2021-07-07, 14:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Vi pratar om covid här. Som över 1 miljon i Sverige haft konstaterat.

Jag sitter inte och säger att jag vunnit eurojackpot. Ja jag hade kunnat visa upp mitt test. Men varför ska jag visa det här?

Jag har redan 2 barn och vill inte ha fler. Så det är okej

Jag ser att många i tråden säger att de haft covid och att det var som en snuva. Jag känner flera som haft det varav några har dött, flera har kvarvarande men. Klart att man blir misstänksam när folk förnekar både det ena och det andra och sen vräker ur sig att för denne var det som en snuva, samtidigt som man hittar på och ljuger och trixar. Det var inte specifikt menat till dig.
Citera
2021-07-07, 14:55
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
det kan vara databasstrulet som fortfarande spökar. när det är så få fall så är det svårt att dra några slutsatser.
Ja. Är själv mest irriterad över att sidan med VoC legat nere så länge.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/?fbclid=IwAR0HSr_HCFwBiE9Gmd94-EaMTjtR6cuILcXRuTpMW3hH_gT9Cmi582dqrhE

Fram till förra veckan så var den senaste fullt rapporterade veckan vecka 19, 7 veckor tidigare. Sedan kom uppdaterade data och snart därefter så försvann sidan p.g.a. något nytt datastrul. Det man kunde se innan den försvann var att Delta stigit kraftigare än i alla fall jag trodde och borde nått 50% redan under förra veckan (v26), och då ligger i trakten av 60% av alla fall denna veckan.

Mer smittsam variant med andra symptom än de tidigare, vanligare med snuva och mindre vanligt med feber. Det som händer just nu är sannolikt samma som vi sett i Storbritannien, det kommer en våg till, fast med betydligt mildare belastning på sjukvården p.g.a. vaccinationerna. Sedan blir nog 4:e vågen den sista, förutsatt att ingen exotisk mutation som effektivt passerar vaccinationerna dyker upp.
Citera
2021-07-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
0.6% dödlighet skulle ju kunna stämma. Men hur menar vi är det dödligheten om vi alla blev smittade en gång? Det finns ju ändå personer som blir återinfekterade.

I Ungern har ju redan 0,31% av hela befolkningen rapporterats in avlidna i covid. Bara en av ca 10 har rapporterats smittade så mörkertalet är nog stort. Men är det en trolig tanke att hälften av all där har varit smittade? I så fall ligger ju siffran på 0,62% avlidna. Ja kanske.

Men om 0,03% avlider betyder ju det att alla i Ungern måste redan varit smittade 10 gånger. Det känns inte vidare troligt.

Sedan kan man ju skydda folket och så många behöver ju inte avlida.

I Sverige har ju 0,14% av hela befolkningen avlidit i covid.
Skräck exemplet Peru, där 0,57% redan rapporterats avlidit av covid av hela befolkningen!
I Norge har 0,014% rapporterats in avlidit av befolkningen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Danmark testar mest av alla och under hösten vintern (innan vaccinerna kom igång på riktigt), låg de på en dödlighet runt 0,5-0,6%. Med det sagt, så kan jag inte tänka mig att heller Danmark lyckades fånga alla fall.

Peru är nog inget vidare exempel då de fattigaste 90% har mycket begränsad tillgång till vård vilket bör dra upp dödligheten avsevärt. Man kan ju fundera på hur många av de svenskar som varit på IVO hade överlevt om de istället fått en ipren och skickats hem.

Och i fallet Ungern så har man konsekvent misslyckats med att testa rätt personer. Under hela våren hade man 50-70% lägre nysmittade per miljon än Sverige och 2-3 gånger högre dödstal per miljon. Polen och Tyskland uppvisar liknande avvikelser.
Citera
2021-07-07, 14:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://covidstatistik.se/

Den 27:e Juli blev det glidande medelvärdet (7 dagar) under 3 - sen låg det under 3 fram till en bit in i Oktober (vissa perioder under 2).

Det skulle jag kalla STABILT.

Under denna period så fanns det givetvis dagar det dog fler än 3 och vissa dagar det rapporterades fler än 3.

Den 21/8 dog det t ex 5 personer.

Den 19/8 rapporterades det 13 dödsfall.

Men vi diskuterade inte hösten utan sommaren. Jag bor inte i Sverige men jag har för mig att det var mer restriktioner under hösten 2020 än det var under sommaren 2020, vilket var hela poängen jag försökte kommunicera. Det hade varit billigare och bättre med sommarrestriktioner.
Citera
2021-07-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inga problem med att sätta covid19 i ett större sammanhang. Jo en sådan avvikelse är stor hur man än räknar. Att gamla dör det är jag fullt medveten om, jag vet inte riktigt vad det är du vill att jag ska tolka? Normalt sett är det rhinovirus som orsakar snuva.

Ungefär en fjärdedel av de förkylningar som cirkulerar är coronavirus. Så sluta tjafsa om det!

Åldersstandardiserad dödlighet är högst relevant och rättvist, vilket socialstyrelsen bekräftar. Där har vi en avvikelse 1,7% som du påstår inte är relevant. Så sluta tjafsa om det!

1993 och början av 2000-talet dog lika många per capita som 2020 så vi har knappast en unikt stor avvikelse. Definitivt inte när medelåldern är 83 år bland överdödlighet. Dock såg vi inga skräckrubriker de tidigare åren. Så sluta tjafsa om det!

Något mer du behöver hjälp att tolka?
Citera
2021-07-07, 15:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Då måste du förklara förra årets minskning i smittspridning och dödsfall, helt utan vaccin

Nej det måste jag inte alls. Men det verkar ju finnas en säsongseffekt plus det faktum att folk drar sig undan när de blir rädda, man vistas ju mer utomhus också under vår/sommar. Du har även solens lutning och fler ljusa timmar, mer marknära ozon samt ökade nivåer av d-vitamin hos befolkningen. Viruset bränner igenom den delen av befolkningen som rör sig mycket. Förra året drog man ju i nödbromsen och införde besöksförbud på äldreboenden mm. Det finns ingen ensam enkel förklaring.
Citera
2021-07-07, 15:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför ska du vaccinera 80%? Vi många som som genomgått infektionen också, är vi medräknade? Det viktigaste är att alla riskgrupper fått sitt vaccin och de är klara långt innan hösten.

Jag har inte sett någon annan trovärdig information. 80% vaccination med social distansering är det enda utöver ivermectin som inte används i Sverige. Personer som genomgått covid är en annan sak, vet inte hur matematiken ser ut när det rör R-talet eftersom det är så många som blir sjuka flera gånger.

Citat:
Mutationerna är mildare än huvudviruset och verkar mer likna en klassisk förkylning. Varför ska vi gå runt och oroa oss för det helt i onödan? Vi har ju all statistik tillgänglig och trots hot om dessa varianter så ser vi att dödstalen och sjukhusinläggningarna minskat kraftigt .

Vissa av mutationerna är mildare ja men inte alla. Dessutom dödar den brasilianska ofödda foster vilket är en sak som i sig skulle kunna medföra restriktioner när den etablerar sig i Sverige.
Citera
2021-07-07, 15:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
82% har haft bakomligggande sjukdomar som ofta är kopplade till tidigare osunt leverne och övervikt. Nu när du vet det så det är bara att se till att ändra på din livsstil istället för att göra dig beroende av big pharmas framhastade preparat med okända långsiktiga bieffekter.

Alla äldre har inte dött i covid. Iaf inte mina släktingar. Inte en enda faktiskt.

Sjukdomarna är främst kopplade till hög ålder.
Citera
2021-07-07, 15:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ålderstandardiserad överdödlighet används för internationella jämförelser eftersom ålderspyramider skiljer sig mellan länder.

Iofs men jag jämför oss med våra grannländer som har liknande struktur, befolkning och kultur.
Citera
2021-07-07, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det dog över 40.000 människor i Norge 2020.

Nu pratar vi om hur många som dött i Corona.
Citera
2021-07-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Ja undrar vad som hände, för någon månad sedan rapporterades det att 4 miljoner Svenskar hade tagit "vacciner", antar att alla i riskgruppen tog det/dog eller så var siffrorna kraftigt överdrivna och alla "fulla sjukhus" var som vi vet aldrig fulla ö.h.t.

Så 0.03% stämmer bättre in med vad som egentligen hände i riktiga världen.

https://files.catbox.moe/q7hty1.jpeg

Öhm, exakt vad är poängen med en skrämdump där okända människor på twitter säger exakt samma sak? Något som f.ö. inte är oväntat för någon som är det minsta insatt i hur vaccinen fungerar och inte fungerar.

Men fortfarande, 0.03%? Någon får gärna bidra med en förklaring till hur den uträkningen gått till? Det enda jag kan tänka mig att man för ett tag sedan slog ut antal registrerade döda på hela världsbefolkningen, oavsett om de varit smittade eller inte vilket är ett aningen missvisande sätt att räkna. I så fall så har dödligheten ökat ca 4 000 000 ggr sedan det första registrerade dödsfallet!
Citera
2021-07-07, 15:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej men däremot brukar de ha cancer, alzheimers och andra metabola sjukdomar som de dör av. Eller tror du att alla var odödliga innan 2020?

De sjukdomar du räknar upp har högre korrelation med hög ålder, än med dåliga levnadsvanor. Hade våra 80-åringar haft dåliga levnadsvanor hade de aldrig uppnått den åldern. Tror du folk skulle bli odödliga om de bara åt LCHF-kost?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in