2021-07-05, 13:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Precis, vad många här verkar missa är att uttalade måste sättas in i sitt contex för att bedöma om det är förtal eller inte. Om Ebba skrivet det hon skrev här, eller sagt det i förtroende till en vännina hade det inte varit förtal. Men när det skrivs öppet på social media så är det förtal.

Exakt vad är det för skillnad att skriva ett inlägg som kan vara förtal på Flashback och Facebook i juridisk mening? Kan ni förklara?

Självklart kan det vara svårare att åtala någon som är anonym, men det har inte med själva sakfrågan att göra.
2021-07-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej, det är sjukt att de som hålla på sin rätt på att säga sanningen INTE inser vilka konsekvenser det får.

Det är så lite som räcker för att en arbetsgivare ska tippa över till en annan kandidat, vi har i vårt arbetsklimat byggt upp en förväntan att man ska vara social, FIKA och kunna passa in.
Sådant kan väga upp kompentens och resultat i många fall.
Och kommer det fram det minsta som svärtar ned en person kan man vara chanslös.
Om man är dömd för misshandel och försök till våldtäkt av barn så bör man vara chanslös i många fall. Att du hävdar motsatsen är lite märkligt.
2021-07-05, 13:56
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag undrar så vad Ebba tänker att hon ska vinna på att smutskasta alla runt Esbjörn. Personligen får det mig att tänka på maffiametoder. Och att det faktiskt är ett brott som skulle falla under den nya lagstiftning Ebba vill införa. Att man ska kunna fällas för påverkan av rättegång.

Ebba är förmodligen desperat. Hon tänkte sig charma gubben och därigenom spara en miljon på fastighetsköpet, det är därför som hon sällade sig till den ytterligt lilla minoritet som inte gör upp en affär i den storleksklassen genom mäklaruppdrag till att börja med.

Sålunda har Ebba dragit igång en civilrättslig process där stora ekonomiska intressen står på spel för henne. Jag undrar om hon har råd att förlora den? Ebba må vara högavlönad, men hon är väl inte förmögen?

Med tanke på vad notan kan bli i och med att hon blir skyldig att betala rättegångskostnaderna samt motpartens kostnader för bland annat juridisk bistånd. Det kan alltså handla om flera hundratusentals kronor. Och inget hus, naturligtvis.

Därav draget av desperation. Dvs att med stöd av sin politiska ställning och kändisskap förtala motpartens ombud (vilket ju gick helt åt helvete för Ebba) detta i ett misslyckat försök att påverka civilmålet till sin egen fördel.
Senast redigerad av DaEzz 2021-07-05 kl. 14:12.
2021-07-05, 13:58
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tjänstemannen har uppenbarligen inte lämnat ut några uppgifter om en privatperson. Tjänstemannen har bara redogjort för rättsläget. Det stämmer ju att när en person avtjänat sitt fängelsestraff är brottet sonat.
Du får gärna ge oss en källa som visar att ett brott inte är sonat förrän eventuella skadestånd är betalda.

Det är självklart att tjänstemannen inte har lämnat ut dessa uppgifter vilket kubun påstod.
2021-07-05, 14:02
Medlem
Citat:
Det är en fråga om försvarlighet. Har du missat första ledet i prövningen om ett uttalande är förtal eller inte?
Jo absolut med en partiledare så är kriteriet försvarligt om sant med råge uppfyllt. Men det jag skulle vilja se är en litet mer seriös diskussion om vad som är försvarligt om sant i fallet JB. I punktform.

Han är dömd för ett allvarligt brott.
Han har därefter grundat någon sorts rättsäkerhetsorganisattion.
Låt oss hypotetsiskt anta att domstolen lyckats göra rätt den här gången och att han var skyldig.
Då är det åtminstonde möjligt att denna man med sin organisation inte är någon Hannes Råstam eller Dan Josefson utan en rättshaverist rätt och slätt
Dessutom så har processen mot EB i mångt och mycket förts på nätet och i pressen.
Det är därför åtminstonde möjligt att hävda att detta inte är ett seröst ombud som agerar professionellt utan att han aktivitet är en förlängning av hans rättshaveri.
Och i vilket fall är JB inte en person som försöker lämna brott och dom bakom sig.
2021-07-05, 14:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Alltså Per Albin Hansson... Hahaha. Du tycker inte att du är lite far out när du måste gå 75 år tillbaks I tiden?

Har du reflekterat att över att den som blev utsatt för den förudmjukande pryglen kanske upplever händelsen som det inträffat igår?

Citat:
Juholt, flera ministrar under Renen, Emma Carlsson Löfdahl (L), förutom de som jag nämnde tidigare.

https://www.dagensarena.se/innehall/sa-manga-har-uteslutits-ur-partierna-ett-parti-sticker-ut/
Ingen av dem har dock utfört så grov kriminalitet att de blivit registrerade i belastningsregistret för ett brott med två års fängelse i straffskalan. Inte heller har någon av dem fått ett så stort straff som Ebbas böter och två års villkorligt fängelse. I själva verket har många av de uteslutna begått rena trivialiteter jämfört med Ebba.

Detta är något som KD får hantera internt. Självklart kan det bli svårt för dem att ha trovärdighet i visso frågor efter detta med Ebba som partiledare. Men det är som sagt deras interna sak. Om opinionssiffrorna dalar eller att Ebba gör ett dåligt val så kommer det säkert att höras röster för hennes avgång inom partiet.

Sedan har det funnits riksdagsledamöter som har haft förtalsdomar på sig men ändå bedömts lämpliga att företräda sitt parti i riksdagen, jag tänker på de Sd-ledamöter som jag nämnt i ett tidigare inlägg. Deras domar verkar inte ha påverkat deras partis framgångar i någon nämnvärd utsträckning. Dock så är dessa inte partiledare och förmodligen så är inte heller SD:s väljarkår så känslig för sådana affärer som kanske KD:s är.

Socialdemokraterna har lyckats med att få en minister sparkad då denne utgjorde en fara för rikets säkerhet, men tog ändå tillbaka honom i en senare regering. Lägg därtill att denne hade domar mot sig sedan tidigare.
2021-07-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Man kan få böter för att gå mot röd gubbe, men bara om det stör trafiken.
Jag citerar från NTF s hemsida eftersom den är enkel att förstå och den kom upp tidigt i Google. Du kan själv kolla om du vill.

” Får jag gå mot röd gubbe om det inte finns någon trafik på vägen vid övergångsstället?Om jag inte får det, hur mycket blir i så fall bötesbeloppet?

Det är förbjudet att gå mot rött ljus. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, ska man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus.

I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött. Däremot skulle du kunna dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen, t ex för vårdslöshet i trafiken.”

Det är alltså inte böter att gå mot röd gubbe numera. Att få böter för vårdslöshet är ett annat brott med ordningsbot.

Nu är detta på väg off topic så jag slutar här.
2021-07-05, 14:18
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Minns att fru Toblerone, Mona Sahlin avgick efter att ha erkänt osant intygande vilket gav nästan samma straff, 80 dagsböter. Det ansåg man vara ganska höga böter vid det tillfället.

https://www.svd.se/sahlin-far-strafforelaggande

Ja, det är mycket märkligt att Ebba får sitta kvar. Hela KD är medbrottslingar, det skyddar henne fullt ut.
2021-07-05, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Har du reflekterat att över att den som blev utsatt för den förudmjukande pryglen kanske upplever händelsen som det inträffat igår?

Sorry, jag kan inte ta den raden på allvar och lämnar den därför obesvarad. Höj nivån tack!

Citat:
Detta är något som KD får hantera internt. Självklart kan det bli svårt för dem att ha trovärdighet i visso frågor efter detta med Ebba som partiledare. Men det är som sagt deras interna sak. Om opinionssiffrorna dalar eller att Ebba gör ett dåligt val så kommer det säkert att höras röster för hennes avgång inom partiet.

Klart det är KDs sak om deras partistyrelse och väljare med berått mod släpper fram en partiledare som är upptagen i belastningsregistret för ett brott som gett henne böter, två års villkorligt fängelse och har en historia av hyckleri och dubbelmoral. Det enda jag konstaterar är att det sannolikt beror på en blandning av att hon är skicklig samt att hon har en blint lojal fanbase. Inte minst vittnar några av skribenterna som ålar sig moraliskt som fan läser bibeln i tråden om det. Ingen nämnd ingen glömd.

Jag tror att de så småningom kommer få krypa till korset när de inser det som vi utanför fanbasen insett för länge sedan. Det ska bli intressant att följa när fjällen faller för ögonen på dem. För var så säker, detta är inte den sista kluvna tunga som far ur Ebba. Till syvende och sist återspeglar våra ledare dess väljares laguppfattning, etik och moral.

Citat:
Sedan har det funnits riksdagsledamöter som har haft förtalsdomar på sig men ändå bedömts lämpliga att företräda sitt parti i riksdagen, jag tänker på de Sd-ledamöter som jag nämnt i ett tidigare inlägg. Deras domar verkar inte ha påverkat deras partis framgångar i någon nämnvärd utsträckning. Dock så är dessa inte partiledare och förmodligen så är inte heller SD:s väljarkår så känslig för sådana affärer som kanske KD:s är.

Socialdemokraterna har lyckats med att få en minister sparkad då denne utgjorde en fara för rikets säkerhet, men tog ändå tillbaka honom i en senare regering. Lägg därtill att denne hade domar mot sig sedan tidigare.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det mängder av riksdagsledamöter som fått avgå för betydligt trivialare saker än Ebba, vilket var vad vi diskuterade. Det finns ingen riksdagsledamot som sitter i riksdagen som åkt dit på grovt förtal utom Ebba. Det finns ingen riksdagsledamot i riksdagen som är registrerad i belastningsregistret för ett värre brott än Ebba. Det finns heller ingen riksdagsledamot i riksdagen som är bestraffad med böter och två års fängelse. Bara Ebba är det. Ingen annan.
2021-07-05, 15:05
Medlem
Är man dömd för olaga intrång så platsar man i alla fall i regeringen.
https://www.expressen.se/nyheter/anders-ygeman-om-sitt-vilda-90-tal/
2021-07-05, 15:20
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Tjänstemannen har uppenbarligen inte lämnat ut några uppgifter om en privatperson. Tjänstemannen har bara redogjort för rättsläget. Det stämmer ju att när en person avtjänat sitt fängelsestraff är brottet sonat.
Du får gärna ge oss en källa som visar att ett brott inte är sonat förrän eventuella skadestånd är betalda.
Alltså, jag ville inte ha någon diskussion om detta eftersom sakfrågan ligger i periferin till trådämnet. Jag bara upplyste i förbigående om hur brottsoffermyndigheten ställer sig i frågan eftersom jag talat med dem och även först mailat. Det var t.o.m. de som bad mig ringa dem. De upplyste mig även om att jag kunde kontakta kronofogdemyndigheterna för å få reda på mer om JB:s skulder, vilket jag dock inte gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är självklart att tjänstemannen inte har lämnat ut dessa uppgifter vilket kubun påstod.
Du påstår helt fräckt att jag ljuger när du inte kan leverera bevis för dina påståenden som DoraF begärde av dig. Nåväl jag klistrar väl in min mailkonversation så kan du ju ringa upp själv å fråga om det jag säger stämmer och glöm inte å föra fram dina anklagelser mot tjänstemannen för det brott du menar att hon begått när hon talade med mig.

Här min mailfråga:
Hej,
jag har en allmän fråga. Om en person i hovrätten blir dömd att betala ett skadestånd till någon och sen den personen undandrar sig att betala detta för att han anser sig oskyldig och felaktigt dömd. Då är det väl relativt vanligt förekommande att ni går in och utbetalar det beloppet så den som tilldömts skadestånd får sina pengar utan vidare besvär?

Om så sker att er myndighet gör så och den dömde har avtjänat sitt fängelsestraff till fullo, är domen då att betrakta som sonad trots att den dömde har skadeståndet liggandes som skuld till er hos kronofogden?

Är det då, så att säga, ett nytt ärende mellan brottsoffermyndigheten och den till skadestånd dömde
?
Å så svaret jag fick:

Citat:
Bergdahl Maria <Maria.Bergdahl@brottsoffermyndigheten.se>
8 juni 2021 09:13
till mig

Hej xxxxxxxx

Jag såg din fråga du hade ställt till min kollega Oliver som är på semester.

Jag förstår inte riktigt vad du menade i din fråga så jag tänker att det är bättre att du ringer mig så du kan förklara så ska jag ge dig ett svar så gott det går.

Du når mig på mitt direkt nr 090-70 82 49

Med vänlig hälsning
Maria Bergdahl

Beredningsassistent, brottsskadeenheten

Brottsoffermyndigheten / Swedish Crime Victim Authority
Box 470
901 09 UMEÅ
SWEDEN

Phone: intl + 46-90-70 82 49
Web: www.brottsoffermyndigheten.se, www.rattegangsskolan.se www.jagvillveta.se www.avfrivilja.se www.frivilligtsex.se

Information gällande personuppgiftsbehandling vid allmänna förfrågningar
Brottsoffermyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar i din förfrågan eftersom de är nödvändiga för att myndigheten ska kunna besvara densamma. Den rättsliga grunden för behandlingen är att behandlingen krävs för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Uppgifterna behandlas elektroniskt. Brottsoffermyndigheten kommer att lagra uppgifterna i enlighet med vad som gäller för myndigheters arkivhantering. Uppgifter lämnas ut i enlighet med gällande offentlighets- och sekretesslagstiftning.

Kontakta Brottsoffermyndigheten om du vill veta vilka uppgifter vi behandlar om dig. Mer information om dina rättigheter och kontaktuppgifter till myndighetens dataskyddsombud finns på www.brottsoffermyndigheten.se.
2021-07-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Nu ska vi inte överdriva, vad skulle det tjäna till?

Vad är det som överdrivs? Försöker du bekräfta mitt inlägg eller blir det bara så ofrivilligt?

Citat:
Kriminell är väl knappast rätt ord. Alla som nån gång dömts för något bötesbrott är inte kriminella.

Att få villkorligt dom och böter betyder att man är kriminell ja, något som hycklerskan också erkände innan hon inte kunde låta bli att försöka anspela på att hon står över lagen, trots att hennes parti verkar för hårdare straff gällande grovt förtal.
Varför försöker du förringa det, du behöver absolut inte bekräfta vad jag skrev angående högeranhängare.

Citat:
Anser du att någon med en p-bot eller att en som åkt för snabbt är kriminell?

En p-bot eller fortkörning enligt trafikförordningen går självklart inte att jämföra med villkorlig dom och böter för grovt förtal. Jag vet att du innerst inne vet detta trots att du har en agenda som passar med hycklerskan.

Möjligtvis kan vi jämföra med rattfylla eller såpass grov hastighetsöverträdelse att körkortet ryker och det blir kraftfulla böter, även om t.o.m. det sistnämnda är långsökt.

Citat:
Om vi ska vara lite objektiva och ärliga så är det precis samma skrot och korn åt både höger och vänster, precis samma moral och säkerligen lika många brottslingar och skumraskpersoner.

Nja, så är det ju inte riktigt. Det finns en helt annan förväntan och kravbild gällande vänsterpolitiker. Vilken annan partiledare är dömd till villkorlig dom och dagsböter och sitter kvar menar du, inom vänstern eller något annat parti alls för den delen?
SD hade ju t.ex för inte så länge sedan en riksdagsgrupp som var mer kriminell än alla andra tillsammans. Detta samtidigt som de propagarade för hårdare straff. Helt okej med anhängarna som istället försökte förringa och prata bort faktumet.

Citat:
Du hade garanterat skrivit ett försvarstal istället för det här inlägget om "hycklerskan" om det här hade gällt någon av dina favoritbedragare.

Nu vet du ju inte ens vilka mina "favoritbedragare" är eller ens om jag har några. Än mindre att jag hade skrivit något försvarstal. Snarare hade jag förväntat mig att personen avgått och låtit någon som inte erkänt sig skyldig till grovt förtal med villkorlig dom och böter som påföljd propagera för hårdare straff

Citat:
Tror du på fullaste allvar att det är någon skillnad på politikerklassen beroende på vilket parti eller vilken "sida" de är på?

Som jag skrev tidigare, det är en annan förväntan och skillnad på vad man kommer undan med, absolut. Även om det så smått börjar suddas ut.

Citat:
En sak är iaf säker, att splittra samhället har etablisemanget lyckats mycket bra med och det ser man tydligt när en massa svenskar beter sig som drönare och för något sorts kamp mot varandra eftersom att man inte helt hundra procent delar samma uppfattning om hur samhället borde se ut.

Nu vet jag inte exakt hur detta är relevant för diskussionen men min åsikt är att den största enskilda anledningen till att samhället splittras är att det blir allt mer ojämlikt. Klyftorna bara ökar. Hur det skulle bli hjälpt av att ställa sig över lagen och hycklande tycka man är oskyldig fast man erkänt kanske du kan svara på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in