2021-07-04, 10:55
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror du har fel här.

Denna artikeln länkades här i tråden för ett tag sedan. Tydligen tycker 51% i Sverige att restriktionerna varit rätt. 43% tycker att vi skulle haft mer restriktioner och enbart 6% av Sveriges befolkning tycker att vi skulle haft färre.

https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-coronavirus-new-zealand-more-united-after-pandemic-as-world-descends-into-division-survey/HAZP564DRBSQMJTNL42LJF4FYU/
Jag litar verkligen inte på några pollar. Och det spelar ingen roll, det är ändå moraliskt förkastligt. NZ är förresten numer en auktoritär polisstat, ej en demokrati.
Citera
2021-07-04, 11:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag litar verkligen inte på några pollar. Och det spelar ingen roll, det är ändå moraliskt förkastligt. NZ är förresten numer en auktoritär polisstat, ej en demokrati.
Fast i NZ är ju folket supper nöjda med restriktionerna. 80% tycker att de är rätt mängd restriktioner. Det kan ju knappast vara odemokratiskt när folket ställer sig bakom det.

I USA tycker ju bara 17% att restriktionerna har varit rätt mängd. I så fall är väl deras pandemi bekämpning mer odemokratiskt.

Men du kanske tycker att Sverige borde lyssna på enbart 6%, de som tycker att vi skulle ha färre restriktioner.

Det låter ju som om du förespråkar demokrati, men tydligtvis är det bara tomma ord. Eller något som du bara förespråkar när det passar dig?
Citera
2021-07-04, 11:08
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Fast i NZ är ju folket supper nöjda med restriktionerna. 80% tycker att de är rätt mängd restriktioner. Det kan ju knappast vara odemokratiskt när folket ställer sig bakom det.

I USA tycker ju bara 17% att restriktionerna har varit rätt mängd. I så fall är väl deras pandemi bekämpning mer odemokratiskt.

Men du kanske tycker att Sverige borde lyssna på enbart 6%, de som tycker att vi skulle ha färre restriktioner.

Det låter ju som om du förespråkar demokrati, men tydligtvis är det bara tomma ord. Eller något som du bara förespråkar när det passar dig?
Självklart är det inte 80%, det är absurt. Dom har levt under medicinsk tyranni mer eller mindre. Det är en fasciststat nu, och man kan inte lita på några sådana siffror. Nordkorea har väl 100% approval rate

Nejdu, självklart är inte 80% supernöjda med att leva under sådana omständigheter. Löjligt
Citera
2021-07-04, 11:14
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Efter att ha sett siffror som visar smittspridningen demografiskt i Storbritannien är jag inte helt säker på att du har rätt. Den ovaccinerade gruppen står för 85% av konstaterade fall.
Det där får du nog visa källa på. Datan visar ju exakt det motsatta:
https://inews.co.uk/news/health/covid-19-cases-top-15000-a-day-among-unvaccinated-people-uk-1070022
The latest Public Health England (PHE) figures show there were 92,029 confirmed Delta cases between 1 February and 22 June, most of which were identified in June.

Of these, 58% were in completely unvaccinated people and only 8% were fully vaccinated.
https://www.bbc.com/news/health-57610998

Sen kommer ju andelen som är vaccinerade och smittas öka så länge vaccinationsgraden ökar. Om 99% av en åldersgrupp är vaccinerade så kommer naturligtvis en majoritet smittade vara vaccinerade. Detta eftersom t. ex. Pfizer verkar ha mellan 55-70% skydd mot smitta.
Senast redigerad av crisscross 2021-07-04 kl. 11:19.
Citera
2021-07-04, 11:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Självklart är det inte 80%, det är absurt. Dom har levt under medicinsk tyranni mer eller mindre. Det är en fasciststat nu, och man kan inte lita på några sådana siffror. Nordkorea har väl 100% approval rate

Nejdu, självklart är inte 80% supernöjda med att leva under sådana omständigheter. Löjligt

Nej det är klart, Undersökningar och artiklar som inte visar din övertygelse måste ju vara fel. Lika så att lyssna på de enbart 6% av befolkningen i Sverige som tycker att vi haft för mycket restriktioner är det du förespråkar. För demokrati är bara något du slänger dig med när det passar.

Det finns många saker då jag tycker tvärt om en den större massan i Sverige. Men jag tycker självklart inte att man skulle göra likt jag tycker ändå. För demokratin måste få råda oavsett om jag är i minoritet eller inte.

Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-04 kl. 11:21.
Citera
2021-07-04, 11:22
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Nej det är klart, Undersökningar och artiklar som inte visar din övertygelse måste ju vara fel. Lika så att lyssna på de enbart 6% av befolkningen i Sverige som tycker att vi haft för mycket restriktioner är det du förespråkar. För demokrati är bara något du slänger dig med när det passar.

Det finns många saker då jag tycker tvärt om en den större massan i Sverige. Men jag tycker självklart inte att man skulle göra likt jag tycker ändå. För demokratin måste få råda oavsett om jag är i minoritet eller inte.
Visst är jag för demokrati, men jag är också medveten om att demokrati kan innebära mobbstyre och mynna ut i tyranni. Vissa saker är helt enkelt moraliskt förkastliga oavsett vad massan säger. En sann demokrat förstår det och lyder inte bara enbart för att något har bestämts demokratiskt.

Skulle tvångsvaccinering röstas igenom "demokratiskt" skulle jag självklart inte bara acceptera det.
Citera
2021-07-04, 11:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Visst är jag för demokrati, men jag är också medveten om att demokrati kan innebära mobbstyre och mynna ut i tyranni. Vissa saker är helt enkelt moraliskt förkastliga oavsett vad massan säger. En sann demokrat förstår det och lyder inte bara enbart för att något har bestämts demokratiskt.

Skulle tvångsvaccinering röstas igenom "demokratiskt" skulle jag självklart inte bara acceptera det.
Nej tvångsvaccinering skulle jag inte heller accepterat. Jag tror aldrig tvångsvaccinering skulle kunna ske i Sverige i nu läget. Jag tror inte heller att folket skulle rösta för en sådan sak.

Det resonemanget är dok lite skumt. Varför skulle folket rösta igenom det, det skulle säkert enbart vara en minoritet som skulle önska vaccinering tvång.

Och man kan inte styra landet enbart likt en minoritet vill, eller hur?
Citera
2021-07-04, 11:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
https://inews.co.uk/news/health/covid-19-cases-top-15000-a-day-among-unvaccinated-people-uk-1070022
The latest Public Health England (PHE) figures show there were 92,029 confirmed Delta cases between 1 February and 22 June, most of which were identified in June.

Of these, 58% were in completely unvaccinated people and only 8% were fully vaccinated.

Sen kommer ju andelen som är vaccinerade och smittas öka så länge vaccinationsgraden ökar. Om 99% av en åldersgrupp är vaccinerade så kommer naturligtvis en majoritet smittade vara vaccinerade. Detta eftersom t. ex. Pfizer verkar ha mellan 55-70% skydd mot smitta.
Men hallå. Du hänvisar själv till en källa som visar att det är MER än 85% som är ovaccinerade. Enligt den källa du hänvisar till är det hela 92% av de konstaterade fallen som är ovaccinerade. 92%. Och sedan menar du att datat visar det motsatta? Gå inte på flaskan mer utan gå istället och sov ruset av dig. *hihi*
Senast redigerad av korrektamund0 2021-07-04 kl. 11:44.
Citera
2021-07-04, 11:47
Medlem
Citat:
Jag ser att Japan snittar på 1500 ny fall (7dagar snitt) Samtidigt har de i snitt 28 avlidna per dag.

UK snittar på 23 000 ny fall och 17 avlidna i snitt.

De måste ju ha bra mycket bättre grundhälsa i UK en Japan då? Eller så är det vaccinet som skapar skillnaden.

Indonesien har samma 7 dagar snitt på nya fall som UK (23 000) men har ett snitt på 470 avlidna.

De är väl rätt så uppenbart att vaccinet är viktigare en kosthållet när de gäller att få ner antal avlidna i förhållande till smittade. Sedan tycker jag att vaccinet inte håller måttet när det gäller att skydda mot smittspridning. Det verkar ju inte göra någon större skillnad på kurvan nya smittade, oavsett om man har hög vaccination eller inte, kurvan tenderar att bli brant ändå. Som i Indonesien kontra UK t.ex.

Det där att vaccinet skulle få smittspridningen att avstanna kan vi nog stryka.

Frågan är hur stor skillnaden är bland de under 70 år där dödligheten i covid är väldigt låg. Att vaccinera äldre och riskgrupper är ju en given strategi då nyttan är uppenbar. Men hur stor skillnad gör vaccinet utanför riskgrupperna? Bland unga friska människor? Tror inte covid orsakat någon överdödlighet där och således är vaccinets effekt marginellt om man tittar på antal döda per antal smittade eller antalet döda per capita, vilket är ett bättre mått då det sätter covid-effekten i relation till andra risker. Att stoppa smittspridningen är ju som att arbeta mot nollvision i trafiken, det kommer aldrig hända till 100% och de resurser/uppoffringar som skulle krävas är oproportionerliga.
Citera
2021-07-04, 11:49
Medlem
Citat:
Nej tvångsvaccinering skulle jag inte heller accepterat. Jag tror aldrig tvångsvaccinering skulle kunna ske i Sverige i nu läget. Jag tror inte heller att folket skulle rösta för en sådan sak.

Det resonemanget är dok lite skumt. Varför skulle folket rösta igenom det, det skulle säkert enbart vara en minoritet som skulle önska vaccinering tvång.

Och man kan inte styra landet enbart likt en minoritet vill, eller hur?

Vi har ju styrts av en minoritetsregering så går det säkert.

Tvång tror jag inte på. Det skulle möta oanat motstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå. Du hänvisar själv till en källa som visar att det är MER än 85% som är vaccinerade. Enligt den källa du hänvisar till är det hela 92% av de konstaterade fallen som är ovaccinerade. 92%. Och sedan menar du att datat visar det motsatta? Gå inte på flaskan mer utan gå istället och sov ruset av dig. *hihi*

Det kan bli rörigt med siffror och procent. Detta ”säkra” vaccin som det beskrevs. Frågan är hur man definierar ordet säkert. Jag definierar det som det inte ska bli några döda eller allvarliga biverkningar.
Du verkar inte ta rygg.
Citera
2021-07-04, 11:56
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi har ju styrts av en minoritetsregering så går det säkert.

Tvång tror jag inte på. Det skulle möta oanat motstånd.

Det kan bli rörigt med siffror och procent. Detta ”säkra” vaccin som det beskrevs. Frågan är hur man definierar ordet säkert. Jag definierar det som det inte ska bli några döda eller allvarliga biverkningar.
Du verkar inte ta rygg.
Ja det verkar jättesvårt för er antivaxxare, det får man säga liksom. Väääldigt svårt. Dessutom tror jag ni har lika svårt att förstå vad som menas med ett vaccins efficacy kontra effektivitet. De aktuella vaccinerna har en effektivitet på 92-96% skydd mot allvarlig sjukdom så allvarlig att man måste läggas in på sjukhus. Du verkar inte begripa någonting alls liksom. Gå nu och nyktra till innan du gör bort dig mer här liksom. *hihi*
Citera
2021-07-04, 11:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross

Har du en bra statistiks på hur många av dessa är barn?

Vi ska ju ändå inte vaccinera barnen. Som jag förstår det är barnen den största gruppen smittade.

In Israel, half of the 125 new infections reported on Monday were among children, according to the country's health ministry. About 70% of Monday's new infections, the ministry added, were caused by the Delta variant.

Researchers in Scotland also found that Delta cases were present mostly in younger age groups. In the UK overall, a study still awaiting peer review found that coronavirus infections were now five times more prevalent among children ages 5 to 12 and young adults 18 to 24 than among people older than 65.
https://www.businessinsider.com/delta-variant-covid-risk-to-children-kids-2021-6?r=US&IR=T

Om hälften av de nya infekterade är barn som i Israel säger dessa siffror snarare att barn börjar bli utsatta på ett helt nytt sätt. I Sverige har vi sommarlov och trots att vi har deltan är nu barn 10-19 år inte längre den största gruppen smittade. Men skolorna är i gång både i Israel och UK. Så länge barn är mest mottagliga och skollorna är i gång så kommer vi se en högre andel ovaccinerade som smittas en vaccinerade.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-04 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in