2021-07-06, 16:23
Medlem
patrixxs avatar
Jag vet att jag har rätt då fysikens lagar säger oss att raketer inte skapar framdrift i rymden.

Det här är Jesus gick på vattnet i vårt nuvarande trossytem. Och det upprätthålls dogmatiskt.

Naturligtvis har molekyler massa och ett äpple faller till marken när det släpps. Men att det skulle visa att raketer skapar framdrift i rymden eller att den Heliocentriska solsystemsmodellen stämmer är s.k. falsk logik/induktion. Ta något självklart och hävda att det bevisar/styrker något annat fast det i själva verket inte gör det.
Citera
2021-07-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Jag vet att jag har rätt då fysikens lagar säger oss att raketer inte skapar framdrift i rymden. ...

Säger han med en dåres envishet och i strid med vetenskapen, samtliga fysiker och allmän kunskap.

Det är precis tvärtom, fysikens lagar säger att raketen obönhörligen skapar framdrift i vakuum. Rörelsemängd bakåt innebär rörelsemängd framåt. Väldigt enkelt och inget du kan snacka dig förbi.

För du håller väl med om att avgaserna har en rörelsemängd riktad från raketen?

Citat:
.. . Naturligtvis har molekyler massa ...

Och avgaserna har en hastighet från raketen. Avgaserna har mao en rörelsemängd riktad från raketen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-06 kl. 17:12.
Citera
2021-07-06, 17:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag vet att jag har rätt då fysikens lagar säger oss att raketer inte skapar framdrift i rymden.

Det här är Jesus gick på vattnet i vårt nuvarande trossytem. Och det upprätthålls dogmatiskt.

Naturligtvis har molekyler massa och ett äpple faller till marken när det släpps. Men att det skulle visa att raketer skapar framdrift i rymden eller att den Heliocentriska solsystemsmodellen stämmer är s.k. falsk logik/induktion. Ta något självklart och hävda att det bevisar/styrker något annat fast det i själva verket inte gör det.
Tydligen är du saknad, med tanke på ansträngningarna att få tillbaka dig hit. Fel har du iaf, enl Newtons rörelselagar, speciellt nr 2 och nr 3 tillsammans.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Newtons_r%C3%B6relselagar

2. F = m a
--> det krävs en kraft F för att accelerera raketgaserna ut från raketen.

3. Två kroppar påverkar alltid varandra med lika stora men motriktade krafter.
Dvs eftersom raketen påverkar raketgaserna med kraften F så måste raketgaserna i sin tur påverka raketen med kraften -F, där minustecknet står för motsatt riktning.

Och om raketen påverkas av en kraft, så ger ju lag 2 att den även kommer accelerera.

Allt detta går även att formulera som att den totala rörelsemängden
p = ∑ mv
är en bevarad storhet.

Detta är vad fysikenslagar säger, och tror du något annat så är du helt enkelt felinformerad. Läs på.
Citera
2021-07-06, 18:06
Medlem
patrixxs avatar
Att raketer skapar framdrift i rymden är som sagt en tro som likt tron att en människa kunde gå på vatten inte går att bekräfta i den här världen. Och att upprepa dogmer man bevisligen inte förstår innebörden av som "För varje reaktion blir det en motreaktion" ändrar inte detta. Hint: Det stämmer, men i fallet med raketer i rymden blir det ingen reaktion och därför heller ingen motreaktion.
Citera
2021-07-06, 19:23
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Och jag vet att jag har rätt när jag säger att du aldrig fick något betyg i fysik.

Känns det inte pinsamt att så öppet skylta med sin totala okunnighet när det gäller fysik på grundskolenivå?
Citera
2021-07-06, 19:42
Medlem
Citat:
Att raketer skapar framdrift i rymden är som sagt en tro som likt tron att en människa kunde gå på vatten inte går att bekräfta i den här världen. Och att upprepa dogmer man bevisligen inte förstår innebörden av som "För varje reaktion blir det en motreaktion" ändrar inte detta. Hint: Det stämmer, men i fallet med raketer i rymden blir det ingen reaktion och därför heller ingen motreaktion.

Du förnekar alltså att avgaserna har en rörelsemängd. Mysko kan man tycka. Men kanske kul för dig om du går igång på sådant.

Men för alla andra är det såklart inget snack, avgaserna har såväl massa som hastighet. Glasklart och bevisat.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-06 kl. 19:44.
Citera
2021-07-06, 20:33
Avslutad
Det är väl bara att ta en vakumklocka och en överbliven nyårsraket och se om den rör sig därinne eller inte.

Inte världens dyraste experiment att göra direkt.
Citera
2021-07-06, 20:47
Medlem
Citat:

Jahaja. Du har sagt likadant ungefär tusen gånger i den här tråden (känns det som). Samma påstående, samma lögn och samma trams i vartenda inlägg.
Alla fysiker, alla raketforskare och alla som har tillägnat sig grundskolefysik kan tala om för dig att du har helfel. Newtons rörelselagar, lagen om rörelsemängdens bevarande - har du hört talas om dem? Varje satellit med styrraketer, varje rymdfärd bevisar också att raketer fungerar i rymden.

Ge upp - du bevisar bara din egen okunnighet, din oförmåga att ta in information och din dumhet.
Citera
2021-11-07, 11:49
Medlem
MoonInLeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Krävs lite IQ bara för att förstå skillnaden mellan en intern förbränningsmotor och en raketmotor. Synd att du inte har någon.

Så, hur fungerar en raketmotor? Utveckla och använd källor som stödjer det du säger. Då kan jag överväga att tro det du säger.
Citera
2021-11-07, 11:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonInLeo
Så, hur fungerar en raketmotor? Utveckla och använd källor som stödjer det du säger. Då kan jag överväga att tro det du säger.
Den här diskussionen har vi haft tidigare i tråden. Gå tillbaka, läs och lär.

Men jag kan hjälpa dig lite på traven:
Citat:
Fysiken bakom rymdraketers framdrivning definieras i den tredje lagen om rörelse, som Isaac Newton formulerade år 1687.

Den säger att det för varje aktion uppkommer en lika stor motsatt reaktion.

I raketen skjuter motorerna ut heta gaser som driver raketen framåt, som rekylen från ett pistolskott.

Newtons lag gäller både i atmosfären och i rymdens vakuum.
https://illvet.se/teknik/raketer/hur-kan-en-raket-ta-sig-fram-i-vakuum

Vad mer missade du under grundskolans fysiklektioner, när du satt och sniffade kontaktlim vid cykelstället?

Kan du nu falsifiera någon studie som visar att vår planet är en sfär?
Senast redigerad av constant 2021-11-07 kl. 12:08.
Citera
2021-11-07, 16:02
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonInLeo

En raketmotor förbränner ett bränsle med en oxidant som den har med sig. Vid förbränningen kastas avgaserna ut med enorm kraft vilket ger en lika stor motkraft åt motsatt håll vilket accelererar raketen. Aldrig fått uppleva nyår med raketer och smällare? Stackars…
Citera
2021-11-07, 17:04
Medlem
MoonInLeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
En raketmotor förbränner ett bränsle med en oxidant som den har med sig. Vid förbränningen kastas avgaserna ut med enorm kraft vilket ger en lika stor motkraft åt motsatt håll vilket accelererar raketen. Aldrig fått uppleva nyår med raketer och smällare? Stackars…

Hur hade du tänkt skapa en kraft när du inte har något motstånd att förhålla dig till?
Senast redigerad av MoonInLeo 2021-11-07 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in