Citat:
Ursprungligen postat av
vinland
Helt fel.
Man ventilerar skolor/dagis efter gällande vent-regler som finns idag, och absolut INTE efter de byggregler som gällde när skolan byggdes. Du kan gå in på vilken skola som helst i Sth som bygdes från 1880 och framåt och beskåda moderna värmeväxlar-system som byggts till efteråt, där den gamla ventilationen är pluggad.
Samtliga seniorboenden kör i princip med återluft, då dom använder roterande värmeväxlare där frånluften värmer upp en alukassett som roterar där sen friskluften in förvärms i alu-hjulet, så de bakterier/virus som fastnar i alu-hjulet av frånluften, åker sen in tillbaka med friskluften då den tillåts gå genom samma alu-raster, då man kör med f7-filter är det fritt fram för virus.
Det är endast skolorna där Sisab är ansvariga, som har separat vvx för avluft/inluft där dessa är helt separerade.
Men sen funkar detta ändå inte då man snålar med filterbyten, vilket ger övertryck i vvx:en och då läcker virus in liklt förbannat. Bara att se på Akademiska i Uppsala med högsta vent-krav där man hittade döda virusrester i ventrören uppe på vinden.
Jag var otydlig tidigare.
Man ventilerar efter de regler som gällde när ventilationsanläggningen byggdes, något annat förstår ju alla skulle vara omöjligt.
Det finns sannolikt ingen skola som har 1800-talsventilation längre, jo kanske någon byskola.
Det var det jag menade med att gammal ventilation byggs om och att det inte finns några 70-alslösningar med återluft längre. Samma gäller för ännu äldre anläggningar.
Avluft och inluft?
Jag misstänker jag att du menar frånluft/avluft och tilluft/uteluft, men sak samma.
Roterande värmeväxlare är absolut vanligast och då blandas en mycket liten del av fånluften med uteluften/tilluften. Denna lilla mängd inblandning kan vad jag förstår inte vara smittspridande utom i extremt speciella fall. Korsströmsvärmeväxlare har inte det problemet, men är inte lika vanliga eftersom återvinningen är sämre. Den lösning som du påstår att alla skolor SISAB ha hand om är ofta ännu mindre effektiva, men det finns fördelar som kan uppväga energiförlusten.
Slarv med filterbyten är aldrig bra, men aggregaten styrs för att hålla ett balanserat trycke oavsett tryckfall över filtren (inom rimliga gränser).
Vist finns det saker att göra för att förbättra ventilationen, men i grunden är den ofta bra.