Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Med all respekt har du väldigt hög tilltro till auktoriteters förmåga att göra skillnad, för att vara anarkist.
Lokalpolitiker i Dalarna har precis noll möjlighet att göra någon skillnad i en pandemi. De kan på sin höjd krångla till människors vardag lite.
Jag kommer ihåg att regioner ville ha lokala restriktioner tidigt, men bryr mig inte. Små skillnader i vilka råd staten ger har en omätbart liten effekt på i vilken utsträckning människor träffas och smittar varandra. Majoriteten har inte ens koll på vilka råd som gäller.
Nu har jag skrivit några inlägg i ämnet men skulle gärna göra en sammanfattning om varför jag tror att vi fick en värre andra våg en Norge.
Smittan var låg i både Norge och Sverige under sommaren. Så i utgångsläge hade vi ganska lika försättningar. Man såg att i speciellt Spanien var det mycket smitta bland turister. Frågan lyftes om man skulle göra något åt det eller om man skulle låta bara turisterna komma hem utan vidare.
I Sverige valde vi att inte göra något åt detta. I resterande Nordiska länder försökte man minimalisera smittan som kom in den vägen. Men vi fick alla en liten smitto puckel i augusti 2020 av dessa hemvändande turister.
Jag tror att i början av nya vågor är det en fördel att ha så få smittade som möjligt. Då har inte vågorna så mycket det kan ta fart ur. Och om man nu får in en grupp med troligt hög frekvent smittade är de bra att testa de och sätta de i karantän.
Detta tror jag var det första misstaget för våg två som vi gjorde. När smittan väl exploderat fördröjde FoHM regionerna att handla och göra något åt smittan. Det blev til slut en stor media cirkus i nov 2020 av detta och tillslut fick FoHM ge regionerna det de krävde.
Dessa två saker påverkade vår andra våg. Det kan säkert finnas andra faktorier som inte är påverkningsbara i samma utsträckning. Men om vi gjort något åt dessa hemvändande turister i slutet av sommaren och gett regionerna möjlighet att införa egna restriktioner direkt tror jag att vi haft en mycket mildrar andra våg.
Sedan är ju frågan vad man tycker och vad man prioriterar. Men om man prioriterade att skydda liv, har vi misslyckats. Prioriterade vi andra saker, ja ok om vi tycker att vi fåt ut något bättre ur det, så går det ju enligt planen.