2021-07-06, 14:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför är det dåligt? Alla veklingar har fått sitt vaccin så nu kan de inte bli sjuka eller dö.

Rapporterades dödsfall senast idag.
Citera
2021-07-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tänker att värmen, solen spelar stor roll i smittspridningen och att man är ute. Men då minskade smittan mer jämt över alla åldersgrupper.

Nu ser vi en minskning bland barnen i förhållandet till de andra åldersgrupperna. Precis som jag skrev. Smitspridnigen beror på många olika faktorier.

Allvarligt, är det konstigt att 10-19 år inte är den största gruppen smittade när det är sommarlov men är det när skolan är igång?

Eller vad är din förklaring till att förhållandena mellan åldersgrupperna nu förändrats?

Nu vet jag inte om detta finns tillgängligt men det skulle vara intressant med hur många tester samt hur stor andel som var positiva i de olika åldersgrupperna.

Det jag kan tänka mig är att testningen för 10-19 sjunkit rejält.

Kollar tillbaka och det verkar som att gruppen 10-19 legat under 20-29 hela pandemin förutom några veckor nu i vår.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall

Klicka ur alla utom 10-19 och 20-29 i "Incidens av fall per åldersgrupp".

Under nästan hela pandemin (inklusive den stora ökningen förra hösten) har 10-19 legat lägre än 20-29.
Citera
2021-07-06, 14:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är ju väldigt lite för ett nytt smittsamt virus som vi helt saknar immunitet mot. Som sagt, dödligheten i Sverige ökade 0,7 promille 2020. Det är verkligen jättelite. Mesigaste pandemin någonsin.

Du kan inte räkna. Socialstyrelsen säger överdödlighet på 10%. Tror mer på dem.
Citera
2021-07-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
kurt-sune, om du inte skulle ha varit en antivaxxare skulle du inte uttryckt dig som en antivaxxare.

Varför är du antivaxxare när du ibland verkar förstå vad corona/covid kan sälla till med.

Det måste väl vara skillnad på sjukdom och sjukdom och vaccin och vaccin? Bara för att ett vaccin är rimligt att ta mot en sjukdom betyder inte det att alla tänkbara vaccin är rimliga att ta mot alla tänkbara sjukdomar. Alltså finns det ett brett spektrum mellan anti- och provaccin. Dessutom kan man ha synpunkter på hur big pharma, CDC och WHO väljer att agera. Alla har sina egna agendor och nyckeltal att jaga. Vi som är unga och friska borde fokusera på vad som är bäst för oss, vårt samhälle och vår framtid. Det är en något mer komplex ekvation att räkna ut. Lockdown och vaccin kanske låter lockande efter alla skräckrubriker. Men med facit i hand såg vi en ålderstandardiserad överdödlighet på 1,7% i Sverige. Kan ni förstå hur lågt det är? Trots slappaste restriktionerna i världen.

Jämför man covid-vaccinet med exempelvis polio-vaccin finns många stora skillnader.

1. Riskgrupp för Polio är barn upp till 5 år. Riskgrupp för Covid främst äldre över 70 år (medelålder 83 år)
2. Dödligheten i Polio är ca 10% för dessa barn. Dödligheten i covid är max 0,2%. Förmodligen lägre ju längre viruset muterar.
3. Om 1 000 000 drabbas av polio skulle vi förlora ca 8 000 000 levnadsår. Om 1000 000 drabbas av covid förlorar vi ca 6 000 levnadsår. Förstår ni skillnaden?
4. Polio-vaccinet är baserat på det faktiska viruset och ger därför liknande skydd som naturlig infektion. Covid-vaccinet är så kallat mrna-vaccin och funkar helt annorlunda långsiktigt.
5. Polio är en sjukdom man får en gång. Covid muterar och sprids i vågor som tar sig förbi immunförsvaret. Dock har man betydligt bättre skydd efter genomgången sjukdom, förmodligen för alltid.

Behöver jag fortsätta? Det handlar inte om att vara emot vaccin, det handlar om att ifrågasätta nyttan med att vacciner barn och friska unga människor mot en förkylning med ett vaccin som aldrig tidigare använts i stor skala under längre tid.
Citera
2021-07-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittan ökar nu åter i Sverige. Det tros vara deltavarianten. Enligt rapport från Israel är vaccinet bara 60% effektivt mot 95% för normalvarianten. Blir illa när skolorna öppnar om inte alla snart får två sprutor. Även barn.

Har inte varit här på flera månader - första som jag ser är ditt namn igen, med samma tugg.. Försöker du normalisera det faktum att du isolerat dig på ett otroligt överdrivet sätt under lång tid eller är du så rädd? Oavsett så lider jag med dig, och det säger jag som medmänniska och inte för att skapa osämja online.
Citera
2021-07-06, 14:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Både Ryssland och Indonesien rapporterade över 700 avlidna idag.

I dessa länder ökar antal avlidna lika hisnande som nya smittade till skillnad från UK.

I UK och Israel är det mycket barn som smittas av deltan. Man vill visa på att det är för at de vuxna är vaccinerade. Men trots att man bara vaccinerat 5% i Indonesien ser man samma trend där.

June 30 (Reuters) - The number of Indonesian children contracting the coronavirus has almost tripled since May, with infant deaths from COVID-19 rising sharply as the country suffers its most severe wave of infections so far, a senior paediatrician said on Wednesday.

Dr Aman Pulungan, head of Indonesia's paediatric society, said weekly child deaths from COVID-19 rose to 24 last week from 13 in the previous week, many under five years old.
June 30, 2021https://www.reuters.com/world/asia-pacific/covid-19-rising-among-children-indonesia-crisis-grows-2021-06-30/

Deltan verkar gå lite hårdare åt på barnen.
Citera
2021-07-06, 14:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Gått utmärkt? Vad säger du om 15 tusen döda och 100 tusen långtidssjuka då?

Jag säger att de flesta av 14600 döda är 14400 över 70 år och över 80% har bakomliggande sjukdomar. Är det rimligt att alla ska behöva stanna hemma och stänga ner en hel värld? Jag tycker inte det. Det skapar bara mer problem än viruset.

Ja man är sjuk lite längre med covid men de allra flesta blir helt återställda inom några månader. Fortfarande inte skäl att förbjuda människor att leva sina liv och försörja sig och sina familjer.
Citera
2021-07-06, 14:38
Medlem
0 eller 1 dör nu om dagen, med ett snitt på 0,x. Åldersstandardiserat låg vi på en underdödlighet 2020, och vi ligger fortfarande på en tydlig allmän underdödlighet 2021. Det är helt befängt att personer som IMBILDEN fortfarande ägnar sig åt sin skrämselpropaganda, och att han tycker att hela befolkningen ska vaccineras mot ett virus som inte är farligt för 99,9%. Låt de sköra få skydd genom vaccin och sen är det nog, lägger man ihop de med naturlig immunitet och de vaccinerade har vi nog en siffra som börjar närma sig det som krävs för flockimmunitet. Viruset kommer inte försvinna men det värsta är över och allt annat än en relativt skyndsam återgång till normalläge vore imbecillt.
Citera
2021-07-06, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men att smitta ned yngre med ett experiment virus framställt i Wuhan ser du inga problem med?

Det är ingen som aktivt smittar ner någon. Inse nu att virus finns i vår omvärld och det går inte att trollar bort. Det är du som måste lära dig att acceptera det.

Vill du inte vara i kontakt med virus får du bo i en bunker för dig själv.. Jag tror inte du får med dig så många som vill leva på det sättet.
Citera
2021-07-06, 14:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Rapporterades dödsfall senast idag.

Det dör fler av pistolkulor än av covid-19 just nu i Sverige. Covid-19 håller på att bli en sak för historieböckerna, med en mildare dominant variant och en immuniserad befolkning.
Citera
2021-07-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ja, du har sannolikt fått men för livet. Du hör till de 100 tusen.

Men för livet? Det kan man ju omöjligt veta nu. Varför går du inte bara med i random domedagssekt så du får utlopp för dina vanföreställningar? Där kan ni yla tillsammans och dricka kool-aid.
Citera
2021-07-06, 14:41
Medlem
-AIR-s avatar
Kan alla hysteriska kärringar här inne ta och lugna ner sig. Då det numera finns effektiva vaccin mot covid19 så sjukdomen är inte farlig längre. När ska ni fatta att vetenskapen har fixat biffen och den här pandemin är över? Återgå nu till era normal liv ffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in