2021-07-07, 14:33
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så du menar att viruset blivit mildare? Jag tror att det är vaccinet som ger mindre sjukhusinläggningar och dödsfall.
Då måste du förklara förra årets minskning i smittspridning och dödsfall, helt utan vaccin
Citera
2021-07-07, 14:34
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Förra sommaren såg vi en liten ökning mitt på sommaren men antalet döda per dag låg ju stabilt på 2-3 om dagen (bekräftat avlidendatum) fram till oktober innan det började stiga.

Nej det gjorde det verkligen inte:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

7-dagarsmedlet var inte under 4 förrän den 30e juli.

Du gillar att använda ordet "stabil" eller hur? Undrar var du fått det ifrån?
Citera
2021-07-07, 14:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi har inte vaccinerat i närheten av de 80% som krävs. I september så kommer dessutom de nya mutationerna att vara de dominerande.

Varför ska du vaccinera 80%? Vi många som som genomgått infektionen också, är vi medräknade? Det viktigaste är att alla riskgrupper fått sitt vaccin och de är klara långt innan hösten.

Mutationerna är mildare än huvudviruset och verkar mer likna en klassisk förkylning. Varför ska vi gå runt och oroa oss för det helt i onödan? Vi har ju all statistik tillgänglig och trots hot om dessa varianter så ser vi att dödstalen och sjukhusinläggningarna minskat kraftigt .
Citera
2021-07-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu vet jag inte om FHM lyckats motivera med rädsla då man hävdat att det är farligare att gå över ett övergångsställe. Jag vet inte riktigt varför du gillar åldersstandardiserad dödlighet som mått istället för överdödlighet, men jag antar att det är för att det är en lägre siffra. Det är ju inte bara döden som är illa, närmare 80 000 har vårdats på sjukhus för covid19, det är ju det verkliga problemet.

Ålderstandardiserad överdödlighet används för internationella jämförelser eftersom ålderspyramider skiljer sig mellan länder.
Citera
2021-07-07, 14:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Ja undrar vad som hände, för någon månad sedan rapporterades det att 4 miljoner Svenskar hade tagit "vacciner", antar att alla i riskgruppen tog det/dog eller så var siffrorna kraftigt överdrivna och alla "fulla sjukhus" var som vi vet aldrig fulla ö.h.t.

Så 0.03% stämmer bättre in med vad som egentligen hände i riktiga världen.

https://files.catbox.moe/q7hty1.jpeg

Fortfarande ingen källa på ditt påstående men jag är inte förvånad. Att man kan bli smittad trots vaccinering vet vi också, inga vacciner är 100%.
Citera
2021-07-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
6 personer har dött och du vill "backa på öppnandet"? Den långa trenden ser ju mycket mycket bra ut. Förstår inte vad det är för mening att rapportera några dödsfall överhuvudtaget då så många foliehattar sig.

Rapportera alla som dör i livsstilsrelaterade sjukdomar istället. Det är mkt viktigare statistik tycker jag, för det påverkar dödsfallen i covid ganska så rejält.
kurt sune, det ena förtar inte det andra eller hur ! dessutom är ju livsstilssjukdomar mer ett val man gör och inte samma sak riktigt.
Citera
2021-07-07, 14:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du måste nog utveckla hur du menar att de olika kriterierna inte går att uppfylla.

Alla förstår att det inte kan vara stabilt nedåtgående för alltid, men hur påverkar det?
Om man inte läser bibeln som fan gör så gäller kravet så länge vi har smitta i landet.
Utan smitta blir det ju svårt att ha ett stabilt nedåtgående.

Jag har tagit den insikten att vi alltid kommer att ha symptomatisk smitta i landet. Vaccinen motverkar inte detta till 100 %, men vaccinen kommer till stora delar att förhindra för hård belastning på sjukvården och även dödstal.

Delta är smittsam men tycks också ge mer förkylningslika symptom och inte lika ofta ge svårare andningspåverkande konsekvenser. (Detta är min tolkning av data från UK, säger inte att det faktiskt är så).

Vi kommer alltså ha detta virus i vår flora. Det jag är rädd för att att man satsar allt på vaccin, vilket är skitbra, men att man ändå inte vågar tro på vaccinets huvudsakliga skydd. Att skydda mot svår sjukdom och död.

Vi kommer aldrig ner till 0 bekräftat smittade så länge vi har nuvarande testningsstrategi.

Kriterierna för sista steget i avskaffande av restriktioner:

* Minst 70 % av vuxna med 1 dos vaccin (i praktiken uppfyllt, dock 65 % rapporterat)
* Max 200 på sjukhus varav max 25 på IVA (i stort sett uppfyllt, 30 på IVA)
* 14-dagars incidens <50/100000 (uppfyllt, 45 enligt FHM:s senaste veckorapport**)
* Stabilt minskande smitta i två veckor (uppfyllt, fram tills igår)

**reservation för att SmiNet-strulet påverkat
Citera
2021-07-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det gjorde det verkligen inte:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

7-dagarsmedlet var inte under 4 förrän den 30e juli.

Du gillar att använda ordet "stabil" eller hur? Undrar var du fått det ifrån?

Suck.

https://covidstatistik.se/

Den 27:e Juli blev det glidande medelvärdet (7 dagar) under 3 - sen låg det under 3 fram till en bit in i Oktober (vissa perioder under 2).

Det skulle jag kalla STABILT.

Under denna period så fanns det givetvis dagar det dog fler än 3 och vissa dagar det rapporterades fler än 3.

Den 21/8 dog det t ex 5 personer.

Den 19/8 rapporterades det 13 dödsfall.
Citera
2021-07-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
kurt sune, det ena förtar inte det andra eller hur ! dessutom är ju livsstilssjukdomar mer ett val man gör och inte samma sak riktigt.
Jag har inte valt att mina mänskliga rättigheter ska inskränkas för någon annan valt att skaffa sig livsstilssjukdomar. Varför går deras val före mitt?
Citera
2021-07-07, 14:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Som jag misstänkte vill du inte acceptera andra perspektiv eller sätta covid i ett större sammanhang. Här kan du läsa mer kring dödlighet på socialstyrelsen. Du kan även titta i slutrapporten där åldersstandardisering ingår. En femåring som dör i polio väger givetvis tyngre än en 83-åring som dör i covid några månader tidigare än förväntat. Därför tittar man på hur många förväntade levnadsår som gått förlorade. Det är väl inte så svårt att ta in och tolka?

En överdödlighet på 8% med medelålder 83 år är ingen större avvikelse hur man än räknar.

Kalla den gärna snuva då det är samma typ av virus som orsakar förkylning.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/jamforelser-av-dodlighet/

” Framför allt är det måtten åldersstandardiserad mortalitet (dödlighet) och total dödlighet eller överdödlighet (död oavsett orsak) som är användbara.”

Jag har inga problem med att sätta covid19 i ett större sammanhang. Jo en sådan avvikelse är stor hur man än räknar. Att gamla dör det är jag fullt medveten om, jag vet inte riktigt vad det är du vill att jag ska tolka? Normalt sett är det rhinovirus som orsakar snuva.
Citera
2021-07-07, 14:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Ja och det påverkar hur du klarar av att hantera virus som covid. Statistiken är mkt tydlig att det finns en överhängande risk för allvarlig covid om man inte sköter om sin hälsa. Kom ju en undersökning senast igår som visade på exakt det jag hävdat hela tiden.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/dalig-kondition-vid-monstring-hogre-risk-for-svar-covid/

Covid är ett stort problem i framförallt västvärlden pga vårt sätt att leva. Vi måste sluta med det. Helst för ett år sedan.
Citera
2021-07-07, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tolkar jag det rätt nu. Du menar att myndigheterna borde ha kommunicerat det här på ett sätt som skulle gjort människor mer rädda?
Nej jag tycker du tolkar mig fel, precis som folk har gjort i hela pandemin.

Jag säger bara att budskapen bör vara så tydliga och konsekventa som möjligt. Om den där hemställan hade låtit mindre "oroväckande" ja då hade det rimliga varit att kommunicera det istället. Bara myndigheter håller sig till en och samma linje, tills något totalt förändras då...

Det handlar inte om att jag "vill" att myndigheter ska kommunicera i syftet att skrämma upp folk. Utan om en större tydlighet om hur stora eller små riskerna nu ansågs vara i början av pandemin.

Jag vill inte heller ha företrädare för myndigheter som drar slutsatser utifrån en "känsla" (se nedan) i ett tidigt och osäkert läge i början av en pandemi. Jag vill varken se så känslobaserade spekulationer som bagataliserar eller som överdriver riskerna.

Exempel på extremt dubbla budskap enligt mig: Budskap 1. Folkhälsomyndigheten den 31 januari 2020:

Citat:
"(...)Alla länder uppmanas av WHO att vidta kraftfulla åtgärder för att hitta smittade, isolera och behandla fall, kartlägga smittvägar samt vidta andra icke-medicinska åtgärder för att minska risken för smittspridning.

Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att det finns en risk för att personer som smittats av infektion av 2019-nCoV, eller löper risk att vara smittade, kan komma att anlända till Sverige så länge utbrottet pågår.

Infektion med 2019-nCoV leder i många fall till allvarlig lungsjukdom som kräver intensivvård och den beräknade dödligheten så här långt i utbrottet ligger så högt som 2% av de smittade.

De åtgärder som kan beslutas i enlighet med smittskyddslagen kan minska spridningen av sjukdomen.

Folkhälsomyndigheten bedömer därför att infektion med 2019-nCoV är en sådan sjukdom som uppfyller kriterierna för allmänfarlig sjukdom.

(...)Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Johan Carlson. I den slutliga handläggningen avdelningschefen Anders Tegnell och avdelningschefen Britta Björkholm deltagit. Föredragande har varit chefsjuristen Bitte Bråstad. Enligt Folkhälsomyndighetens beslut"

https://slf.se/smittskyddslakarforeningen/app/uploads/2020/02/s2020-00480-1-hemsta-llan-socialdepartementet-ncov-20200131-folkhalsomyndigheten-5603370-2-1.pdf#pag e22

Budskap 2. Dagen efter att Folkhälsomyndigheten ville klassificera Covid-19 som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom, 1 februari 2020:

Citat:
"Världshälsoorganisationen WHO meddelade i torsdags att viruset utgör ett internationellt hälsonödläge.

– Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/a/jd72Mb

(En hel influensasässong mäts dock från vecka 40 - Vecka 20 i Folkhälsomyndighetens rapporter, så totalt drygt 30 veckor)

Okej att man inte vill skrämma upp folk i onödan... Men, kan man väl åtminstone försöka undvika att sprida helt olika budskap och undvika spekulationer som bygger på en "känsla"!?

Där och då trodde Folkhälsomyndigheten å ena sidan att vi hade ett virus med potential att utvecklas till en allmänfarlig sjukdom, myndigheten trodde även där och då på en hög dödlighet på 2 %. Med hänvisning till WHO. Osv.

Men Tegnell hade tydligen en annan "känsla." Vilket budskap gällde? Trodde inte Tegnell på sin egen myndighets bedömningar? Klassas vanliga influensor som allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar eller hur går dessa bedömningar ihop?

Givetvis visste ingen med säkerhet så tidigt hur det skulle utvecklas, jag förväntar mig ändå nånstans att en myndighet inte sprider så pass olika budskap. Kanske det är för mycket begärt?

Pratar vi om företrädare för en seriös och opartisk statlig myndighet eller om spekulationer i någon random konspiratorisk tråd på Flashback?

"Min känsla säger att..." 🤔

Från dag ett har myndigheten på det här sättet öppnat upp möjligheten för diverse agendor att skapa sina egna "sanningar". Där två olika sidor har kunnat hänvisa till olika delar av Folkhälsomyndigheten för att få en bekräftelse av den linje man nu har valt...

Jag tror som sagt tvärtom att det här bara förvärrar saken, när folk ser olika verklighetsbeskrivningar från en och samma myndighet utan att de förklarar varför man beskriver riskerna så olika.

Det skapar förvirring. Förvirring och dubbla budskap från myndigheter skapar sannolikt också en ökad rädsla hos allmänheten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in