2021-07-02, 09:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBoyAlby16
Jag personligen tycker brysselkålen smakar gudomligt när jag :
1. kokar den lätt. (Låter den svalna).
2. delar den.
3. blandar med hyfsad mängd salt, citron och en schysst olivolja.
4. toppar med nymalen svart eller vitpeppar.

Testa.

Okej, får köpa den på lösvikt vilket iaf måste vara den bästa och nåt bra märke fryst. Vilket som, var det nu länge sen jag åt Brysselkål, så vem vet, kanske jag har får ändra uppfattning så smaklökarna känner nåt annat och sen gå vidare med andra mer kombinerade recept efter det

Tex. https://mittkok.expressen.se/recept/...sselkal-chili/

https://www.koket.se/lada-med-brysselkal-och-bacon

https://www.deliciousmagazine.co.uk/...routs-recipes/
Citera
2021-07-03, 14:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, får köpa den på lösvikt vilket iaf måste vara den bästa och nåt bra märke fryst. Vilket som, var det nu länge sen jag åt Brysselkål, så vem vet, kanske jag har får ändra uppfattning så smaklökarna känner nåt annat och sen gå vidare med andra mer kombinerade recept efter det

Tex. https://mittkok.expressen.se/recept/...sselkal-chili/

https://www.koket.se/lada-med-brysselkal-och-bacon

https://www.deliciousmagazine.co.uk/...routs-recipes/
Är det den lite bittre bismaken i brysselkålen du har problem med ???

Isf är det kanske det du bör lära dig uppskatta först, innan du tar itu med just brysselkål.

Vad tycker du förresten om grapefrukt?

Eller den där glassen som har både Yozo och kokos som smakkombination.
Det är SIA har jag för mig, du kan handla på Hemköp, ICA eller Coop - om de har inne.
Där kan du ju ana en liten bitter bismak - men det är ju en sk "vuxensmak" och det är mycket gott.

Fast man måste ofta lära sig uppskatta det - barn hatar allt bittert.

Annars så kan jag rekommendera stekt brysselkål, tillsammans med köttbitar såsom t-ben eller en rejäl fläskstek.
Med sockerstekta potatishalvor, brun sås och en klick rönnbärsgele.

Dela gärna dina brysselkålar på mitten, så blir de lättare att steka och karamellisera.
Ju mer den karamelliseras ju mindre bitter blir den ... tänk på det.

Stek gärna svamp samtidigt, för det är ju också en Umami-källa.
Så låt det blandas, smakerna, harmonisera med varandra.

Bra umami-källor är, förutom svamp, även morot (som du också kan steka glansiga efter en lätt förkokning) och broccoli-
Och mitt i smeten, mitt i allt detta, så låter du dina brysselkålshalvor få ligga och bli karamelliserade i smöret och de övriga grönsakernas umami-blend.

Om du däremot Inte vill ha den karamelliserad, så ska du bara koka.
Men, rätt och lagom karamelliserad så lindras bitterheten.
Häll bara inte extra socker på ...
Citera
2021-07-03, 14:57
Bannlyst
För mig är det en väldigt enkel fråga. Okra är bland det hemskaste jag vet.

Fast jag vill inte lära mig tycka om den heller. Den står på min svarta lista sedan många år tillbaka.
Citera
2021-07-04, 19:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Är det den lite bittre bismaken i brysselkålen du har problem med ???

Isf är det kanske det du bör lära dig uppskatta först, innan du tar itu med just brysselkål.

Vad tycker du förresten om grapefrukt?

Eller den där glassen som har både Yozo och kokos som smakkombination.
Det är SIA har jag för mig, du kan handla på Hemköp, ICA eller Coop - om de har inne.
Där kan du ju ana en liten bitter bismak - men det är ju en sk "vuxensmak" och det är mycket gott.

Fast man måste ofta lära sig uppskatta det - barn hatar allt bittert.

Annars så kan jag rekommendera stekt brysselkål, tillsammans med köttbitar såsom t-ben eller en rejäl fläskstek.
Med sockerstekta potatishalvor, brun sås och en klick rönnbärsgele.

Dela gärna dina brysselkålar på mitten, så blir de lättare att steka och karamellisera.
Ju mer den karamelliseras ju mindre bitter blir den ... tänk på det.

Stek gärna svamp samtidigt, för det är ju också en Umami-källa.
Så låt det blandas, smakerna, harmonisera med varandra.

Bra umami-källor är, förutom svamp, även morot (som du också kan steka glansiga efter en lätt förkokning) och broccoli-
Och mitt i smeten, mitt i allt detta, så låter du dina brysselkålshalvor få ligga och bli karamelliserade i smöret och de övriga grönsakernas umami-blend.

Om du däremot Inte vill ha den karamelliserad, så ska du bara koka.
Men, rätt och lagom karamelliserad så lindras bitterheten.
Häll bara inte extra socker på ...

Jag tycker om grapefrukt som är besk sött surt. Har inga problem med dess juicer på tetra eller tex schweppes läsk. KokosYuzu heter glassen ifrån Sia, tyvärr inget nytt som har landat i min butik så isf får man inhandla det ca 6 mil söderut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Yuzu

Det fetade låter gott och flott samt det söta ifrån gelen och en rejäl rätt. Intressant det där ang att steka längre med socker och därav ändras brysselkålens smakkemi. Svamp är såklart jättegott

Tack för alla tipsen på bra rätter, blir nog inhandla bryssel inkl skink el fläskstek till veckan. Det har inte blivit av ännu men återkommer ang olika sätt och tillreda brysselkålen så som du nämner och ska till å prova de varianterna (steka som vanligt,- steka med socker samt olika tid att steka på dessa sätt, samt koka dom) . Så kommer jag iaf kommentera sen hur jag tycker iaf brysselkålen smakar bäst med vilken tillagningsmetod
Senast redigerad av Sladdaren 2021-07-04 kl. 19:45.
Citera
2021-07-04, 23:40
Medlem
Lillarapunzels avatar
Rädisor och zuccini ska ju vara så himla gott enligt alla, men jag tycker tyvärr att det är 🤮
Rädisor smakar ju frän jord, och zuccini har en så fruktansvärt äcklig konsistens, åtminstone när den serveras rå resp. mjukkokt.
Citera
2021-07-04, 23:46
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Rädisor och zuccini ska ju vara så himla gott enligt alla, men jag tycker tyvärr att det är 🤮
Rädisor smakar ju frän jord, och zuccini har en så fruktansvärt äcklig konsistens, åtminstone när den serveras rå resp. mjukkokt.

Squash kan jag inte äta heller. Verkligen försökt men det är fan inte gott
Citera
2021-07-04, 23:49
Medlem
JerryCottons avatar
Blomkål har varit bannad i alla former av mig sedan jag var ett litet barn. Haricots verts har jag lärt mig att uppskatta bara de inte är kokta.
Citera
2021-07-06, 17:21
Bannlyst
Grapefrukt är ingen direkt dålig frukt. Men den har lite svårt att passa in i de traditionella vardagsmåltiderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag tycker om grapefrukt som är besk sött surt. Har inga problem med dess juicer på tetra eller tex schweppes läsk. KokosYuzu heter glassen ifrån Sia, tyvärr inget nytt som har landat i min butik så isf får man inhandla det ca 6 mil söderut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Yuzu

Det fetade låter gott och flott samt det söta ifrån gelen och en rejäl rätt. Intressant det där ang att steka längre med socker och därav ändras brysselkålens smakkemi. Svamp är såklart jättegott

Tack för alla tipsen på bra rätter, blir nog inhandla bryssel inkl skink el fläskstek till veckan. Det har inte blivit av ännu men återkommer ang olika sätt och tillreda brysselkålen så som du nämner och ska till å prova de varianterna (steka som vanligt,- steka med socker samt olika tid att steka på dessa sätt, samt koka dom) . Så kommer jag iaf kommentera sen hur jag tycker iaf brysselkålen smakar bäst med vilken tillagningsmetod
Citera
2021-07-06, 17:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Squash kan jag inte äta heller. Verkligen försökt men det är fan inte gott

Om man vill göra veg. lasagne för att imponera på damerna är Squash/Zucchini god att mjuksteka tillsammans med riven morot, vitlök och grönsaksbuljong och sedan låta puttra i tomatkross (finkrossad) med matlagningsgrädde och kryddor. Varva med lasagneplattor, tomatsås och keso. Toppa med riven ost. Gratineras tills det luktar gott. Voilá! Avnjutes med fylligt rödvin och sallad.
Citera
2021-07-06, 17:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
För mig är det en väldigt enkel fråga. Okra är bland det hemskaste jag vet.

Fast jag vill inte lära mig tycka om den heller. Den står på min svarta lista sedan många år tillbaka.
Okra är en grönsak som oftast hittas på "Afrika-Livs". Korrekt?
Citera
2021-07-06, 17:53
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om man vill göra veg. lasagne för att imponera på damerna är Squash/Zucchini god att mjuksteka tillsammans med riven morot, vitlök och grönsaksbuljong och sedan låta puttra i tomatkross (finkrossad) med matlagningsgrädde och kryddor. Varva med lasagneplattor, tomatsås och keso. Toppa med riven ost. Gratineras tills det luktar gott. Voilá! Avnjutes med fylligt rödvin och sallad.

Mitt ex var vegetarian som älskade squash så har ätit det väldigt mycket för att vara någon som inte gillar det. Inte gillat det i någon form hitills
Citera
2021-07-06, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Okra är en grönsak som oftast hittas på "Afrika-Livs". Korrekt?

Det är korrekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in