2021-07-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur kommer det sig att alla sifo, demoskop och andra folkundersökningar lyser med sin frånvaro? Dom brukar stå som hagel dagar som dessa. Dom kan väl inte ha en agenda tysta ner vad svenska folket tycker om regeringen?

Efter polismordet och skjutningar – förtroendet för Löfven ökar - Expressen/Sifo
Citat:
Stefan Löfven (S): 38 procent (+2)
Ulf Kristersson (M): 36 procent (-1)
Nooshi Dadgostar (V): 29 procent (+11)
Ebba Busch (KD): 28 procent (+2)
Jimmie Åkesson (SD): 28 procent (+1)
Annie Lööf (C): 26 procent (-6)
Nyamko Sabuni (L): 11 procent (+1)
Per Bolund (MP): 11 procent (-1)
Märta Stenevi (MP): 10 procent (-1)
https://samnytt.se/efter-polismordet-och-skjutningar-fortroendet-for-lofven-okar/
Citera
2021-07-07, 13:49
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Ingen av partierna pratar ens om detta, förvänta dig en högerregering som istället accepterar invandring men förhoppningsvis mycket mycket mindre, Kristersson sa senast idag att han inte vill ha något stopp.

Ja Sverige är kört även om borgerligheten får makten, trodde du något annat?
Citera
2021-07-07, 13:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Kan man se omröstningen på Riksdagens hemsida nu vid 14 eller?
Ja, det kan man. Samt svtplay och säkert även en rad andra kanaler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi har aldrig glidit på räkmacka. Sverigevänliga har hotats, knivhuggits, motarbetats av precis hela etablissemanget. Till skillnad mot L är vi vana att vinna i motvind.
Vi kommer att skjuta ned och krossa L medan Åkesson vänligt men bestämt förklarar för Ulf och Nyamko vilka åtgärder som är nödvändiga.
Man får ju hoppas att SD begriper att det är bättre med S-regering än en M-regering som saboteras av L. Jag tror att de gör det. Till skillnad från de andra partierna har de i alla fall hittills agerat långsiktigt.

L måste hållas kort, eller allra helst skakas av för att nödvändiga reformer ska kunna genomföras inom migration, lag och ordning, m.m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja Sverige är kört även om borgerligheten får makten, trodde du något annat?
Jag bara mena att repatriering kan du glömma kan ske i Sverige så länge du lever.
Citera
2021-07-07, 13:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Man får ju hoppas att SD begriper att det är bättre med S-regering än en M-regering som saboteras av L. Jag tror att de gör det. Till skillnad från de andra partierna har de i alla fall hittills agerat långsiktigt.

L måste hållas kort, eller allra helst skakas av för att nödvändiga reformer ska kunna genomföras inom migration, lag och ordning, m.m.
Jimmie har sagt att SD fäller varje regering som inte ger SD inflytande. Jag tror honom.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
4%-spärren infördes 1968 och sattes just på 4% för att säkerställa att VPK skulle komma in i riksdagen som stödparti till S vid det första enkammarsvalet 1970. I andrakammarsvalet 1968 fick VPK 3%. Inför riksdagsvalet fick man stödröster av S-väljare och hamnade på 4,75%. Man har sedan dess endast hamnat under det resultatet en gång, 1991 med 4,5%. Spärren har aldrig justerats fast befolkningen ökat lavinartat. Givetvis borde den justeras uppåt. Den borde idag ligga någonstans runt 6-7%, kanske t o m 10%.
Varför tycker du att spärren bör justeras uppåt med befolkningsstorleken?

Jag menar nuvarande låga spärr resulterar i för många partier i riksdagen. Detta har inte något med befolkningsstorleken att göra.

(För övrigt när man ändå håller på och höjer spärren så kan man passa på att minska antalet ledamöter i riksdagen.)
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Jag bara mena att repatriering kan du glömma kan ske i Sverige så länge du lever.

Det är inget som jag behöver glömma eftersom jag är övertygad om att det inte kommer ske och att Sverige därför oundvikligen går under.
Citera
2021-07-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
L kommer att driva sina frågor, som en bättre skola och kamp mot hedersförtryck. De kommer att arbeta konstruktivt och söka stöd från andra blågula partier - även SD - där så är möjligt.

Den som tror att SD kan glida in på en räkmacka och ensidigt diktera hur de andra borgerliga partierna ska göra kommer dock att bli besviken. Precis som centerns anhängare är besvikna idag.

Nu är det väl L som ska glida in och diktera vilkoren och inte SD. SD är redan en del av räkmacka och L är ett 2% parti😄
Citera
2021-07-07, 13:54
Medlem
Madagascars avatar
Åtminstone den teckenspråkade sändningen har börjat: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/ovrigt-kammaren/provning-av-forslag-till-statsminister--_H8C120210707zz1tt
Citera
2021-07-07, 13:56
Moderator
Tinuviels avatar
Sändningen har börjat:
https://riksdagen.se/sv/webb-tv/video/pagaende-sandning_1100210707484989721

Kommer Löfven att namnge nya ministrar direkt han är vald eller blir det vid ett senare tillfälle? Antar att han inte återinsätter den där landsbygdsministern jag inte visste existerade - Löfven behöver väl säkra varje mandat inför den framtida budgetomröstningen.
Senast redigerad av Tinuviel 2021-07-07 kl. 13:59.
Citera
2021-07-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Nu är det väl L som ska glida in och diktera vilkoren och inte SD. SD är redan en del av räkmacka och L är ett 2% parti😄
Det stämmer men M L KD är ju inte emot invandring, troligen kommer SD få ganska lite makt i ett högerblock men såklart bättre än inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in