2021-07-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ska vi ha en massa vildar i riksdagen som röstar som de vill blir ju till slut partier meningslösa?

Enligt mig är partierna redan på väg att bli meningslösa, så jag kan vara fel person att fråga. Engagemanget och partiidentifikationen från folk i allmänhet är inte samma som förr i tiden, det är tex inte många som känner en aktiv politiker idag.

Partierna byter riktning oftare än man hinner köpa ett par nya byxor så jag tänker att man får lita på personerna istället, ideologin verkar inte vara sexig nog för att hålla hela vägen längre vilket leder till att förutsägbarheten minskar.

För regeringsbildandet är vildarna ett stort problem, vilket jag antar är det du syftar på i just denna tråd. Det håller jag med om. Då vi ser dessa problem med regeringsbildande i parlament över hela Europa tänker jag att de konstitutionella formerna för regerande kommer behöva ändras med tiden. Konsensus är ett minne blott i värderingarnas splittrande tidevarv..

God dag
Citera
2021-07-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Om jag personröstar in min representant i riksdagen så vore det antidemokratiskt om partiet tar bort min representant ur riksdagen.

Håller delvis med, men för att någon skall ha personröstats in i riksdagen krävs att minst 5 % har kryssat för personen.
Citera
2021-07-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Nej usch, då skulle ju partiernas makt öka ännu mer. Det är det sista vi vill.

Du vill alltså att makten skall innehas av ett antal random personer utan något gemensamt program.
Citera
2021-07-06, 09:32
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Sk politiska vildar borde uteslutas ur riksdagen och ersättas. Riksdagens sammansättning grundar sig på partipolitisk tillhörighet.
Då behöver vi inte 349 ledamöter. Det räcker med en per parti som fördelar % i varje omröstning
Citera
2021-07-06, 09:33
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du vill alltså att makten skall innehas av ett antal random personer utan något gemensamt program.

Fast följden av att man inte kan hoppa av blir ju att partiets ledning kan hitta på vad f** som helst, helt ändra partiets åsikter. Ja i Förlängningen kan det bli hur skevt som helst. Snälla försök att tänka steget längre, det finns en orsak till detta system också. Checks and balances.
Citera
2021-07-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ska vi ha en massa vildar i riksdagen som röstar som de vill blir ju till slut partier meningslösa?

Varje Riksdagsmandat är personliga och tillhör inte partiet.
Citera
2021-07-06, 09:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Förortslyftet är mer en helhetsbild än ett försök att ösa pengar över just förorten.
Jag tycker nog att du borde titta igenom det hela för det är för en gångs skull något som faktiskt skiljer partierna från varandra inom JÖK:en.
Med tanke på vad L har investerat här så blir det rätt uppenbart att dom inte kan arbeta med S+MP och stödpartiet C… elllller… ?

Ja ur Ls perspektiv så är det säkert så, men ur SDs, svenskarnas och Sveriges perspektiv är de bättre om de åker ur riksdagen eller håller sig till de rödgröna. Vilka L vill arbeta med intresserar mig inte, jag intresserar mig för hur vi kan rädda landet och det blir svårare om L är inblandade.
Citera
2021-07-06, 09:39
Medlem
Verkar som att Annie hoppade från 10 meter och landade på Stenevis stortå. Strandskyddet och skogen!

En extra gin & tonic för Svetsarn på morgonen.
Citera
2021-07-06, 09:44
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
De sitter i riksdagen p.g.a. att de tillhörde ett parti. Utesluts de ur partiet borde de även uteslutas ur riksdagen.

Det undergräver i så fall hur vi uppfattar ”demokrati”.

Partiledningarna skulle kunna överpröva folkets val, dvs en centralisering av ”demokratin” genomförs. Till exempel skulle politiker som valts i en valrörelse där de företräder position X, kunna uteslutas av en ny partiledning som företräder position Y och därmed får denne lämna riksdagen.

Det senare är ju aktuellt nu. En massa liberaler skulle kunna uteslutas och få lämna riksdagen om de står fast vid motståndet mot det fascistiska SD.
Citera
2021-07-06, 09:45
Medlem
Fascinerande att två olika partier inför öppen ridå har motsatt ståndpunkt om det finns en överenskommelse eller inte, och att de inte låtsas om den andres ståndpunkt. Det är väl så här löfven förhandlar, bara det att det nu sker helt öppet.

V bör väl längst till vänster kunna få lika många röster som SD i nästa val, nu när de till slut visat att de vill vara med och påverka på riktigt.

Vilka ska rösta på centern i nästa val? De har väl gjort sig helt irrelevanta i svensk politik efter det här. Vill varken vara vänster eller leka till höger, utan vara i den breeeeeeda mitten, med drygt 4 %.
Citera
2021-07-06, 09:45
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Centerpartiet är ett äckligt parti. Men jag njuter ändå när de förolämpar parti efter parti (MP, S och V) och räknar med att få igenom sina krav ändå.
Citera
2021-07-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Folket röstade bort regering Löfvén för valet 2018. Det finns en anledning att Löfvén är rädd för nyval och MP ligger stadigt under spärren opinionsmätning efter opinionsmätning.
Är det därför S är största partiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in