2021-07-05, 10:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Fråga till trådens sängvätare, hypokondriker och dum- å munblöjefanatiker osv+: Nu borde väl snart den sk. skolstängingseffekten kicka in och ge storaavtryck i bl.a. IVA-statistiken? För iom att vi drog i nödbromsen för några veckor sedan (förvisso vid typ stillastående) och stoppade den stora smittmototorn aka skolan så borde märkbara effekter snart börja synas på ex IVA from typ nu och framåt? För barnen ska ju hinna smitta i några led innan sin ev överviktikga mor- eller farförälder med en väldigt liten sannolikheter givet smitta hamnar på IVA (därav fördröjning på några veckor innan effekten ev blir märkbar).

Vi har iofs gått från över 400 på IVA i våras till 33 (idag) utan effekter av stängd skola,
men blir ändå jävligt spännande att se vad som händer nu.. Blir det måhända några kraftiga ändringar i kurvan ( i decelerationen) ..?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Den har redan kickat in. Föra veckan var inte längre barn den största gruppen smittade. De har ju haft första placeringen länge. Om du vill se effekten på skolan så råder jag dig att snarare se på förhållandet till antal smittade barn jämfört med andra åldersgrupper. Där ser vi just nu en tydlig förskjutning, hur antal smittade barn i förhållande till andra åldersgrupper nu är mindre. När det gäller IVA så har vaccinationen stort avtryck just nu. Det är ju nästan bara personer under 50 som vårdas där nu.

Så man kan tydligt se att barn när de inte går i skolan utsetts mindre för smitta. Vi kan också se det i t.ex Värmland. De hade svårt med utbrotten bland skol ungdomar och skolavslutningen men nu minskar ju även smittan i Värmland.

Vi kan ju jämföra oss med andra länder med hög vaccination. Både Israel och UK har skolorna igång. Deras smittotal ökar. I Israel är hälften av alla smittade barn. Andelen smittade barn i UK är också stort. Helt klart funkar det inte att minska smittan när det handlar om deltan så länge skolorna är öppna, även när UK har lika mycket sommar som oss, exploderar smittan, speciellt bland barnen som ju ännu inte fått sommarlov.

Men barn klarar sig fortfarande ganska bra. Vi har ju sett att barn far lite mer illa för varje ny variant som tar över. Som exempel, FoHM har registrerat 15st avlidna barn och ungdomar (0-19 år). 6 st av dessa registrerades 2020, 9 st av dessa har registrerats 2021. Så oavsett vad som nu sker kommer vi se en ganska stor ökning av avlidna barn även om antalet fortfarande är litet.

Så visst har sommarlovet en effekt och för varje ny variant som tar över, en lite större effekt.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-05 kl. 10:20.
Citera
2021-07-05, 10:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Absolut! Men jag fick det aldrig... sjuksköterskan var lite halv förvånad av vad jag hört!
JA det är som sagt inte bra och riskfyllt att få som äldre, precis som med covid. Det är bättre att du får det när det är ofarligt för dig.

Citat:
Det jag vill poängtera varför är det självklart att man ska få covid? Jag ser det inte så
Det är för att du har fått den hjärntvättade synen på immunförsvaret. Det är inget du rår för, utan du har blivit matad av media i över ett års tid med att det är bara vaccin som kan stoppa covid, något som naturligtvis inte är sant.
Citera
2021-07-05, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccinet fungerar ännu bättre på de yngre, då de har en tydligare och bättre immunrespons beroende på ålder.

Yngre har alldeles utmärkta immunförsvar som kan hantera covid utan problem. Och de behöver inget särskilt skydd mot covid. I synnerhet inte lockdowns.
Citera
2021-07-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
JA det är som sagt inte bra och riskfyllt att få som äldre, precis som med covid. Det är bättre att du får det när det är ofarligt för dig.

Det är för att du har fått den hjärntvättade synen på immunförsvaret. Det är inget du rår för, utan du har blivit matad av media i över ett års tid med att det är bara vaccin som kan stoppa covid, något som naturligtvis inte är sant.
Va? Nu vart det nog lite fel här..jag propagerar ju för att inte vaccinera sig i viss utsträckning.. eller ja jag är inte intresserad iaf.. vi är ju på samma sida i de argumentet

Eller har du svängt om i frågan?
Citera
2021-07-05, 10:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Vem är det som svamlar? Mästersvamlaren själv? Det tillhör allmänbildning att vattkoppor är nästintill riskfritt som barn men betydligt allvarligare om man drabbas efter tonåren. Det man kan läsa sig till på nätet är att det är 25 gånger högre risk att drabbas av allvarliga komplikationer om du är vuxen. Vattkoppor är nog det sista en småbarnsförälder behöver oroa sig över gubben.

Är man sängvätare och rädd för minsta lilla hot i stora världen så är man. Inget biter på det. Det är som den självuppfyllande profetian. Ju mer du försöker undvika alla dessa "hot" i världen, desto ömtåligare är du när tvingas möta dom. Det värsta som kan hända barn i den här pandemin är att de blir lika ängsliga och hypokondriska som sina föräldrar.

Det är just därför hypokondriska föräldrar världen över håller på att förstöra sina barns immunförsvar när de inte låter barnen vara just barn och använda sina immunförsvar. En fullständig katastrof på så många plan. Man tror inte att det kan vara sant att folk är så förbannat korkade världen över.

Och så ska de vaccinera barn mot covid också? Vilka jävla dårar...
Citera
2021-07-05, 10:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Va? Nu vart det nog lite fel här..jag propagerar ju för att inte vaccinera sig i viss utsträckning.. eller ja jag är inte intresserad iaf.. vi är ju på samma sida i de argumentet

Eller har du svängt om i frågan?

Jag menar att barn bör leva som vanligt. Det här med att skydda sig mot en osynlig fiende är bara trams. Vi alla som lever i städer har sannolikt träffat på detta virus som vi lever, vare sig vi vill det eller ej. Det är bara att acceptera. När vi gjort det kan vi gå vidare med våra liv. Jag har svårt att förstå att så många har svårt att släppa viruset nu när det finns ett vaccin som verkar fungera mycket bra.
Citera
2021-07-05, 10:20
Medlem
Citat:
Jag menar att barn bör leva som vanligt. Det här med att skydda sig mot en osynlig fiende är bara trams. Vi alla som lever i städer har sannolikt träffat på detta virus som vi lever, vare sig vi vill det eller ej. Det är bara att acceptera. När vi gjort det kan vi gå vidare med våra liv. Jag har svårt att förstå att så många har svårt att släppa viruset nu när det finns ett vaccin som verkar fungera mycket bra.

ok.. nu hängde jag inte riktigt med i dehär , men ok! =)
Citera
2021-07-05, 10:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
ok.. nu hängde jag inte riktigt med i dehär , men ok! =)

Nu är det ju inte bara jag som säger det...utan även de stora ledarna... Dags att gå vidare..

https://news.sky.com/story/covid-news-live-latest-boris-johnson-press-conference-lockdown-restrictions-july-19-12349015
Citera
2021-07-05, 10:25
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte bara jag som säger det...utan även de stora ledarna... Dags att gå vidare..

https://news.sky.com/story/covid-news-live-latest-boris-johnson-press-conference-lockdown-restrictions-july-19-12349015
finaly!
Citera
2021-07-05, 10:34
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Tycker big pharma ja. De vill väl vaccinera alla husdjur om de får som de vill..
Eftersom vissa djur kan sprida smittan så är det väl bra om de vaccineras.
Citera
2021-07-05, 10:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Eftersom vissa djur kan sprida smittan så är det väl bra om de vaccineras.

haha du måste skoja med mig? Ge dig nu. Lär dig leva med viruset. Är det inte covid så är det andra virus som du kommer att få träffa på i ditt liv. Inget att bry sig om..
Citera
2021-07-05, 10:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
I Israel är hälften av alla ny smittade barn. Vi ser ju att för varje ny mutations som tar över så påverkas barnen lite mer.

Som mor har jag ingen lust att slänga ut min unge i en delta storm. Vilket skolorna kommer att bli till hösten. Vi låter ju ungarna trängas som om det inte fanns någon pandemi. Man hade ju kunnat försöka lite, hjälpt barnen att hålla avstånd. Men nej, barnen ska trängas, ha inomhus gymnastik och på vissa skolor även sångundervisning utan varken luftrenare eller bra ventilation. Det sjukaste på min sons skola är att alla barn måste trängas för att få handsprit innan de äter lunch.

Jag tror inte du har barn i skolåren, då är det mycket lättare för dig att skriva som du gör. Förutom då att all barn måste ta en omgång med deltan, måste vi föräldrar då också göra det, tack vare barnen och skolan. Detta gör ju att i all fall jag inte vågar umgås med någon över 60 år höst, vinter och vår. Som förälder med skolbarn har man ju ingen aning om vad man bär på. Det är ju inte så heller att alla vi föräldrar tål covid glimrande. Det där med att en del har skumma grejer i kroppen som de aldrig haft innan börjar ju snarare vara standard känns det som.

Men vist är man ung fri och oberoende, kan man ju hålla avstånd om man vill eller inte, skydda sig om man har lust eller skita i det. Men för oss föräldrar och för barnen har redan beslutet tagits. Vi ska all få en schyst släng av Deltan till hösten. Det enda val vi då får är att vaccinera oss om vi inte gillar läget, men det skyddar ju inte våra barn ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in