2021-07-05, 20:23
Medlem
Viktuppgången skedde för 2-3 år sedan. Nu har han säkert en dietist som vakar över kosten men han smygäter säkert multikulturell pizza. Men han håller vikten nu.

Jag är överraskad att han höll ett så bra tal. Det absolut bästa hittills, han fick in många träffar i sin kritik över hur Sverige har krackellerat.
Citera
2021-07-05, 20:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Nu även lyssnat på Sd-Jimmy, 27 minuter, retoriskt mycket bra, direktlänk här. I debatter är han överlägsen (har aldrig sett honom bli svaret skyldig, utom när han fulklippts av journalister), men som talare bara nästan lika bra (fortfarande mycket bra). Han är egentligen den ende, enligt budskapet, i motsats till övriga partier, som inte är opportunist. Personligen tycker jag talet var en aning för mycket riktat till "Nisse i Hökarängen" (som man sade förr i tevespråk när det skulle vara enkelt), att han talade för "redan invigda" (för dem sparkade han öppna dörrar), och hade vunnit (dvs vunnit över väljare, det egentliga målet) på att addera svåremotsägliga fakta, ett par skarpa förslag, och mer av egentliga visioner (förutom tryggt folkhem), men det är kanske medvetet och i linje med övriga partier.
Citera
2021-07-05, 20:55
Medlem
IdunLos avatar
Att man skulle få höra Åkesson citera Marx var onekligen lite oväntat. Folkhemmet brukar han ju referera till men nu tog han även sossarnas paroll ”Gör din plikt, kräv din rätt.”.

Det är ironiskt att Åkesson och Dadgostar är de enda som använder klassisk socialdemokratisk retorik medan sossarna själva levererar nyliberala halvmesyrer.

Med Vs nya linje vänder sig Dadgostar och Åkesson till ungefär samma målgrupper i sina tal - vanligt folk, arbetarna, gräsrötterna, de försummade pensionärerna som var med och byggde Sverige. De vänder sig också båda mot eliten som inte bryr sig om folket. En intressant vändning inom V som sagt.

I övrigt var det ett tydligt och rakt tal med en räcka plågsamma truismer. Det går inte att förneka de missförhållanden och absurditeter Åkesson påpekar.
Citera
2021-07-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Att man skulle få höra Åkesson citera Marx var onekligen lite oväntat. Folkhemmet brukar han ju referera till men nu tog han även sossarnas paroll ”Gör din plikt, kräv din rätt.”.

SD är ju dom gamla socialdemokraterna som jimmie åkesson själv påpekat i intervjun med jan emanuel och henrik jönsson på youtube

Socialdemokraterna har ju utvecklats och blivit tvärtom på det uttrycket
kräv din rätt och sen gör din plikt
asylinvandrare^
Citera
2021-07-05, 23:25
Medlem
IdunLos avatar
Nu är jag inte så insatt i SDs historia men det här var en intressant förklaring till varför Åkesson inledde med att recitera Tegnér. Jag kan tänka mig att det Liljestrand uppfattar som olycksbådande är inspirerande för SD-anhängare.
https://www.expressen.se/kultur/ide/dikten-markerar-sds-marsch-mot-makten/
Citera
2021-07-05, 23:51
Medlem
Finns det någon statistik över hur många tittare/lyssnare respektive talare har haft?
Citera
2021-07-06, 14:09
Medlem
IdunLos avatar
Busch anklagas för att ha plagierat Kamala Harris i sitt Almedals-tal.
Citat:
Harris använde i sitt tal formuleringen ”They're coming for you” som upprepades tre gånger – Busch använde ”Då är det dig de är ute efter” även det i klassiska tre upprepningar.
Busch talskrivare hävdar förstås att det inte stämmer och hans förklaring verkar plausibel tills han hävdar att han inte hade sett Harris tal när han skrev talet åt Busch. Man tänker att professionella talskrivare borde studera kända tal i detalj och vem, med någon form av samtidsintresse, har inte hört Harris tal?

Fast den här kommentaren från Busch talskrivare är ännu märkligare.
Citat:
Så här i efterhand, ångrar du formuleringen, med tanke på att fokus hamnar där istället för innehållet?
– Den typen av frågor är totalt irrelevanta för mig.
Kommunikationsexperten David JP Philips menar dock att det är extremt osannolikt att det är en tillfällighet att talen är så lika.
https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-buschs-tal-likheterna-med-harris/
De borde väl var en ytterst relevant fråga för en talskrivare oavsett om anklagelserna stämmer eller ej.

För övrigt framstår Busch som en genuint obehaglig människa privat. Det där mystiska budet som dök upp en sen kväll hos farbror Esbjörn i huset med domen gällande hans ombud framstår som en scen ur House of Cards. Han har genomgått en neuropsykologisk utredning som visar att han har ”en förhöjd nivå av kognitiva funktionsnedsättningar”. En sådan situation kan vara förvirrande och direkt skrämmande för en ensam gammal man.
Vad är det för fel på henne?
Citera
2021-07-06, 15:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Busch anklagas för att ha plagierat Kamala Harris i sitt Almedals-tal.
Busch talskrivare hävdar förstås att det inte stämmer och hans förklaring verkar plausibel tills han hävdar att han inte hade sett Harris tal när han skrev talet åt Busch. Man tänker att professionella talskrivare borde studera kända tal i detalj och vem, med någon form av samtidsintresse, har inte hört Harris tal?

Fast den här kommentaren från Busch talskrivare är ännu märkligare. De borde väl var en ytterst relevant fråga för en talskrivare oavsett om anklagelserna stämmer eller ej.

Det här är ju verkligen en storm i ett vattenglas. Det är inte plagiat att låna en slagkraftig formulering från en annan politiker. Hur många politiker har inte genom åren återanvänt Churchills ord om "blod, svett och tårar" och andra klassiska citat?

Plagiat är det när man som Joe Biden i presidentvalskampanjen 1988 kopierar stora delar av en annan politikers tal:

https://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Biden_1988_presidential_campaign#Kinnock_contr oversy

På den tiden tog man betydligt allvarligare på politikers integritet än idag, så Biden tvingades avbryta sin kampanj när detta upptäcktes.

Kamala Harris har för övrigt inte heller hittat på uttrycket "They're coming for you!". Det kommer ursprungligen från kultfilmen Night of the Living Dead:

https://en.wikiquote.org/wiki/Night_of_the_Living_Dead#Dialogue

Jag tyckte det var olämpligt redan när Harris använde ett uttryck som syftar på människoätande zombier om sina politiska motståndare, och det lät inte bättre när Bush gjorde det. Hatretorik på Annie Lööfs nivå.
Senast redigerad av Regulus 2021-07-06 kl. 15:33.
Citera
2021-07-06, 15:40
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det här är ju verkligen en storm i ett vattenglas. Det är inte plagiat att låna en slagkraftig formulering från en annan politiker. Hur många politiker har inte genom åren återanvänt Churchills ord om "blod, svett och tårar" och andra klassiska citat?

Plagiat är det när man som Joe Biden i presidentvalskampanjen 1988 kopierar stora delar av en annan politikers tal:

https://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Biden_1988_presidential_campaign#Kinnock_contr oversy

På den tiden tog man betydligt allvarligare på politikers integritet än idag, så Biden tvingades avbryta sin kampanj när detta upptäcktes.

Kamala Harris har för övrigt inte heller hittat på uttrycket "They're coming for you!". Det kommer ursprungligen från kultfilmen Night of the Living Dead:

https://en.wikiquote.org/wiki/Night_of_the_Living_Dead#Dialogue

Jag tyckte det var olämpligt redan när Harris använde ett uttryck som syftar på människoätande zombier om sina politiska motståndare, och de lät inte bättre när Bush gjorde det. Hatretorik på Annie Lööfs nivå.
Visst är det så. Jag reagerade mer på talskrivarens kommentarer. Han borde väl vara lite smidigare ändå.

Det är klart att politiker snor av varandra och det här var väl en petitess men jag håller med om att formuleringen är olämplig. Jag är inte opartisk, jag tål varken Lööf eller Busch, men hatretorik är enbart destruktivt oavsett avsändare.
Citera
2021-07-06, 17:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nu är jag inte så insatt i SDs historia men det här var en intressant förklaring till varför Åkesson inledde med att recitera Tegnér. Jag kan tänka mig att det Liljestrand uppfattar som olycksbådande är inspirerande för SD-anhängare.

Det är en fin dikt som bara en människa utan känslor är likgiltig inför, och inte är den som fackeltåg utanför riksdagen med folkmassor som skanderar, "vi vill ha makten i vår hand, annars mord och brand".

Man får tolka dikten i sitt sammanhang, och även så ordet räkenskap: inte fan är det så att SD tänker bura in eventuella tidigare makthavare.

Framväxten av götiska förbundet och den tidens känslor är fullkomligt naturlig. På ett väldigt reellt sätt hade Sverige visats vara ett svagt land, och det ville man ha ändring på. På liknande vis tycker SD att något har gått förlorat, och det vill de ha tillbaka. Läser man mellan raderna är det en stor majoritet av svenska folket och även partier som håller med; bara det att de uttrycker sig på ett annorlunda sätt, och är oense om lämplig mängd invandrare.

Tidningsartikeln skrämmer nog inte många, och inte heller Åkessons tal.

Ett råd jag skulle ge till de som vill klaga på SD är att ta en titt på hur deras politik ser ut i sin helhet, men det är förmodligen för jobbigt för många, och särskilt kulturskribenter.
Citera
2021-07-07, 01:20
Medlem
Citat:
kan du inte citera något istället, vill inte klicka på expressen och stödja skiten? Liljestrand är ju vänster och anti-sd som alla kultursidor så det är väl det vanliga "hotet om nazismen", "nationalromantik leder alltid till nazism och fascism" yadayada. Att ens använda ordet "marsch" diskvalificerar han ju för vidare diskussion, brunsmetning som vanligt.

"Jord, som mig fostrat har och fädrens aska gömmer,
folk, som ärvt hjältars land och deras dygder glömmer!"

För att göra en analys varför han valde just denna dikt (lika god som vänsterjens "analys"): Dels aktuell, slagkraftig devis i stuk med den om en generation som bygger upp, en som förvaltar, en som förstör (som nu). Antyder också en respekt och känslomässigt band till landet man kommer ifrån, fullt naturligt för ett nationalistiskt sinnat parti.Vacker dikt, esaias tegner, prästpöjken från en bonnhåla i småland (mattias karlssons hemtrakter) tog sig ändå till svenska akademien. Han studerade väl i lund likt sdarna och är en känd, klassisk svensk skald som är värd att lyftas fram. Behöver inte övertolkad (fultolkas) mer än så.

För sådana som jens, som är varsomhelstare, så kan likaväl sverige se ut som katmandu och new york som lissabon, det kvittar honom. Han har sin krets med samma åsikter runt om i världen. Medan sdare, någonstansare, har en stark samhörighet med landets natur, historia, kultur (ex. Tegnér) och folk (nåja), och vill inte byta ut dessa. Gällande anywhere/somewhere så formulerar Thomas gür det bättre, han reciterar själv ofta förövrigt tegner, heidenstam och andra svenska poeter på sin facebooksida. Och har bättre koll på dem som turk än säkerligen 99% av pursvenskar har (om någon vill checka in det):
https://www.svd.se/nagonstansare-eller-varsomhelstare
Senast redigerad av sweintoo 2021-07-07 kl. 01:34.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in