2021-07-07, 10:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
En till som tror att Kakabaveh är korkad och blivit lurad. Det tror jag inte alls. Hon försöker däremot lura oss väljare, se mitt föregående inlägg.

Håll utkik närmaste 18 månaderna vad Kakabavehs nya jobb blir.
Jag tror du misstar dig. Socialdemokraterna behöver inte vara lojala med henne. Hon är bortfintad och de vet dessutom att hon är rätt omöjlig att ha på någon post som innebär ansvar. Hon har inte kompetens att leda.

Men visst, känner de att de förlorar valet kan de väl ge henne en prestigeuppdrag för att j-vlas med nästa regering.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
När hålls omröstningen?
Kl 14.
Citera
2021-07-07, 10:31
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Lena Rådström Baastad (S), partisekreterare som ska hålla tal idag i stället för Stefan Löfven är ett riktigt bottennapp för socialdemokraterna.
Fattar inte hur hon kan har en ledande position inom S 🤷🏻‍♂️
Dom flesta vet inte ens vem hon är och när hon öppnar käften så kommer det inget vettigt ur henne, dessutom låter hon som om hon vore i målbrottet 👮🏽‍♀️😂👮🏽‍♀️😂
Lite roligt i gårdagens podd ”det politiska spelet”. Då fick kommentatorerna frågan vad de såg fram emot. En sade då ”Att Lena Rådström Baastad ska hålla socialdemokraternas tal”. Då skrattade samtliga och någon mumlade något om ”internt skämt bland politiska reportrar”. Man kunde utläsa mellan raderna vad de tycker om henne.
Citera
2021-07-07, 10:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det vill jag inte tro om Ramberg.
Nej, jag förstår att du håller honom högt i kurs.
Citera
2021-07-07, 10:34
Medlem
Citat:
En till som tror att Kakabaveh är korkad och blivit lurad. Det tror jag inte alls. Hon försöker däremot lura oss väljare, se mitt föregående inlägg.

Håll utkik närmaste 18 månaderna vad Kakabavehs nya jobb blir.
Nej varför då? Det räckte ju med lappen som Kakabaveh stolt visar upp nu, nu har S fått hennes röst, nu behöver dom inte tänka på henne mer.
Citera
2021-07-07, 10:34
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, jag förstår att du håller honom högt i kurs.

Jaså?
Citera
2021-07-07, 10:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Lena Rådström Baastad (S), partisekreterare som ska hålla tal idag i stället för Stefan Löfven är ett riktigt bottennapp för socialdemokraterna.
Dom flesta vet inte ens vem hon är och när hon öppnar käften så kommer det inget vettigt ur henne, dessutom låter hon som om hon vore i målbrottet 👮🏽‍♀️😂👮🏽‍♀️😂

Hon har ju varit ifrågasatt internt vid flera tillfällen, men har väl de rätta kontakterna.
Citera
2021-07-07, 10:35
Medlem
Citat:
Kanske hon som skriver alla Löfvens tal? Innehållet blir ju inte mer vettigt bara för att Löfven läser innantill.
Citera
2021-07-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Det har jag missat.

Finns någon konstitutionell anledning till det?

En statsminister utses genom omröstning enligt regeringsformen. En omröstning är alltid öppen i Riksdagen.

Enligt regeringsformen så ska Riksdagen välja talmannen. Men hur detta ska ske regleras i Riksdagsordningen och inte i Regeringsformen. Där har man skrivit att valet av talman sker med slutna sedlar.
Citera
2021-07-07, 10:37
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Inte alls.

Hon utnyttjade sin position som röst 175 för att synas och höras. Lyfta de frågor som är viktiga för henne som marxist. Få till ett möte med Morgan Johansson. Kanske få ett erbjudande mellan fyra ögon om ett schysst jobb efter hon slutat i riksdagen.

Så nej, inte korkad. Däremot tror hon att vi väljare är det, att vi köper den här charaden.

Viktigt med semester (för riksdagsmän och journalister).

Jag har tidigare i tråden tagit upp att hon sannolikt blivit mutad med ett glassigt högbetalt jobb med liten arbetsinsats, helt i enlighet med den svenska korruptionskulturen.

Kanske svenska folket verkligen är så korkat som du påstår. Populasen kanske går på kakaduans och sossarnas fint.
Citera
2021-07-07, 10:38
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du har förmodligen rätt. Men jag tror en äkta Ullenhagare hade röstat gult idag.

Japp, det tror jag med. Men nu när det handlar om att följa partilinjen och partiledaren, när det ändå inte betyder något, och försöka sälja in bilden av att man är ett borgerligt parti som inte tvekar - då är det OK att trycka rött för dem. De hoppas väl på att Sabuni blir ersatt, att en Ullenhagare tar över, att de kan göra ett rekord-uppsving i opinionen och klara sig på så vis.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror du misstar dig. Socialdemokraterna behöver inte vara lojala med henne. Hon är bortfintad och de vet dessutom att hon är rätt omöjlig att ha på någon post som innebär ansvar. Hon har inte kompetens att leda.

Men visst, känner de att de förlorar valet kan de väl ge henne en prestigeuppdrag för att j-vlas med nästa regering.

Inte säkert S behövt lova Kakabaveh så mycket för att hon ska släppa fram dem, men något litet godis tror jag hon fått. Kommer nyheten om att hon fått nytt jobb, politiskt tillsatt, blir jag inte överraskad.

Tror knappast Björklund hade något skriftligt heller direkt att få bli diplomat. Men kanske hade han någon form av leverage, någon story att sälja ifall sossarna hade backat på sitt ord?
Citera
2021-07-07, 10:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Inte säkert S behövt lova Kakabaveh så mycket för att hon ska släppa fram dem, men något litet godis tror jag hon fått. Kommer nyheten om att hon fått nytt jobb, politiskt tillsatt, blir jag inte överraskad.

Tror knappast Björklund hade något skriftligt heller direkt att få bli diplomat. Men kanske hade han någon form av leverage, någon story att sälja ifall sossarna hade backat på sitt ord?
Jag tror ärligt talat att det räcker med hennes "nio punkter". Att döma av hennes framträdande igår krävdes det inte mer. Hon verkade genuint övertygad och stolt över att hon verkligen åstadkommit något och samma intryck ger hon på sin Facebook (påhejad av en stor skara följare ska tilläggas).
Citera
2021-07-07, 10:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Nej de flesta voteringar är öppna i Riksdagen. Vi väljare ska veta hur Riksdags ledamöterna röstar.

Ett undantag är valet av Talman där sker det via en sluten votering.

I Riksdagsordningen så gäller det "Val av innehavare av ett visst uppdrag". Som exempelvis statsminister.

Citat:
Formerna för val
Val av innehavare av ett visst uppdrag
6 § Ska en innehavare av ett visst uppdrag väljas för sig, ska valet genomföras med acklamation.

Om någon ledamot begär det, ska valet ske med slutna sedlar.
Vid val av en person är den vald som har fått flest röster, om inte annat är föreskrivet i denna lag. Vid lika röstetal ska valet avgöras genom lottning. Bestämmelser om förfarandet vid val med slutna sedlar finns i tilläggsbestämmelser.

Om det organ eller den grupp som berett valet har lagt fram ett enhälligt förslag, ska valet med slutna sedlar ske först vid ett följande sammanträde.

Min tolkning är att en ledamot kan begära omröstning med slutna sedlar även vid statsministeromröstning.

Det hade inte gått i en annan fråga som t.ex. strandskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in