2021-07-05, 09:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Härligt självskadebeteende liberalerna bjuder på
Har det hänt något nytt? Vad avses?
Citera
2021-07-05, 09:10
Bannlyst
Socialdemokraterna har kallat till ett extrainsatt partistyrelsemöte klockan 11, enligt uppgift till Ekot. Regeringsfrågan står på agendan.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Rent politiskt förstår jag inte riktigt Socialdemokraterna här. Dom är grunden ett starkt parti som har rätt gott förtroende hos allmänheten trots alla sina stolligheter. Det mest taktiska för S hade varit att backa för längesedan och verkligen satsa på exklusiv socialdemokratisk politik utan centerpartiets marknadsliberalism och kommunisternas trams. Med en klassisk socialdemokratisk politik (dvs invandringsrestriktiv, välfärdssatsande, straffbeskattning av rika osv) skulle dom säkert sitt bekvämt över 30% igen inom kort.
Sannolikt ser vi en dansk utveckling även inom socialdemokratin men inte under nuvarande ledning och sannolikt inte inom en snar framtid - och då kan det vara för sent.

Det är tvunget att de backar till sina rötter annars kommer vänsterpartiet gå om dem som största parti.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror de kommer lägga fram en "allt till alla" budget. Ladorna kommer att tömas och Magdalena Andersson låta den nådiga luntan bäras till riksdagen av en regnbågsfärgad enhörning väl medveten om att den inte kommer att gå igenom.

Istället kommer M/KD-budgeten gå igenom och det kommer att bli ett pedagogiskt problem för de borgerliga att förklara varför det inte regnar pengar i deras version. I ett massmedialt klimat där det ses som normalt och önskvärt att staten agerar ymnighetshorn och alla goda gåvors givare förstärks dessa svårigheter.

När sedan budgeten faller avgår Löfven. Detta är sedan länge planerat och valet av Dadgostar har bara gjort det än mer nödvändigt - Löfven klarar inte av henne, att angripas från vänster av en ung kvinna som kan uttala hela meningar och argumentera kommer bli för mycket. Socialdemokraterna måste få bort honom innan valrörelsen, frågan är vem som ersätter.

Jo det låter som en rimlig lösning. Det är ju valbudgeten.
Men varför ens riskera att bli avsatt i höst? Håller man ens extraval om det är mindre än 1 år innan ordinarie? Kommer bli pinsamt att för 3dje gången bli avsatt och 3dje gången regera på en M budget.
Lycka till att bli av med Nooshi, bästa som hänt V på många år. Jag förstår att Löfven självklart föredrog Jonas "Dörrmattan" Sjöstedt.

Citat:
Löfven är historia i och med detta. Socialdemokraterna kommer att välja ett nytt ledarskap och om den överordnade principen fortsatt är att ta och behålla makten behöver man nog omvärdera sina sängkamrater också. Jag tror Centerpartiet och Vänsterpartiet med sina nuvarande partiledare är en omöjlig kombination. V har siktet inställt på att bli det största partiet till vänster och i den strävan kommer de att använda en retorik och förorda en politik som Centerpartiet och Lööf aldrig kommer att tolerera.

Ja om han inte på något sätt lyckas att vinna 2022 är han garanterad körd. Dö och JÖK och dödande av alliansen var duktigt av honom. På sikt krattade han manegen åt de "högerkonservativa" bara.
Annie är största problemet. Hade C haft en pragmatisk ledare hade vi aldrig haft dessa problem.
Citera
2021-07-05, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror inte du har begripit skillnaden. Se nedan:

Jag har inga problem med minoritetsregeringar.

Det jag avsåg är att själva rösträkningen är annorlunda i voteringen om statsminister och voteringen om budgeten.

För statsminister gäller det att få färst nej-röster.

För budget gäller det att få flest ja-röster.

Det skapar en anomali - som statsminister riskerar man att regera på någon annans budget. Ej rimligt! Det skapar massor med skenbarheter och konstigheter som vi nu bevittnar.
Det stämmer att jag inte begripit skillnaden. I varje omröstning finns det en röd knapp och det finns en grön knapp att välja mellan. Sedan finns det en gul knapp som antingen betyder grönt eller rött beroende på vad omröstningen gäller. Resten är bara politiskt teater.
Citera
2021-07-05, 09:12
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Sannolikt detta:
(FB) Tråden om Stefan Löfvens Regeringskris

Som bonus kan jag tipsa om SvD:s politikpodd, fem minuter in talar man om upprorstankarna inom partiet:
https://poddtoppen.se/podcast/1562735620/politiken/13-extra-statsministern-har-avgatt
Citera
2021-07-05, 09:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Källor: Flera liberaler i riksdagen tvekar ännu
Stefan Löfvens framtid sägs hänga på ett mandat. Men fortfarande tvekar några liberala riksdagsledamöter inför en omröstning om en ny Löfven-regering. Går några emot partilinjen kan det utlösa en partiledarstrid.
https://www.svd.se/kallor-flera-liberaler-i-riksdagen-tvekar-annu

Citera
2021-07-05, 09:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kommer att bli dödsstöten för L. Hejdå taktikröster! Enda chansen för L att bli kvar grusas då sådana kräver att L i det närmaste är övertydlig i sitt ställningstagande för en borgerlig regering. Ingen på högersidan vill offra sin röst på ett parti man inte kan lita på.
Jag håller med. Det här är dödsstöten.

Sedan vill jag ändå lägga in en reservation. Reportern som skrivit artikeln är Annie Reuterskiöld - har man hört hennes gästspel i "Det politiska spelet" samt SvD:s politikpodd vet man att hon är en kraftigt vänsterlutande reporter och jag skulle inte utesluta att hon mer eller mindre medvetet skulle kunna blåsa upp motsättningarna och få oppositionen inom L att låta som den är större än den egentligen är.

Hennes entusiastiska pip när hon hör Erik Ullenhags namn säger en hel del:
https://poddtoppen.se/podcast/1562735620/politiken/13-extra-statsministern-har-avgatt

De börjar avhandla Liberalerna ca 5 minuter in i podden.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
För statsminister gäller att inte få 175 röster emot sig.

I normala fall är den anomali som du beskriver egentligen inget problem. Men i och med de märkliga låsningar och intriger som nu pågår så blir det konstigt. Men för alla normala regeringar så är Budget = Regeringsmakt, så regeringen avgår om den inte får igenom budgeten. Eller ännu rättare: En normal regering tillträder inte om den inte vet att den säkrat även budgeten.
1. Sant. Jag har ändrat. Ursäkta att jag bidrog till förvirring i tråden.

2. Också sant. Men det är dumt att vår konstitution ger så stor möjlighet att man kan tillträda som regering utan att man får igenom sin budget. En annan sak som är korkat att är att rigga ett system där man förväntar sig enligt "kutym" att man ska lägga ner sina röster på andras budgetar ifall man lägger fram en egen. Teaterdemokrati!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Källor: Flera liberaler i riksdagen tvekar ännu
Stefan Löfvens framtid sägs hänga på ett mandat. Men fortfarande tvekar några liberala riksdagsledamöter inför en omröstning om en ny Löfven-regering. Går några emot partilinjen kan det utlösa en partiledarstrid.
https://www.svd.se/kallor-flera-liberaler-i-riksdagen-tvekar-annu

Bye bye liberalerna!
Citera
2021-07-05, 09:18
Medlem
Citat:
Sannolikt detta:

Som bonus kan jag tipsa om SvD:s politikpodd, fem minuter in talar man om upprorstankarna inom partiet:
Blir nog svårt även för de mest postmodernistiska vänsterliberaler att rösta fram en ny Löfven-regim som inte ens har teoretiska förutsättningar att leverera det han lovar. Vem vill kohandla med en politiker som inte har några kor?
Citera
2021-07-05, 09:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jo det låter som en rimlig lösning. Det är ju valbudgeten.
Men varför ens riskera att bli avsatt i höst? Håller man ens extraval om det är mindre än 1 år innan ordinarie? Kommer bli pinsamt att för 3dje gången bli avsatt och 3dje gången regera på en M budget.
Lycka till att bli av med Nooshi, bästa som hänt V på många år. Jag förstår att Löfven självklart föredrog Jonas "Dörrmattan" Sjöstedt.
Jag tycker dannbaggen beskrev det bra i det här inlägget:

Det här är nästan för uppenbart. Det är pinsamt med en statsminister / ett parti som väl medvetna om att de inte kan få igenom sin egen budget klamrar sig fast vid makten.

Detta kommer t om media att vara oförsonliga i att påpeka.

Frågan är om partistyrelsen köper detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in