bedömdes av domstolen vara grovt förtal. Huruvida det som skrevs var sant eller inte spelar ingen roll. Det är samma sak med Ebbas strafföreläggande: det spelar ingen roll att det hon skrev var sant.

Har Ebba spridit domarna mot ombudet också?
2021-07-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Länken är ett förslag till beslut avs pensionsrätt från riksdagen. Frågan är vad resultatet av förslaget blev. Gick det igenom eller inte?
Förlaget kommer för att det är två riksdagsledamöter som av domstol fått sitt förtroendeuppdrag återkallat (kicken från riksdagen) men ändå behållit massor med arvoden/pension. Vet inte hur det gick, politiker brukar hålla varandra bakom ryggen men det intressanta är den ena som fick kicken och vilket brott den dömdes för, det framgår inte riktigt men låter som grovt förtal.
2021-07-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har du bekräftat att det handlar om grovt förtal? Det vore bra för din framtida trovärdighet om man kunde tro på det du skriver i stället för att utgå ifrån att du bara gissar hej vilt.
Säger killen vars förtroendekapital är utraderat sedan väldigt länge, jag skriver att det mest troligt är det, har googlat en del men inte hittat något om fallet eller domen, kan vara så långt bak som sent 90-tal.
2021-07-07, 17:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I

Jag tycker att det är lite lustigt att Ebba motiverade beslutet med att ta ett strafföreläggande med att hon inte har tid med en rättegång. Hur har hon då tid att processa med Esbjörn? Det var ju hon som stämde honom. Bevisligen har hon tid när det gäller husköpet. Så att Ebba inte har tid med en rättegång är bara trams från hennes sida. Ett svepskäl. Nu har hon möjlighet att säga att hon inte är dömd för förtal på riktigt. Ett strafföreläggande räknas liksom inte i hennes värld.

Kan bero på att det ena handlar om ett tvistemål och det andra om ett brottmål. Vid tvistemål behöver inte parterna vara närvarande vid förhandligen utan kan skötas av det juridiska ombudet. Således kan Ebba lägga hela handläggningen av den processen i händerna på sitt juridiska ombud och i stället fokusera på den kommande valrörelsen.

Även vid vissa brottmål behövs inte närvaro, om straffen inte kan bli mer än 6 månaders fängelse.
2021-07-07, 17:53
Medlem
Citat:
Förlaget kommer för att det är två riksdagsledamöter som av domstol fått sitt förtroendeuppdrag återkallat (kicken från riksdagen) men ändå behållit massor med arvoden/pension. Vet inte hur det gick, politiker brukar hålla varandra bakom ryggen men det intressanta är den ena som fick kicken och vilket brott den dömdes för, det framgår inte riktigt men låter som grovt förtal.
Jag är med på det. Min tanke var att det kan sluta så att tröskeln höjs för avsättning om ett sånt beslut tas. Dvs motsatsen till förslagsställarens avsikt troligen. Dvs prejudikatet förändras kraftigt i och med ett sånt beslut.

Sedan är det en intressant off topic fråga hur man ser på att retroaktivt ta bort redan intjänad pensionsrätt.
2021-07-07, 17:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kan bero på att det ena handlar om ett tvistemål och det andra om ett brottmål. Vid tvistemål behöver inte parterna vara närvarande vid förhandligen utan kan skötas av det juridiska ombudet. Således kan Ebba lägga hela handläggningen av den processen i händerna på sitt juridiska ombud och i stället fokusera på den kommande valrörelsen.

Även vid vissa brottmål behövs inte närvaro, om straffen inte kan bli mer än 6 månaders fängelse.
Fast Ebba har bevisligen inte gjort det som du föreslår. Hon har själv närvarat vid möte i tingsrätten. I mars vädjade hon till tingsrätten att snabba på processen och ge hennes tvistemål förtur med motiveringen att hennes barn behöver en fast bostad. Så när det passar Ebba har hon bevisligen tid att lägga på juridiska processer. Om Ebba verkligen inte hade tid och om hon verkligen ville ge sina barn en fast bostad skulle hon bita i det sura äpplet och låta Esbjörn få behålla sitt hus.
2021-07-07, 18:10
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Fast Ebba har bevisligen inte gjort det som du föreslår. Hon har själv närvarat vid möte i tingsrätten. I mars vädjade hon till tingsrätten att snabba på processen och ge hennes tvistemål förtur med motiveringen att hennes barn behöver en fast bostad. Så när det passar Ebba har hon bevisligen tid att lägga på juridiska processer. Om Ebba verkligen inte hade tid och om hon verkligen ville ge sina barn en fast bostad skulle hon bita i det sura äpplet och låta Esbjörn få behålla sitt hus.

Ja, men då befann hon sig inte mitt uppe i en valrörelse, det kommer hon att göra nästa år (om hon sitter kvar tills dess).
2021-07-07, 18:16
Medlem
Citat:
Vad din personliga åsikt om Ebbas brott är ju din sak. Jag skulle ju kunna ha som personlig åsikt att Johann var oskyldigt dömd.

Du frågade ...

Självklart är det helt upp till dig att själv avgöra vad du anser om Binninges dom. Vem försöker du övertyga, dig själv?

Citat:
Det kan ju inte vara så att vi som individer har rätt att skatta brott utifrån någon egen agenda. Vårt land styrs med fastställda lagar som gäller alla. Alla och envar som känner sig förtalade har givetvis rätt att anmäla detta och få sin sak prövad. Mig verkligen har Ebba inte gjort någon sådan anmälan och vi får därför anta att hon inte känner sig förtalad.

Tvärtom har alla individer rätt att göra sina egna skattningar. Du gjorde ju precis det här ovan.

Ebbas fall har inte prövats i domstol. Vi vet därför inte om det hon gjorde faktiskt är ett brott i lagens mening. Jag anser att det inte är det och är övertygad om att hon skulle ha friats, om åklagaren ens hade åtalat henne. Inte heller det är säkert. Det är anmärkningsvärt att du fortfarande inte tycks ha förstått dessa grundläggande delar inom juridiken.

Vad någon känner och vilka åtgärder någon vidtar är två mycket skilda saker. Att du inte förstår den skillnaden säger en hel del om dig. Dock inget vi inte redan visste... Men det kanske kan hjälpa dig till lite självinsikt.

Citat:
Det står dig oxå fritt att fortsätta hävda att det som skrivs här är förtal. Du har fel, det vill säga, du har fel utifrån gällande lagstiftning.

Jaha, så nu har du vips blivit envåldshärskare och bestämmer över alla andra hur vår lagstiftning skall tillämpas

Citat:
Jag har läst att många människor försökt förklara för dig varför det inte är det, men du väljer ju att inte förstå, så jag väljer att inte lägga tid på det.

Jag har sett några få som skrivit ett gäng mycket otrevliga inlägg som bara visar att de saknar kunskap om juridik. Det gör du också har jag noterat, så jag förmodar att det är dessa inlägg du så naivt hänvisar till.

Citat:
Läs mina inlägg bakåt och hitta exempel på där du tycker att jag förtalar någon. Då är jag villig att diskutera dom med dig. Men de antagande du gör om mig i ditt inlägg skulle väll enligt dig själv räknas som förtal om någon gjort samma antaganden om Ebba.

Jag har redan läst en hel del av dina inlägg bakåt i tiden. Du ägnar dig i stort sett bara åt smutskastning, mycket gärna med rena lögner. Du skrev ju till och med själv att du gärna framför lögner enbart i syfte att provocera. Återigen, det säger en hel del om dig.

Citat:
Men när du inte hittar några exempel på mitt påstådda förtal, tycker jag att du ska ge dig på de som utmålar de båda damerna i Esbjörns liv som de vore två djävlar. De har kallats okvädesord jag inte vill ta i min mun.

Ord som antikrist och ishäxa, kanske? De orden verkar du inte ha något emot. Återigen, det säger en hel del om dig själv. Inget annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in