2021-07-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Enda fördelen med extra val är att L garanterat åker ur riksdagen

Trycker L gult i morgon åker de garanterat ur riksdagen -22. Då har de bränt sista bron. Sabuni visade igår kväll i tv att hon och partiet inte bestämt sig än. Men så illa kan det väll inte vara i alla fall?

Om westerbergarna i partiet med nestorn fru Westerholm i spetsen fått övertaget i riksdagsgruppen och söker sig tillbaka till Löfven, av alla!, har bara Sabuni en sak att göra: att avgå värdigt och integritetsfullt.

Även om L:s röda knappar inte förändrar utgången måste de visa vilken grupp de tillhör efter eget beslut.
Nej Sabuni höll programledaren på halster bara, det måste bli enhälligt rött från L. En eller två eller tre som fronderar och L går i kras.
Citera
2021-07-06, 08:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Sk politiska vildar borde uteslutas ur riksdagen och ersättas. Riksdagens sammansättning grundar sig på partipolitisk tillhörighet.
Blir ju svårt i praktiken.
Vem bestämmer att någon ska klassas som "vilde" och kickas ut ur riksdagen?

*edit
Det du säger i praktiken är att du inte vill att ledamöterna ska få rösta? Partiets ledning röstar åt alla?!
Senast redigerad av DikT 2021-07-06 kl. 08:51.
Citera
2021-07-06, 08:51
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det står nu helt klart att en sk politisk vilde kan avgöra om Stefan Löfven kommer att väljas till statsminister. Nog måste det ändå vara ett allvarligt fel på konstitutionen om en sådan situation kan uppstå. Under hela den här perioden har jag dock inte hört någon politiker nämna att ändringar bör göras. Varför? För att en ändring i riksdagsordningen skall kunna ske måste det röstas igenom i minst två riksdagsomröstningar med visst tidsintervall och riksdagsval emellan. Borde inte frågeställningen upp på bordet?
Jo, vid röstning om statsminister borde det vara partier som röstar. Som nu alltså åtta röster som är värda efter hur många mandat partierna innehar.
Citera
2021-07-06, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag håller med om att nuvarande situation är trist, men att ändra grundlagen på det viset som du föreslår vore ännu värre. Det är viktigt att klåfingriga politiker inte får påverka de ordinarie valen genom att flytta dem, så på den punkten är grundlagen bra som den är.
Varför då? Är det något heligt med de ordinarie valen som jag missar?
Citera
2021-07-06, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det har du helt rätt i. Men vad är sannolikheten att en sådan vettig ändring ska ske med nuvarande sandlåda?
Nä det kommer ju inte ske NU förstås när vi är mitt i skiten. Men för framtiden skulle nog politikerna tjäna på att göra denna ändring.

Politikerföraktet göds något oerhört i stunder som denna.
Citera
2021-07-06, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
De ska väl ha tid å komma samman till riksdagen alla de 349 röstande.
Hur svårt ska det behöva vara då? Är det inte deras jobb det här?
Citera
2021-07-06, 08:55
Avslutad
Citat:
Sk politiska vildar borde uteslutas ur riksdagen och ersättas. Riksdagens sammansättning grundar sig på partipolitisk tillhörighet.
Nej usch, då skulle ju partiernas makt öka ännu mer. Det är det sista vi vill.
Citera
2021-07-06, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Blir ju svårt i praktiken.
Vem bestämmer att någon ska klassas som "vilde" och kickas ut ur riksdagen?

De sitter i riksdagen p.g.a. att de tillhörde ett parti. Utesluts de ur partiet borde de även uteslutas ur riksdagen.
Citera
2021-07-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
De sitter i riksdagen p.g.a. att de tillhörde ett parti. Utesluts de ur partiet borde de även uteslutas ur riksdagen.

Jag håller inte med. Det är folket som kryssar in kandidater och därför kryssar de den personens handlingar, kanske främst när de inte vill följa vad partilinjen och piskan säger.

Med din logik skulle varje parti i praktiken bara behöva en företrädare.

Sedan kan jag åter igen konstatera vilket haveri centern är. Partiet har fått total hybris.
Senast redigerad av nudelfan 2021-07-06 kl. 09:02.
Citera
2021-07-06, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
Jag håller inte med. Det är folket som kryssar in kandidater och därför kryssar de den personens handlingar, kanske främst när de inte vill följa vad partilinjen och piskan säger.

Med din logik skulle varje parti i praktiken bara behöva en företrädare.

Ska vi ha en massa vildar i riksdagen som röstar som de vill blir ju till slut partier meningslösa?
Citera
2021-07-06, 09:06
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Ja uppenbart att hon vill verka viktig precis som före misstroendeförklaringen mot Löfven.

Citat:
Det står nu helt klart att en sk politisk vilde kan avgöra om Stefan Löfven kommer att väljas till statsminister. Nog måste det ändå vara ett allvarligt fel på konstitutionen om en sådan situation kan uppstå. Under hela den här perioden har jag dock inte hört någon politiker nämna att ändringar bör göras. Varför? För att en ändring i riksdagsordningen skall kunna ske måste det röstas igenom i minst två riksdagsomröstningar med visst tidsintervall och riksdagsval emellan. Borde inte frågeställningen upp på bordet?

Om jag personröstar in min representant i riksdagen så vore det antidemokratiskt om partiet tar bort min representant ur riksdagen.
Citera
2021-07-06, 09:09
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ska vi ha en massa vildar i riksdagen som röstar som de vill blir ju till slut partier meningslösa?

Om partierna gör sig ovän med de invalda representanterna så är det deras problem. Gör inte det i onödan så kommer inte heller problemet med vildar vara ett stort problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in