2021-07-06, 07:31
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Kommer delta varianten göra så att vi måste stänga ner allt igen som det var under denna vintern?

Vad är era analyser runt september och. Oktober?
Nej vaccinerna skyddar ju bra mot svår sjukdom och sjukhusinläggning.
De som blir svårt sjuka idag och dör är ju ovaccinerade och de minskar ju stadigt med vaccineringstakten.
Citera
2021-07-06, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nej vaccinerna skyddar ju bra mot svår sjukdom och sjukhusinläggning.
De som blir svårt sjuka idag och dör är ju ovaccinerade och de minskar ju stadigt med vaccineringstakten.

Fast nu ljuger du ju igen din foliehatt;

https://www.theguardian.com/theobserver/commentisfree/2021/jun/27/why-most-people-who-now-die-with-covid-have-been-vaccinated

Why most people who now die with Covid in England have had a vaccination

Don’t think of this as a bad sign, it’s exactly what’s expected from an effective but imperfect jab

Varför ljuger du?
Citera
2021-07-06, 07:41
Medlem
AreYouBacks avatar
Fan vad Aftonbladet kör med svarta rubriker. Trött på allt larm.
Citera
2021-07-06, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Läs innan du kommenterar. Ta en engelskakurs.

2% av de som smittats av sars-2 efter vaccinering har dött av covid. Det är samma dödlighet som för ovaccinerade.

Du har lite att jobba med avseende din förståelse…

Du väljer att läsa statistiken som djävulen läser bibeln.

Du fattar inte att dessa som blivit sjuka TROTTS vaccination är väldigt många färre än de som blivit sjuka utan vaccination?
Detta är bara ett av alla fel du gör när du försöker tolka siffror.

Din agenda är tydlig
Citera
2021-07-06, 08:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad är det du inte fattar?
Sverige är väl inte nedstängt och de flesta andra länderna är rätt så öppet.
Precis och det ska vi vara glada för. Jag debatterar mot de som önskar motsatsen och tycker sverige varit ett så "dåligt" land.

Citat:
Att man inte kan åka till Thailand och springa runt på barer och annat snusk där beror på deras ledning. Är det sådant du gnäller över?
Ja det är också ett problem för deras lokalbefolkning som lever av turism.

Citat:
Vi har fri rörlighet här i Sverige och du kan motionera och handla den mat precis som du alltid gjort.
Ja och det ska vi vara extremt glada för.

Citat:
Så berätta nu vad det är som hindrar dig från att leva det liv du vill göra.
OM du inte fattat det så finns det mörka krafter som vill kontrollera och styra dig och dina val med ny införd byråkrati. Om vi accepterar vaccinationspass (interna som externa) så är vår frihet rökt. Och det är alla er som inte säger emot som är medskyldiga.
Citera
2021-07-06, 08:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det här är ett debattforum. Att bara spamma forumet med länkar till papers eller rapporter utan några som helst egna tankar verkar huvudlöst. Att låtsas som det regnar när andra forskare och experter pekar på brister eller svagheter i de rapporter du länkar till ska vi inte bara tala om.

Du menar de foskrare och "experter" som inte är några experter på viruset? De forskare som själva är de som har klantat sig? Som tillhör Daszaks team? Vilka brister menar du?
Citera
2021-07-06, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Tillägg: Bilden ska stämma överens för att Anders Tegnell råkar företräda den myndighet som hade skrivit brevet och han var även delaktig i brevet. Likväl stod han och drog helt andra slutsatser och gjorde andra riskbedömningarna än sin egen myndighet veckorna därpå.

Ja resten ligger då i betraktarens ögon... Även om de hade spridit en bild precis som i hemställan så hade då jag inte sett 14 500 rapporterade dödsfall, tiotusentals på slutenvården och närmare 10 000 på IVA framför mig.

Det är snarare låångt fler än vad jag föreställde mig tidigt i pandemin. Det är långt värre än mitt värsta worst case scenarie. Jag trodde det skulle bli som Svininfluensan, där det var cirka 30 rapporterade dödsfall. Därmed är tusentals dödsfall enormt många fler än jag trodde... Jag hade helt enkelt fel.

Men den där hemställan hade inte fått mig att tro på fler fall än vi har idag. Eftersom de inte påstår någonting om antalet, så varför ska man tro något baserat på det? Som du tydligen ändå tolkar som en pandemi värre än den som blev...

Det enda de säger är egentligen att det inte var värt att chansa i det läget och ta onödiga risker. De påstår inte att det blir en ny spanska sjukan eller 100 000 dödsfall, och det var inte heller min poäng att de borde göra det...

Men oavsett vad man nu tror om de officiella siffrorna så blir det bara märkligt när en myndighet beskriver det på ett sätt medans företrädare för samma myndighet kan stå och dra helt andra slutsatser veckorna därpå...

Man får väl bestämma sig för en linje som hela myndigheten kör på istället för att sprida dubbla budskap. Inget nämnvärt förändrades under februari som kan ha gjort det rimligt för Tegnell att stå och dra helt andra slutsatser om riskerna... Snarare tvärtom, eftersom det därefter kom in fler larmrapporter från länder i Europa som där och då gjorde det till ett än mer osäkert läge för att kunna bedöma att det var "lugnt". Alltså dubbla budskap jämfört med riskanalysen från sin egen myndighet (som kom när de bara hade rapporter från Kina att gå på).

Även om man nu avgudar Tegnell och hans slutsatser, vill folk inte ha en myndighet som ger så tydliga och lika besked som möjligt? Man ger istället en bild till Socialdepartementet och en annan till folket. Och även Folkhälsomyndighetens rapporter skiljer sig ibland mot Tegnells slutsatser. Hur kan någon tycka att sådan otydlighet är något bra? (alldeles oavsett hur "få" dödsfall 14 500 rapporterade dödsfall nu än anses vara)
Tolkar jag det rätt nu. Du menar att myndigheterna borde ha kommunicerat det här på ett sätt som skulle gjort människor mer rädda?
Citera
2021-07-06, 09:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis och det ska vi vara glada för. Jag debatterar mot de som önskar motsatsen och tycker sverige varit ett så "dåligt" land.

Ja det är också ett problem för deras lokalbefolkning som lever av turism.

Ja och det ska vi vara extremt glada för.

OM du inte fattat det så finns det mörka krafter som vill kontrollera och styra dig och dina val med ny införd byråkrati. Om vi accepterar vaccinationspass (interna som externa) så är vår frihet rökt. Och det är alla er som inte säger emot som är medskyldiga.
Konspirationstankar hör inte till denna tråden.
Nå vad är det som hindrar dig att leva ditt hälsosamma liv?
Troligen inget utan du är bara en som klaga på allt.
Se filmen "En man som heter Ove" så känner du troligen igen dig.
Citera
2021-07-06, 09:12
Medlem
Sunimods avatar
Larmrapporter på AB om Epsilon varianten.
Dock visar det sig att landet där den upptäckts först bara har 0,6% sekvenserade de senaste 4 veckorna

Den verkar inte vara så vidare på att sprida sig.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/

Välj i rullisten till upptill och vänster Epsilon

Alfa och Delta verkar konkurrera ut Epsilon i USA
Citera
2021-07-06, 09:15
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du menar de foskrare och "experter" som inte är några experter på viruset? De forskare som själva är de som har klantat sig? Som tillhör Daszaks team? Vilka brister menar du?
Det där i vår debatt härstammar från en artikel i GP som personen i fråga länkade till, men utelämnade den kritik som riktades mot studien.

https://www.gp.se/livsstil/h%C3%A4lsa/kaliforniska-virusvarianten-tycks-neutralisera-vaccinet-1.50564958

Nu låter ordet "kritik" lite negativt och jag kanske borde hitta ett bättre ord. Men som gäller för alla studier så finns brister, i många fall medvetna sådana. Kanske att urvalet inte var tillräckligt stort som exempel. Men i de flesta fall för det forskningen framåt och är en uppmaning till andra att ta vid med nya undersökningar. Faktorer som påverkar resultat eller validitet ska självklart tas upp i rapporten.

I artikeln finns synpunkter från doktoranden i virologi Johan Ringlander som läst studien tillsammans med professor Magnus Lind. Han menar att det är svårt att dra långtgående slutsatser ur ett så litet urval som 19 patienter, men tycker att man ska hålla koll på den här virusvarianten.
"– Man behöver hålla koll på om den här varianten orsakar infektion trots tidigare vaccinering. Gör den det bör man dra öronen åt sig, säger Johan Ringlander, ST-läkare inom klinisk mikrobiologi och doktorand i virologi vid Göteborgs universitet, som läst studien tillsammans med professor Magnus Lind.

Epsilonvarianten är klart vanligast i USA
Virusvarianten är vanligast förekommande i USA och i Sverige finns enstaka fall rapporterade.

– Men vi har inte sett den i Västra Götalandsregionen än, säger Johan Ringlander.

Han menar dock att det är svårt att dra långtgående slutsatser av studien då den endast undersökt 19 patienter.

– Dessutom har de använt ett modifierat virus så det ska likna sars-cov-2. Det är aldrig bra med nya varianter som potentiellt sänker immunitet men sannolikt har man skydd efter två doser även mot den här Epsilonvarianten."
Citera
2021-07-06, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Konspirationstankar hör inte till denna tråden.
Nå vad är det som hindrar dig att leva ditt hälsosamma liv?
Troligen inget utan du är bara en som klaga på allt.
Se filmen "En man som heter Ove" så känner du troligen igen dig.

Det är ingen konspiration. Vi ser redan tongångarna nu. Det går dock att stoppa om fler säger nej.
Citera
2021-07-06, 09:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Larmrapporter på AB om Epsilon varianten.
Dock visar det sig att landet där den upptäckts först bara har 0,6% sekvenserade de senaste 4 veckorna

Den verkar inte vara så vidare på att sprida sig.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/

Välj i rullisten till upptill och vänster Epsilon

Alfa och Delta verkar konkurrera ut Epsilon i USA

Ja, AB är en skräptidning. Delta är ju fortfarande ut att vara den effektivaste på att sprida sig.

Möjligen kommer det nån ny variant när majoriteten är vaccinerade som har dessa immunitetsrundande egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in