2021-07-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Intressant, men en länk vore uppskattat, tack.

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-06/studie-vaccinet-skyddar-battre-mot-deltavarianten
Citera
2021-07-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Sekvensering har ju ingen betydelse i det här fallet.
Utförligt och bra. Tack..

Citat:
Övervakningssystemet fungerar på samma sätt som i andra länder. Andelen med mild infektion underskattas. Inte troligt att man har missat en hög andel fall av allvarlig infektion.
Nej men det öppnar ju för att man kan ha missat annat än folk som är allvarligt sjuka av infektion, te.x om dessa faktiskt varit fullvaccinerade. Som sagt man får inte så bra svar i rapporten, trodde du hade dom iom att du hade slutsatserna..
Citera
2021-07-06, 12:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Förstår inte ens att du orkar räkna på dina påhittade sifror. Men kör på du om det ger dig något.

Vad vill du räkna på för siffror då? Jag tog siffrorna från cnn den 21 april.
Citera
2021-07-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad vill du räkna på för siffror då? Jag tog siffrorna från cnn den 21 april.
Jo sen så antog lite här och lite där och så förvandlades dina siffror till antal som varit fullvaccinerade i 14 dagar.

Jag vill räkna på korrekta siffror. Blev du kränkt nu när jag föredrar verkligheten framför din fantasi?
Citera
2021-07-06, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det har inte slagit dig att det är du som är orolig och sådant där skit med att kalla andra för sängvätare mm som ni antivaxxers håller på med.
Ja det är ju var ni som inte klarar av att läsa statistik på ett nyktert sätt är.

Sedan är jag inte antivaxxer. Bara emot att ta för snabbt framtagna vacciner som vi inte vet de långsiktiga biverkningar av ännu.

Citat:
Det är du som är orolig att krogen ska stänga så du inte kan dricka öl och äta skräpmat där.
nej jag bryr mig om att folk har ett jobb att gå till och att folk får vård i tid för andra sjukdomar. Nu kommer folk dö av andra orsaker istället men det kommer du inte se i covidstatistiken.

Citat:
Du förespråkar en icke human linje där du ständigt hävdar att folk med dålig hälsa inte gör så mycket att de avlider då de får skylla sig själva.
det är ni som förespråkar lockdown som är icke humana eftersom ni inte förstår konsekvenserna av vad lockdown leder till. Det är betydligt värre än viruset.

Citat:
Och det där med "...hur tongångarna går..." mm tillhör knappast den här tråden utan snarare något annat ämne än medicin och hälsa.
hmm vad skulle det vara för ämne då?
Citera
2021-07-06, 13:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo sen så antog lite här och lite där och så förvandlades dina siffror till antal som varit fullvaccinerade i 14 dagar.

Jag vill räkna på korrekta siffror. Blev du kränkt nu när jag föredrar verkligheten framför din fantasi?

Inte alls, jag antog att det var en hyfsad approximation, egentligen borde man kolla den 30 april eftersom studien sträcker sig dit.. Det verkar mer som du blir kränkt och vill att 2% av de vaccinerade dör än att få veta sanningen.

Den 30 april 2021 hade USA 30,5% fullvaccinerade (43,6% hade fått minst en spruta) och 328 miljoner invånare, så min approximation var korrekt, t.o.m. lite i underkant:
https://www.patientcareonline.com/view/covid-19-updates-us-vaccinations-and-global-cases-and-deaths-as-of-april-30-2021

Men jag förstår att sanningen svider när foliehatten hamnar på sniskan.
Citera
2021-07-06, 13:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det är ni som förespråkar lockdown som är icke humana eftersom ni inte förstår konsekvenserna av vad lockdown leder till. Det är betydligt värre än viruset.

hmm vad skulle det vara för ämne då?

Tillskriv mig inte skit som jag aldrig påstått.
Lockdown är klart olämpligt till denna typ av smitta.
Men hade det varit typ Ebola eller väldigt dödligt är det nog sådant man får ta till.
Däremot så borde vi skyddat de äldre och svaga mer än vad vi gjort.
Jag tror inte du är den renlevnadsmänniska du påstår för du är mer eller mindre bosatt vid din dator.
Hade du varit äkta hade du varit mer ute i naturen och vårdat din kropp.

Jag förstår att du inte fattar att du skriver om dina konspirationstankar i fel tråd.
Citera
2021-07-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Studie: vaccinet skyddar bättre mot deltavarianten

Både Pfizers och Astras vaccin ger ett starkare skydd mot virusvarianten delta än mot ”företrädaren” alfa. Och den första sprutan skyddar bättre än man tidigare trodde. Det visar en brittisk studie, den hittills största på området.

Är det därför vi kunde läsa igår att Pfizers vaccin nedgraderats till 64% effektivitet i Israel? Och 93% för allvarlig sjukdom? Någon av dem ljuger alltså.
Citera
2021-07-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Är det därför vi kunde läsa igår att Pfizers vaccin nedgraderats till 64% effektivitet i Israel? Och 93% för allvarlig sjukdom? Någon av dem ljuger alltså.

De uppgifterna behöver ju inte säga emot varandra - siffrorna för Alfa kanske var ännu lägre.

64% skydd mot smitta och 93% skydd mot svår sjukdom är ju fortfarande väldigt höga siffror.

Med 93% skydd mot svårt sjukdom (och ännu högre för dödsfall) så kommer vi ju aldrig så se dagar med 70-80 döda - siffrorna kommer ligga på 2-3 när det är "illa".
Citera
2021-07-06, 13:26
Medlem
Citat:
Utförligt och bra. Tack..

Nej men det öppnar ju för att man kan ha missat annat än folk som är allvarligt sjuka av infektion, te.x om dessa faktiskt varit fullvaccinerade. Som sagt man får inte så bra svar i rapporten, trodde du hade dom iom att du hade slutsatserna..

Rapporten handlar ju inte om sekvensering utan om genombrottsinfektion hos redan vaccinerade. Varför kräver du fakta som inte finns?

Ja, det är väl klart att man kan missa folk som är infekterade. Det gäller ju som bekant också personer som inte är vaccinerade. Däremot lär man ju inte missa så många som allvarligt sjuka/dör, då dessa naturligtvis testas i en högre utsträckning.

Tycker du själv att genombrottsinfektioner hos fullvaccinerade verkar vara ett stort problem?
Citera
2021-07-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ointressant att i nuläget redogöra för antalet smittade i länder där vaccinationerna kommit igång på allvar. Korrelerar inte till dödsfall på alls samma sätt som för ett år sedan.

Enda intressanta måttet nu är antalet döda och belastning på sjukvården. Antalet smittofall syftar enbart att vidmakthålla panik (se Israel och England) och förlänger restriktioner onödigt länge.

Zero-Covid har alltid varit en dröm utan verklighetsförankring.

Jag skulle faktiskt säga att den ända riktigt rättvisa siffran att titta på är ålderstandardiserad överdödlighet och hur den förändras över tid. Många av de som dör av covid skulle förmodligen dö av andra orsaker som influensa eller livsstilssjukdomar ganska snart. Vi kommer definitivt se att över två år, från och med att pandemin startade, så balanseras detta ut. Vi fick en liten minimal puckel på 1,7% överdödlighet 2020 men vi kommer nog ta igen på gungorna vad vi förlorade på karusellerna. Bara att sitta lugnt... Det är inte vågorna utan paniken ombord som sänker båten.
Citera
2021-07-06, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 2
Nya fall: 859

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se/

Senaste tisdagssiffror nya fall: 860, 3 347*, 1 191, 2789.
Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 4, 33*, 0, 24.

* Siffror efter långt uppehåll av rapportering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in