2021-07-04, 00:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Vad skulle Reinfeldt göra? Det skulle skett en statsministeromröstning om han inte hade avgått och då hade han torskat den hårt.

Han skulle naturligtvis ha bitit i det sura äpplet och förhandlat med SD. Alliansen + SD hade en solid majoritet om 190 mandat.
Citera
2021-07-04, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han avgick som partiledare också på valnatten så vem skulle regeringsförhandla? Istället jobbade han på att efterträdaren som han själv utsett skulle göra DÖ.
Var det inte så att alliansen släppte fram Löfven vid talmansrundorna september 2014 helt utan motkrav? Detta var alltså innan DÖ som presenterades vintern 2014.
Citera
2021-07-04, 00:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han avgick som partiledare också på valnatten så vem skulle regeringsförhandla? Istället jobbade han på att efterträdaren som han själv utsett skulle göra DÖ.
Den information som finns indikerar snarare att det var förre FP ledare Lars Leijonborg som kom med iden och kollade med S om det var intressant. Därefter tog Göran Hägglund KD över.
Citera
2021-07-04, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Han skulle naturligtvis ha bitit i det sura äpplet och förhandlat med SD. Alliansen + SD hade en solid majoritet om 190 mandat.
Då du levde 2014 och sannolikt även var någorlunda påläst så fattar du själv att SD var total paria.

Även om Reinfeldt hade förordat något sådant så hade krafter inom Moderaterna, Liberalerna, KD och C aldrig gått med på det. Media hade slaktat borgerligheten och bara Gud vet vad som hade hänt o mdet blev verklighet att SD 2014 fick formellt inflytande. Reinfeldt visste mycket väl precis efter valet 2014 att alliansen i praktiken var död och inte skulle resa sig. Att den formellt överlevde till 2018 var fan ett mirakel. Han lämnade alltså politiken i rätt tidpunkt och fick nöja sig med att ha fått styra i majoritet i 4 år när SD inte fanns i riksdagen.
Citera
2021-07-04, 00:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Var det inte så att alliansen släppte fram Löfven vid talmansrundorna september 2014 helt utan motkrav? Detta var alltså innan DÖ som presenterades vintern 2014.
Alliansen hade inte så mycket med saken att göra. SVaMp var större.
Citera
2021-07-04, 00:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, Regeringen hade blivit avsatt inom en vecka. Alliansen var mindre än SVaMp. Att sedan R lämnar som partiledare är ju rimligt. Vad skall han vara kvar för när folk inte riktigt uppskattar hans tjänster. Då var det en bättre ide att göra som han gjorde. Dvs att sälja sina tjänster till näringslivet. Dom uppskattar hans tjänster.

Se mitt inlägg ovan. Reinfeldt hade naturligtvis kunnat avgå under ordnade former, efter det att han förhandlat fram en deal med SD.

Citat:
Varifrån har du fått att det var Lööf's ide. Det första som hände var att Löfven skrev en debattartikel om iden. Låter mer som det kom från S.

Oavsett vem som kontaktade vem först, vilket bara Lööf och Löfven vet, så var det ju Lööf som först förhandlade med Löfven. Min poäng var att L kom in i ett senare skede.
Citera
2021-07-04, 00:14
Bannlyst
Citat:
Alliansen hade inte så mycket med saken att göra. SVaMp var större.
Alliansen skulle kunna trycka på röd knapp om och om igen och dragit det till extra val.

Jag menar bara att alliansen släppte fram Löfven även innan decemberöverenskommelsen.
Citera
2021-07-04, 00:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Då du levde 2014 och sannolikt även var någorlunda påläst så fattar du själv att SD var total paria.

Även om Reinfeldt hade förordat något sådant så hade krafter inom Moderaterna, Liberalerna, KD och C aldrig gått med på det. Media hade slaktat borgerligheten och bara Gud vet vad som hade hänt o mdet blev verklighet att SD 2014 fick formellt inflytande. Reinfeldt visste mycket väl precis efter valet 2014 att alliansen i praktiken var död och inte skulle resa sig. Att den formellt överlevde till 2018 var fan ett mirakel. Han lämnade alltså politiken i rätt tidpunkt och fick nöja sig med att ha fått styra i majoritet i 4 år när SD inte fanns i riksdagen.

Jag vet naturligtvis att Sverige var (och är) ett extremt polariserat land, ett av de mest polariserade länderna i Europa. Men Reinfeldt var ju en drivande kraft i polariseringen, och om han tagit reson och förhandlat med SD hade många andra följt efter.

Tyvärr saknade han modet att göra det, vilket orsakat stor skada för Sverige.
Senast redigerad av Regulus 2021-07-04 kl. 00:23.
Citera
2021-07-04, 00:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag minns inte de exakta detaljerna.

Citat:
Den information som finns indikerar snarare att det var förre FP ledare Lars Leijonborg som kom med iden och kollade med S om det var intressant. Därefter tog Göran Hägglund KD över.

Kanske? Vad gjorde FR då, höll han sig undan?
Citera
2021-07-04, 00:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Alliansen skulle kunna trycka på röd knapp om och om igen och dragit det till extra val.

Jag menar bara att alliansen släppte fram Löfven även innan decemberöverenskommelsen.
Som sagt Alliansen var mindre än SVaMp så dom kunde inte stoppa Löfven.

Att driva fram ett extraval när vi nyss haft val är ju helt snurrigt. Då har ju folket just sagt sitt. Då är det de valda Riksdagsledarmötena som får se till att göra sitt jobb.
(För egen del hade jag blivit förbannad om någon orsakar ett extraval. Varför skall jag behöva gå och lämna samma lapp som jag gjorde för någon månad sedan. Hur j-a tröga är dom skulle jag tänka. Och rimligen alla andra väljare).
Citera
2021-07-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Säger bara; nej

S måste redan släpa på C och Mp och V medan SD äter upp dem. Ju fler i samma båt desto fler måste dela på väljarkakan.
Dessutom skulle Ulf helt förlora det nyvunna förtroendet han har hos väljarna. Ulf liksom Jimmie behöver inte frukta väljarnas dom i nuläget.

Intressant dock att höra trådens liberal redan börja drömma om mer massinvandring och centergalenskap.

Kom ihåg att Socialdemokraterna är väldigt bra taktiker och för dem är makten viktig i det längden. Om de gör bedömningen att det är bättre att vara i opposition under något år så kommer de att göra detta.

Men de kommer knappast att släppa fram något av små partierna. Det är inget de tjänar på. Men risken finns att de släpper fram Kristersson om de inte får ihop 175 mandat.

Då får Kristersson ett år på sig att försöka förändra vilket inte kommer att hända pga av att det är för kort tid och det kan de nyttja i nästa val.

Skulle Kristersson utlysa nyval så kan Socialdemokraterna enkelt få igång en svekdebatt mot Kristersson på teamat att han vill eller inte kan styra över Sverige.

Jag skulle inte bli förvånad om de på måndag meddelar talmannen de inte får ihop 175 mandat men för Sveriges bästa så kommer de att lägga ned sina röster om talmannen väljer att för fram Kristersson som statsminister kandidat.
Citera
2021-07-04, 00:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Se mitt inlägg ovan. Reinfeldt hade naturligtvis kunnat avgå under ordnade former, efter det att han förhandlat fram en deal med SD.
Varför skulle det gå att komma överens med SD?
Var har du fått det ifrån?

(All info jag har från den tiden sa entydigt att det krävdes 7 torsdagar på en vecka innan det var möjligt att ha med SD att göra. Pga SD då. Kan vara annorlunda idag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in