Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Tydligt besked från Dadgostar i Agenda att Vänsterpartiet inte kommer rösta för en socialdemokratisk budget om de inte är med i förhandlingarna.
Frågan är hur ansvarsfullt det är att rösta ja till honom som statsminister om man vet att han inte sedan kommer kunna få igenom en budget. Att ett ja idag leder till ny kris imorgon.
Av vad V tidigare sagt så har jag uttolkat att de till stor del lägger resten på S och C - dvs, ungefär: De som röstar för eller gult för S/Löfven, behöver ju också tänka på hur det ska bli med budgeten, att den kan gå igenom osv.
Det kan vid en första anblick verka ansvarslöst, men det är inte det - för V har varit mycket mycket tydliga med hur de ställer sig. De har basunerat ut från hustaken att de avser inte rösta för en budget, om de ej får vara med med minsta inflytande i den. Det framstår som hyfsat rimligt ändå, gentemot deras väljare.
Det mest orimliga är om inte S och C svarar på det öht - de är skyldiga väljarna ett svar, kan jag tycka. Om S och C begraver den frågan och är tysta, så begår de samma kardinalfel som med JÖKen - V varnar - men de lyssnar inte…. Så ser jag det iaf. Jag gillar ärlighet. :-)