2021-07-07, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Spärren har aldrig justerats fast befolkningen ökat lavinartat. Givetvis borde den justeras uppåt. Den borde idag ligga någonstans runt 6-7%, kanske t o m 10%.
Vänta nu, skulle en större befolkning kräva en högre spärr? Hur tänker du då? Det är ju fortfarande lika många stolar i plenum. Möjligen skulle man kunna öka det antalet för att varje röst inte ska devalveras.

För SÅ är det ju. En ökande befolkning med bibehållen parlamentsstorlek betyder att varje enskild röst har mindre att säga till om.

Spärren har dock inget med det att göra.
Citera
2021-07-07, 13:59
Avslutad
Nu kör vi! Må bäste sosse vinna!
Citera
2021-07-07, 13:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Sändningen har börjat:
https://riksdagen.se/sv/webb-tv/

Kommer Löfven att namnge nya ministrar direkt han är vald eller blir det vid ett senare tillfälle? Antar att han inte återinsätter den där landsbygdsministern jag inte visste existerade - Löfven behöver väl säkra varje mandat inför den framtida budgetomröstningen.
Någon som kan se en tom stol?
Citera
2021-07-07, 14:00
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Nu kör vi! Må bäste sosse vinna!

Är ju knappast spännande då man vet vad utfallet blir men man lär ju bevittna spektaklet ändå
Citera
2021-07-07, 14:00
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför tycker du att spärren bör justeras uppåt med befolkningsstorleken?

Är inte det logiskt? Menar du att man ska sänka spärren?

Citat:
Jag menar nuvarande låga spärr resulterar i för många partier i riksdagen. Detta har inte något med befolkningsstorleken att göra.

För många partier är inte problemet. För många folkförrädarpartier är problemet.

Citat:
(För övrigt när man ändå håller på och höjer spärren så kan man passa på att minska antalet ledamöter i riksdagen.)

Ja, man kan enkelt ha 249 eller 149.
Citera
2021-07-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Sändningen har börjat:
https://riksdagen.se/sv/webb-tv/

Kommer Löfven att namnge nya ministrar direkt han är vald eller blir det vid ett senare tillfälle? Antar att han inte återinsätter den där landsbygdsministern jag inte visste existerade - Löfven behöver väl säkra varje mandat inför den framtida budgetomröstningen.

TV1 väljer att visa farsen "Diktatorn" istället. Det bedöms väl likvärdigt.

https://www.svtplay.se/kanaler
https://www.svtplay.se/video/9494809/diktatorn
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Är inte det logiskt? Menar du att man ska sänka spärren?

Det tycker i alla fall jag, spärren borde sänkas från 4% till 1 person. Dvs. varje väljare borde ha ett mandat.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Lär åka till jobbet snart men vill se Steffe klubbas igenom. SKYNDA PÅ FÖR FAN! Så skall den där jävla tokkärringen hålla tal! USCH!
Citera
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag trodde omröstningen skulle ske kl 14 men nu ska massor med folk tala, det kommer alltså dröja ytterligare några timmar innan det är kört?
Citera
2021-07-07, 14:03
Medlem
kärringjäveln som pratar nu skulle ha en lika storjävla smäll som amineh kakabaveh
Citera
2021-07-07, 14:03
Avslutad
Jaha, nu ska de "debattera" en god stund. Fy fan vad onödigt. Tror någon att de kommer ändra någons åsikt eller?
Citera
2021-07-07, 14:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag trodde omröstningen skulle ske kl 14 men nu ska massor med folk tala, det kommer alltså dröja ytterligare några timmar innan det är kört?
Hur många ska tala innan votering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in