Citat:
Ursprungligen postat av
IdunLo
Nu är jag inte så insatt i SDs historia men det här var en intressant förklaring till varför Åkesson inledde med att recitera Tegnér. Jag kan tänka mig att det Liljestrand uppfattar som olycksbådande är inspirerande för SD-anhängare.
https://www.expressen.se/kultur/ide/dikten-markerar-sds-marsch-mot-makten/
kan du inte citera något istället, vill inte klicka på expressen och stödja skiten? Liljestrand är ju vänster och anti-sd som alla kultursidor så det är väl det vanliga "hotet om nazismen", "nationalromantik leder alltid till nazism och fascism" yadayada. Att ens använda ordet "marsch" diskvalificerar han ju för vidare diskussion, brunsmetning som vanligt.
"Jord, som mig fostrat har och fädrens aska gömmer,
folk, som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer!"
För att göra en analys varför han valde just denna dikt (lika god som vänsterjens "analys"): Dels aktuell, slagkraftig devis i stuk med den om en generation som bygger upp, en som förvaltar, en som förstör (som nu). Antyder också en respekt och känslomässigt band till landet man kommer ifrån, fullt naturligt för ett nationalistiskt sinnat parti.Vacker dikt, esaias tegner, prästpöjken från en bonnhåla i småland (mattias karlssons hemtrakter) tog sig ändå till svenska akademien. Han studerade väl i lund likt sdarna och är en känd, klassisk svensk skald som är värd att lyftas fram. Behöver inte övertolkad (fultolkas) mer än så.
För sådana som jens, som är varsomhelstare, så kan likaväl sverige se ut som katmandu och new york som lissabon, det kvittar honom. Han har sin krets med samma åsikter runt om i världen. Medan sdare, någonstansare, har en stark samhörighet med landets natur, historia, kultur (ex. Tegnér) och folk (nåja), och vill inte byta ut dessa. Gällande anywhere/somewhere så formulerar Thomas gür det bättre, han reciterar själv ofta förövrigt tegner, heidenstam och andra svenska poeter på sin facebooksida. Och har bättre koll på dem som turk än säkerligen 99% av pursvenskar har (om någon vill checka in det):
https://www.svd.se/nagonstansare-eller-varsomhelstare