2021-07-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Nej, du hör det bara om du vet att det tåg ska komma och du förväntar dig det.
X2000 kommer snabbt och hörs nästan inte alls, förutom när det är 50-100 meter bort vilket som nämnts innan, tar mindre än 2 sekunder att tillryggalägga.
Är det ett modernare tåg (Pågatåg, SL-pendeltåg och Mälartåg t.ex) är dessa ännu tystare.

Därför:
HÅLL ER BORTA FRÅN JÄRNVÄGEN, HUR BRA KOLL NI ÄN ANSER ER HA!

Gissning då att dom bara skulle springa över? ser att det är dubbla rälsar... på tv4 nyheterna sade reportern att sos alarm fått "höra" att det skulle röra sig om en mamma och barn men han sa att det bara var rykten än så länge..
Citera
Medlem
sneervs avatar
Dom gånger jag gått över en tågräls så har jag inte förlitat mig på min hörsel iallafall.
Och inte heller gå över på ett ställa där man inte har god sikt.

Med det sagt så nej man ska hålla sig från spåren oavsätt.
Senast redigerad av sneerv 2021-07-07 kl. 14:53.
Citera
Medlem
korns avatar
Jag som jobbar i Hässleholm med just järnvägen där kan säga att det är troligtvis en arbetsrelaterad olycka. Förmodligen är det Personer som har rensat ogräs inne på spårområdet och missat tågvarnarens signalen eller liknande.
Citera
2021-07-07, 14:52
Medlem
Minst en avliden

https://www.aftonbladet.se/a/17nz1B
Citera
Medlem
Minst en död.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/personer-påkörda-av-tåg-i-hässleholm-1.50823436
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Så kan det ju vara. Men man har även ändrat den infon. Vid rena olyckor är man öppen med info i media. Vid självmord är man mer restriktiv. Gissningvis utgick man från början från att det var en ren olycka.

Sant.
Citera
2021-07-07, 14:53
Medlem
Minst en död enligt aftonbladet..
Citera
2021-07-07, 14:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nej.
Nu ska jag inte låtsas vara någon slags järnvägsexpert men på stambanor av den här typen kör man i princip i full fart.
Mindre banor typ industrispår eller banor med plankorsningar, såväl bevakade som obevakade, kan ha lägre hastighetsbegränsningar i tätbebyggt område.
Yes, att bygga bort plankorsningar på stambanor har man sysslat med sedan... tja... man började bygga dem. Det är billigare och säkrare att tågen och övrig trafik skiljs åt. Tågen kan då hålla den hastighet som banan faktiskt är byggd för och eventuella stopp och renoveringar blockerar inte vägtrafiken som ska korsa.

Gående på just stambanorna skulle jag gissa är mycket ovanligare än på mindre järnvägar som har plankorsningar, mindre stängsel och fler hållplatser.
Citera
2021-07-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurorasangel
Minst en avliden

https://www.aftonbladet.se/a/17nz1B

Varför skriver de minst en om de vet att det är tre? Eller de kanske inte är säkra på hur många de är iofs. Två barn, eller två barn och en kvinna eller ett barn och en kvinna.
Citera
2021-07-07, 14:57
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korn
Jag som jobbar i Hässleholm med just järnvägen där kan säga att det är troligtvis en arbetsrelaterad olycka. Förmodligen är det Personer som har rensat ogräs inne på spårområdet och missat tågvarnarens signalen eller liknande.
Har ni sommarjobbare? Jag såg en del yngre som verkade jobba med underhåll på stationen i Hässleholm igår? Eller är det Banverket som har eventuella ogräsplockare?
Citera
2021-07-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Varför skriver de minst en om de vet att det är tre? Eller de kanske inte är säkra på hur många de är iofs. Två barn, eller två barn och en kvinna eller ett barn och en kvinna.

För att en är bekräftat död men att det finns fler som kan komma att avlida. Eller för att media endast har fått uppgifter om en död.
Citera
2021-07-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

En kropp går i många bitar vid en sån smäll. Antagligen har de inte hittat tillräckligt mkt för att komma fram till antal. Finns mkt fält på ena sidan med antagligen högt gräs. Så är nog lite svårletat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in