Citat:
Ursprungligen postat av
loal
Det sjuka är att Löfven inte kunde se detta komma. Han väljer alltså utdragna talmansrundor där han vet att V inte är samma dörrmattor som innan, dessutom med en envis V-vilde som har en avgörande röst. Istället för att utlysa extra val så han kan regera i 3 månader i lugn och ro samtidigt som vi kan fokusera på valrörelse nu. Istället kommer extra valet nu ske i oktober.
Jag misstänker att Löfven såg det komma, men tänkte att han politiskt kunde tjäna på det genom att attackera Vänsterpartiet (som då antogs ge vika) – vilket jag tror att han kommer att fortsätta göra. Men jag tror att detta är en gigantisk missbedömning därför att Vänsterpartiet har stort stöd i opinionen för att inte vara dörrmatta och Löfven riskerar därutöver genom sin hållning att underminera Socialdemokratins position i kommande val.
Man kan ju bara kolla på hur Lena Mellins ständiga angrepp på Dadgostar i Aftonbladet möter enorma antipatier på sociala medier, samtidigt som Dadgostars popularitet i opinionsundersökningarna bara blir starkare. Detta borde vara en väckarklocka för Löfven.
Löfven kanske visar sig vara flexibel och slutar att attackera Dadgostar - och han är ju dessutom en mästarförhandlare, så han kanske kan separatförhandla med både C och V om budgeten.