2021-07-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tja, visst kan det ha hörts, golvet är faktiskt inte särskilt tjockt i de flesta tågvagnar. De enda tågvågnar som har tjocka stadiga golv (durkplåtar kanske man säger) är de som måste lasta riktigt tungt gods.Dunsen kan annars ha kommit sig av att nödbromsen ansattes för hårt i början.
Det är farligt att nödbromsa ett tåg i full fart för det kan då spåra ur, och olyckan blir större än vad man hade kunnat förutse. Särskilt är risken om tågsättet har många vagnar så finns större risk för urspårning på de sista vagnarna, när tågsättet nödbromsas tex i en tvär kurva, eller vid intilliggande växlar.

Det måste ju vara allra effektivast med sökhundar ?

Men det är ju klart att området är så pass stort att det tar ansenlig tid. Klädesplaggen är oftast lättare att hitta.
Teoretiskt hade det varit värdefullt att ha haft en mycket stark UV-lampa under en helikopter och fotograferat området på natten.

De flesta syntetiska klädesplagg lyser nämligen upp starkt i UV-ljus.

Men har för mig att sådana UV-lampor är känsliga för skakningar, att de måste ha en speciell montering i flygfarkoster som dämpar skakningarna.

NASA/FBI ska ha provat med helikopter och UV-lampor, vet dock inget om resultatet. Och det kan ju ha gett upphov till UFO-rykten eftersom starkt UV-ljus ser rätt så märkligt ut.

Man har gjort goda resultat med att fotografera tex brottsplatser med UV-ljus och även kunnat se små textilfragment rätt så tydligt.
En fördel med metoden är att man kan få god upplösning på sådan fototeknik.

I och för sig så har det förekommit att man fått lyfta upp hela tågsättet på domkrafter för att leta kroppsdeler/klädesplagg mm inne i tågsättets underrede.

Läste om dette efter en T-Bane-olycka.

Grattis!
Du kvalificerade dig precis till "Dummaste jävla inlägget någonsin!" med ditt inlägg.
Vilket svammel!!

Farligt att nödbromsa ett tåg?
Vad är det som får personer som dig att skriva en sån massa skit?
Nej det är inte farligt!
Nej man kan inte spåra ur!
Det finns en risk om man bromsar hårt med ett ojämnt lastat godståg, där sista vagnarna är tunga, och vagnarna framför är olastade - och man dessutom passerar en växel i inbromsningen. Hur ofta tror du det inträffar?
Idiot!
Citera
2021-07-07, 17:30
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
På TV 4 sa man att de kunde röra sig om fyra personer.
Då börjar vi närma oss "flera", med andra ord.
Citera
2021-07-07, 17:34
Medlem
Trafiken beräknas återupptas klockan 21. Källa: Högtalarutrop vid Hässleholms station.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalochglad
På radion kallar med denna händelse för ”tågolycka”. Person som blir påkörd av bil är det bilolycka?
Tragiskt
Är det inte en olycka?
Citera
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexonian
uff, min bästa kompis är tågförare och kör den sträckan, hoppas det inte var han som körde
Har du snackat med din kompis? Har han något att berätta som kan kasta lite ljus på mysteriet? Var det han eller någon kollega som körde på dem? Vet han vem MGM är?
Citera
2021-07-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Åker du ofta tåg som kör på folk?

Satt i ett tåg en gång som körde ihjäl en älg, den satt som smetad fram var bara blod och hår kvar (vi såg det när vi steg av)... Det kändes ingenting. En älg väger nog upp mot 300-500 kg beroende på strl, så jag tvivlar man känner en duns när man kör på en människa även om det skulle vara tre stycken.
Citera
2021-07-07, 17:35
Medlem
Citat:

Men oj!
Om man spekulerar i en mamma med barn så är det inte lika självklart längre att det handlar om självmord? Hur håller man fast 3 barn på spåret?
Det blir bara sjukare funderingar man får i huvudet så avvaktar.
Citera
2021-07-07, 17:37
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Verkar som du minns fel. Händelsen i Trehörningsjö betraktas som en olycka, men man har också konstaterat att det inte fanns något tekniskt fel med järnvägsövergången. Så vitt känt var det ingen som såg händelseförloppet.

Nej jag minns inte fel. Läste du hela tråden?
Citera
2021-07-07, 17:37
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Men oj!
Om man spekulerar i en mamma med barn så är det inte lika självklart längre att det handlar om självmord? Hur håller man fast 3 barn på spåret?
Det blir bara sjukare funderingar man får i huvudet så avvaktar.

Man ska ju inte spekulera, men pappan kan ju också ha varit med.
Citera
2021-07-07, 17:39
Medlem
Spekulerar nu här endast men något som slår mig här är det frågan om någon "sekt" valt att ställa sig på järnvägen och avsluta sitt liv?
Citera
2021-07-07, 17:39
Medlem
rymdteleskops avatar
det jag funderar på med "mamma med tre barn" är om det är en konstruktion av den som ringde in detta till SOS i stil med - kvinna och tre ungdomar/barn - det är en mamma och dennes ungar

men kan ju lika gärna vara som någon var inne på tidigare, t.ex. sommarjobbare eller så, även om det kanske är halv troligt (kommunen har väl inget med typ städa rälsen att göra (fy satan vad sjukt om nån hittat på nåt sommarjobb "städa rälsen" sen dör barnen av det))

men det jag vill mena "mamma och tre barn" jag tycker inte det går att konstatera att det är en familj med tanke på källan till det påståendet
Citera
2021-07-07, 17:40
Medlem
Citat:

Var det inslaget med den blonda reportern, sändingen är ganska gammal (några timmar)? Han sade också att man från sos alarm trodde det kunde vara en mamma med barn... inga av de uppgifterna är bekräftade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in