2021-07-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
har man inte fler rapporter om "breakthrough infections" det visar verkligen hur effektivt vaccinet är.
Intressant att rapporter om "breakthrough infections" per defination visar hur effektivt vaccin är, oavsett vad (i din värld).
Citera
2021-07-06, 11:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
"A total of 10,262 SARS-CoV-2 vaccine breakthrough infections had been reported from 46 U.S. states and territories as of April 30, 2021. Among these cases, 6,446 (63%) occurred in females, and the median patient age was 58 years (interquartile range = 40–74 years). Based on preliminary data, 2,725 (27%) vaccine breakthrough infections were asymptomatic, 995 (10%) patients were known to be hospitalized, and 160 (2%) patients died."
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7021e3.htm

Folk som vaccinerats blir sjuka. 2% dog. Samma dödlighet som ovaccinerade.
Fundera på den ett tag.

Men skojar du?
Citera
2021-07-06, 11:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
CDC konstaterar alltså att det är en försvinnande liten del som får genombrottsinfektioner, dvs fungerar vaccinen bra.

Precis, man kan läsa en rapport som fan läser bibeln. Jag gjorde en liten beräkning:

Antal vaccinerade i USA: 157 000 000

Virusgenombrott: 10262

Andel av den vaccinerade befolkningen:
10262/157000000=0,00065 och utav dessa som haft otur har 2% dött, det är en väldigt liten siffra i sammanhanget.
Citera
2021-07-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Precis, man kan läsa en rapport som fan läser bibeln. Jag gjorde en liten beräkning:

Antal vaccinerade i USA: 157 000 000

Virusgenombrott: 10262

Andel av den vaccinerade befolkningen:
10262/157000000=0,00065 och utav dessa som haft otur har 2% dött, det är en väldigt liten siffra i sammanhanget.
Antal som hade vart fullvaccinerade i Usa April 2021 i minst 14 dagar var alltså 157 000 000? Källa på det?

"Second, SARS-CoV-2 sequence data are available for only a small proportion of the reported cases."?

"The national surveillance system relies on passive and voluntary reporting, and data might not be complete or representative." ?

Du får bryta ned exakt vad detta innbär iom att dom inte gjorde det i rapporten så att vi andra kan förstå lika väl som dig, eller ville du bara skrika högst?
Citera
2021-07-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag vill hävda att du missförstått verkligheten lite, men säg ifrån om det är så att jag missuppfattar dig...

3000 döda är väsentligt mycket färre än antalet som drabbats av C19 och antalet hade säkerligen varit det dubbla eller mer om vi inte vidtagit de åtgärder som faktiskt vidtogs (se gärna på en del andra länder där man inte gjorde det). Dessutom har många i andra åldersgrupper än de som du så föraktfullt kallar "värdefulla grupp av gamlingar" drabbats, kanske inte först och främst av dödlig sjukdom, men väl av allvarliga symtom och veckor med sjukskrivning.

Att kalla det förkylning är att förringa det, men självklart, kalla det för förkylning om du vill. Du har helt missat att vaccinerade inte sprider smittan eller, om de trots allt blir infekterade och utvecklar C19, smittar väldigt mycket mindre som en följd av att de har vaccinerats? Det betyder att vaccinerade skyddar andra som av olika anledningar inte kunnat vaccinera sig.

Vad är du och andra vaccinmotståndare rädda för egentligen? Ett stick en arm (förlåt, två)? Fiktiva effekter av viruset såsom t.ex. sterilitet, spårningschips eller annat kan omöjligt vara anledningen, för det är fastställt att sådana effekter inte finns.

Vill man inte ta samhällsansvar så ska man inte heller förvänta sig stöd från samhället, men det är också min högst personliga åsikt. Finge jag bestämma skulle alla som erbjudits och vägrat vaccin och sedan får C19 nekas sjukersättning och all vård och stöd förutom intensivvård, så det är väl kanske tur att jag inte bestämmer... ;-)
Jag är inte rädd för vaccin, en fantastisk uppfinning, så det vore väl synd om de ger det dåligt rykte genom att helt i onödan vaccinera en hel befolkning för att 0.015% har problem med en förkylning. Och att kalla det för förkylning är inte att förringa det, det är konstatera faktum och faktum är att förkylningar muterar, hela tiden, och är helt omöjliga att utrota. Så varför inte nöja sig med åldringar och sk riskgrupper,
Citera
2021-07-06, 12:04
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag är inte rädd för vaccin, en fantastisk uppfinning, så det vore väl synd om de ger det dåligt rykte genom att helt i onödan vaccinera en hel befolkning för att 0.015% har problem med en förkylning. Och att kalla det för förkylning är inte att förringa det, det är konstatera faktum och faktum är att förkylningar muterar, hela tiden, och är helt omöjliga att utrota. Så varför inte nöja sig med åldringar och sk riskgrupper,
0,015% ? Så vi har haft 1500 döda och sjuka i Sverige? Det var en aningen mer än så sist jag kollade.

Ja, man skulle kunnat vaccinera enbart riskgrupper och gamla, men då hade dödsfallen varit fler och antalet sjuka väsentligt mycket fler.

Huruvida det går eller inte går att utrota är ganska ointressant, frågan är om man kan hålla det på en nivå som inte påverkar samhället negativt eller inte.
Citera
2021-07-06, 12:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Antal som hade vart fullvaccinerade i Usa April 2021 i minst 14 dagar var alltså 157 000 000? Källa på det?

"Second, SARS-CoV-2 sequence data are available for only a small proportion of the reported cases."?

"The national surveillance system relies on passive and voluntary reporting, and data might not be complete or representative." ?

Du får bryta ned exakt vad detta innbär iom att dom inte gjorde det i rapporten så att vi andra kan förstå lika väl som dig, eller ville du bara skrika högst?

Jag tog dagens siffror. Men om jag kollar exempelvis 21 april så var 200 miljoner doser givna, så säg 100 miljoner fullvaccinerade.

10262/100000000=0,00010262

Av genombrotten dog 2%

0,00010262*0,02=0,000002

Fortfarande en infinitesimal siffra således och inga 2% av de vaccinerade. Det hjälper inte att ni ligger och skriker i fosterställning, ingenting förändras. Dessutom ska man tillägga att medianåldern bland dem som dog var 82 år, en lämplig retorik här vore väl era egna ord: "De hade lika gärna kunnat dö ändå".
Citera
2021-07-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2

Även om bara en tiondel var fullvacinerade (siffran är ju betydligt högre än så förstås) så är ju resultaten minst sagt övertygande.

Sekvensering har ju ingen betydelse i det här fallet.

Övervakningssystemet fungerar på samma sätt som i andra länder. Andelen med mild infektion underskattas. Inte troligt att man har missat en hög andel fall av allvarlig infektion.
Citera
2021-07-06, 12:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Japp och vi har tur att vi bor i sverige för verkligheten ser helt annorlunda utomlands. Ändå är det många i denna tråd som tycker vi borde kopiera andra länders hysteriska corona-hantering. Sjukt är bara förnamnet.

Ingenting än så länge. Är glad att jag bor i det här landet. Men jag ser samtidigt hur tongångarna går i vår omvärld, medan vissa andra verkar blunda helt för vad som komma skall.
Det har inte slagit dig att det är du som är orolig och sådant där skit med att kalla andra för sängvätare mm som ni antivaxxers håller på med. Det är du som är orolig att krogen ska stänga så du inte kan dricka öl och äta skräpmat där.

Du förespråkar en icke human linje där du ständigt hävdar att folk med dålig hälsa inte gör så mycket att de avlider då de får skylla sig själva.
Och det där med "...hur tongångarna går..." mm tillhör knappast den här tråden utan snarare något annat ämne än medicin och hälsa.
Citera
2021-07-06, 12:26
Medlem
Studie: vaccinet skyddar bättre mot deltavarianten

Både Pfizers och Astras vaccin ger ett starkare skydd mot virusvarianten delta än mot ”företrädaren” alfa. Och den första sprutan skyddar bättre än man tidigare trodde. Det visar en brittisk studie, den hittills största på området.
Citera
2021-07-06, 12:29
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Studie: vaccinet skyddar bättre mot deltavarianten

Både Pfizers och Astras vaccin ger ett starkare skydd mot virusvarianten delta än mot ”företrädaren” alfa. Och den första sprutan skyddar bättre än man tidigare trodde. Det visar en brittisk studie, den hittills största på området.
Intressant, men en länk vore uppskattat, tack.
Citera
2021-07-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tog dagens siffror. Men om jag kollar exempelvis 21 april så var 200 miljoner doser givna, så säg 100 miljoner fullvaccinerade.

10262/100000000=0,00010262

Av genombrotten dog 2%

0,00010262*0,02=0,000002

Fortfarande en infinitesimal siffra således och inga 2% av de vaccinerade. Det hjälper inte att ni ligger och skriker i fosterställning, ingenting förändras. Dessutom ska man tillägga att medianåldern bland dem som dog var 82 år, en lämplig retorik här vore väl era egna ord: "De hade lika gärna kunnat dö ändå".
Förstår inte ens att du orkar räkna på dina påhittade sifror. Men kör på du om det ger dig något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in