2021-07-05, 10:39
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Vem är det som svamlar? Mästersvamlaren själv? Det tillhör allmänbildning att vattkoppor är nästintill riskfritt som barn men betydligt allvarligare om man drabbas efter tonåren. Det man kan läsa sig till på nätet är att det är 25 gånger högre risk att drabbas av allvarliga komplikationer om du är vuxen. Vattkoppor är nog det sista en småbarnsförälder behöver oroa sig över gubben.

Är man sängvätare och rädd för minsta lilla hot i stora världen så är man. Inget biter på det. Det är som den självuppfyllande profetian. Ju mer du försöker undvika alla dessa "hot" i världen, desto ömtåligare är du när tvingas möta dom. Det värsta som kan hända barn i den här pandemin är att de blir lika ängsliga och hypokondriska som sina föräldrar.
Men hallå. Du pratar inte ens om samma sjukdom liksom. Ja det blir ofta typ 25 gånger värre om du drabbas av bältros men bältros är inte samma sjukdom trots att det orsakas av samma virus som återaktiveras. Och JA du kan vaccinera dig mot bältros också. Är du full eller? Sluta svamla om saker du inte förstår. Och JA det dör barn av vattkoppor. Fatta liksom. Gå och sov ruset av dig nu. *hihi*
Citera
2021-07-05, 10:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tycker big pharma ja. De vill väl vaccinera alla husdjur om de får som de vill..

Det är ingen som tycker något . Immunsystemet försvagas ju äldre vi blir därav respons av vaccin. Det gäller alla vaccin
Citera
2021-07-05, 10:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I Israel är hälften av alla ny smittade barn. Vi ser ju att för varje ny mutations som tar över så påverkas barnen lite mer.
Ja de har väl sänkt barnens immunförsvar med munskydd och då blir de mer mottagliga när det börjar lättas på restriktionerna i takt med att vaccineringen börjar blir klar.

Citat:
Som mor har jag ingen lust att slänga ut min unge i en delta storm. Vilket skolorna kommer att bli till hösten. Vi låter ju ungarna trängas som om det inte fanns någon pandemi. Man hade ju kunnat försöka lite, hjälpt barnen att hålla avstånd.
Barn klarar inte av att hålla avstånd, så det är ingen mening att ens försöka med det. Däremot skulle jag gärna efterlysa mer undervisning utomhus. Det finns inget som säger att man måste vara inomhus när man går i skolan. Det är win win för barnen.

Citat:
Men nej, barnen ska trängas, ha inomhus gymnastik och på vissa skolor även sångundervisning utan varken luftrenare eller bra ventilation. Det sjukaste på min sons skola är att alla barn måste trängas för att få handsprit innan de äter lunch.
Nej men det viktiga är att de får vara i skolan. Jag ser hellre att de är utomhus. Vad som är viktigt är att undervisningen inte är på distans. Det får inte hända igen, för det är fel väg att gå och skadar barnen.

Citat:
Jag tror inte du har barn i skolåren, då är det mycket lättare för dig att skriva som du gör. Förutom då att all barn måste ta en omgång med deltan, måste vi föräldrar då också göra det, tack vare barnen och skolan.
Nej det har jag inte, men om jag hade det skulle jag inte vara orolig alls. Oron är farligare än viruset.

Citat:
Detta gör ju att i all fall jag inte vågar umgås med någon över 60 år höst, vinter och vår.
Säger du att vaccinet inte fungerar eller vad menar du?

Citat:
Som förälder med skolbarn har man ju ingen aning om vad man bär på. Det är ju inte så heller att alla vi föräldrar tål covid glimrande. Det där med att en del har skumma grejer i kroppen som de aldrig haft innan börjar ju snarare vara standard känns det som.
Du behöver nog gå till en psykolog för att hantera din oro. Livet är fyllt med risker, vi måste alla acceptera dessa om vi ska kunna leva normalt.

Citat:
Men vist är man ung fri och oberoende, kan man ju hålla avstånd om man vill eller inte, skydda sig om man har lust eller skita i det. Men för oss föräldrar och för barnen har redan beslutet tagits. Vi ska all få en schyst släng av Deltan till hösten. Det enda val vi då får är att vaccinera oss om vi inte gillar läget, men det skyddar ju inte våra barn ett skit.

Vad jag läst om deltan är det mkt mildare än ursprungsviruset och liknar mer en vanlig förkylning. Varför ska man gå runt och oroa sig för det? Det är bara trams. Det värsta är över och nu är det nedförsbacke som gäller...Känns helt fantastiskt krogarna öppnat upp och alla är glada och trivs med livet.
Citera
2021-07-05, 10:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Hur många svenska barn dör av vattkoppor? Vad jag vet ingår INTE vattkoppor i vaccinationsprogrammet. Barn dör i trafiken också och av alla möjliga anledningar och så kommer det tyvärr att fortsätta. Sånt är livet vettu.
Inte alla föräldrar som har råd med vaccinet.

Citat:
Beroende på vaccinationsmottagning brukar det kosta mellan 1000 och 1400 kronor att vaccinera sitt barn mot vattkoppor.
Citera
2021-07-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ebola är farligt och det ska du inte försöka att dra på dig, vilket är ganska lätt.
Men att gå runt och skydda dig för ett relativt milt virus som covid-19 genom att gå runt med munskydd i över ett år är inte bra. Och i synnerhet inte för barn som behöver träna upp sina immunförsvar. Hela tanken med munskydd är så bisarr så jag vet inte ens var jag ska börja.

Effekten av munskydden är så liten att det inte överväger nackdelarna som är betydligt större.

Har inte använt det en enda gång under hela pandemin själv. Inga problem.

Du svarar på absolut ingenting här.

Vad är det som gör att ett munskydd eller annat andningsskydd "förstör" immunförsvaret? Vad är det som är farligt för användaren? Ska du sitta och hitta på saker så kan du väl åtminstone skriva något som låter ogenomtänkt, inte bara för det är så.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vad sa FHM om munskydd vid förra pandemin dvs svininfluensan om munskydd?

Det minns jag faktiskt inte, men jag minns att största delen av befolkningen vaccinerade sig trots att vi knappt hade några sjuka. Minns du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Inte alla föräldrar som har råd med vaccinet.
i tyskland har man lagt in de i barnvaccinationsprogrammet enligt min tyska granne
Citera
2021-07-05, 10:55
Medlem
Citat:
Den har redan kickat in. Föra veckan var inte längre barn den största gruppen smittade. De har ju haft första placeringen länge. Om du vill se effekten på skolan så råder jag dig att snarare se på förhållandet till antal smittade barn jämfört med andra åldersgrupper. Där ser vi just nu en tydlig förskjutning, hur antal smittade barn i förhållande till andra åldersgrupper nu är mindre. När det gäller IVA så har vaccinationen stort avtryck just nu. Det är ju nästan bara personer under 50 som vårdas där nu.

Så man kan tydligt se att barn när de inte går i skolan utsetts mindre för smitta. Vi kan också se det i t.ex Värmland. De hade svårt med utbrotten bland skol ungdomar och skolavslutningen men nu minskar ju även smittan i Värmland.

Vi kan ju jämföra oss med andra länder med hög vaccination. Både Israel och UK har skolorna igång. Deras smittotal ökar. I Israel är hälften av alla smittade barn. Andelen smittade barn i UK är också stort. Helt klart funkar det inte att minska smittan när det handlar om deltan så länge skolorna är öppna, även när UK har lika mycket sommar som oss, exploderar smittan, speciellt bland barnen som ju ännu inte fått sommarlov.

Men barn klarar sig fortfarande ganska bra. Vi har ju sett att barn far lite mer illa för varje ny variant som tar över. Som exempel, FoHM har registrerat 15st avlidna barn och ungdomar (0-19 år). 6 st av dessa registrerades 2020, 9 st av dessa har registrerats 2021. Så oavsett vad som nu sker kommer vi se en ganska stor ökning av avlidna barn även om antalet fortfarande är litet.

Så visst har sommarlovet en effekt och för varje ny variant som tar över, en lite större effekt.
Att corona är som en helt vanlig och lindrig förkylning för barn och ungdomar, om de ens utvecklar symptom, har vart känt sedan länge. Så länge endast barnen påverkas av skolan så är det ett icke-problem. Problem är att vissa hjärndöda hystetiker här i tråden tjatat om skolan skulle vara en gigantisk coronamotor som är en väsentlig faktor map på samhällspridningen, som skulle kunna förväntas att avspeglas i bl.a. antalet inlagda på ex IVA. Nu har vi gått från drygt 400 ivåras till 33 idag på IVA utan skolstängningseffekt (utan att dra i nödbromsen) , så det blir spännande att se om det dyker upp en kraftig inbromsning (från stillastående ) som återspeglas inom kort i ex IVA-statistiken.
Senast redigerad av jerka11 2021-07-05 kl. 10:58.
Citera
2021-07-05, 10:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det minns jag faktiskt inte, men jag minns att största delen av befolkningen vaccinerade sig trots att vi knappt hade några sjuka. Minns du?
Både handsprit och munskydd rekommenderades. Dock var det få som tillämpade rekommendationen.
Citera
2021-07-05, 10:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta

FHM säger samma sak som står på förpackningarna. Lika fel nu som då...
Citera
2021-07-05, 11:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ebola är farligt och det ska du inte försöka att dra på dig, vilket är ganska lätt.
Men att gå runt och skydda dig för ett relativt milt virus som covid-19 genom att gå runt med munskydd i över ett år är inte bra. Och i synnerhet inte för barn som behöver träna upp sina immunförsvar. Hela tanken med munskydd är så bisarr så jag vet inte ens var jag ska börja.

Effekten av munskydden är så liten att det inte överväger nackdelarna som är betydligt större.

Har inte använt det en enda gång under hela pandemin själv. Inga problem.
Sitter man ensam i en bunker så lär inte munskydd ge någon effekt.
Citera
2021-07-05, 11:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Du svarar på absolut ingenting här.

Vad är det som gör att ett munskydd eller annat andningsskydd "förstör" immunförsvaret? Vad är det som är farligt för användaren? Ska du sitta och hitta på saker så kan du väl åtminstone skriva något som låter ogenomtänkt, inte bara för det är så.

Därför att du hindrar ditt immunförsvar från att tränas. Du behöver utsättas för virus för att klara av dessa. Om du går och skyddar dig förstör du ditt naturliga skydd mot virus och bakterier.

Och du sänker syreupptagningen och din förmåga att tänka klart, vilket vi sett tecken på att många lidit av under denna pandemi, så många som förvandlats till får.

Ett annat problem är att det skapar en falsk trygghet när alla ska springa runt och godhetssignalera. Det är inte en bra idé....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in