2021-07-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Kanske SVT/SR borda anordna en debatt mellan henne och Annie Lööf, så väljarna får se vad regeringsstödet baseras på.

Ja, och släng in Hultqvist med sin papperslapp för att medla.
Citera
2021-07-03, 21:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fast det är ändå ett val de större partierna gör, vilka partier de söker stöd hos.

Ja men jag gillar inte det systemet, MP har dominerat invandringspolitiken sedan 2011 och man verkar bara kunna hindra det om de åker ur riksdagen. Så länge 4 % röstar på dem så får de bestämma.
Citera
2021-07-03, 21:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är förstås den mest sannolika utvecklingen om hon står på sig. Frågan är vem som får frågan då? Sabuni?
Jag tror att talmannen då helt enkelt betar av i storleksordning nedåt.
Citera
2021-07-03, 21:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag tror att talmannen då helt enkelt betar av i storleksordning nedåt.

Det är ju ingen mening att föreslå kandidater som alla vet har 0% chans (Lööf, Åkesson, Dadgostar). Återstår då Ebba och Sabuni, och då tror jag att Kakabaveh har lättare att acceptera Sabuni.
Citera
2021-07-03, 21:30
Medlem
Citat:
Hur menar du nu? Kakaduan är en folkvald representant precis som övriga ledamöter i RD.
Jag menar att om det demokratiska valresultatet respekterats 2018 istället för att komma överrens om odemokratiska uppgörelser så hade detta läge ej uppstått.
Citera
2021-07-03, 21:32
Medlem
Citat:
Det är inte omöjligt att det ingick i beräkningarna. Vill Kakabaveh ha en S/MP-regering som går i centerns koppel kommer hon att släppa fram Löfven. Om hon inte gör det finns det plötsligt en möjlighet för Kristersson att förhandla om hennes stöd.

Tycker det är bättre att man låter väljarna tycka till nu. T.o.m. Damberg tyckte att väljarna skulle tillfrågas rörande "sveket" från M, KD och L rörande samarbete med SD, men sedan ändå inget extraval. Och väljarna har inte heller fått ta ställning till "sveket" från C och L efter valet 2018.

Nej, ko-handeln mellan partierna borde stoppas nu och väljarna tillfrågas.
Citera
2021-07-03, 21:33
Medlem
Citat:
Det är ju ingen mening att föreslå kandidater som alla vet har 0% chans (Lööf, Åkesson, Dadgostar). Återstår då Ebba och Sabuni, och då tror jag att Kakabaveh har lättare att acceptera Sabuni.

Oavsett vem kommer ingen accepteras(om både Ulf och Stefan är körda), bara för talmannen beta av voteringarna så man kan få ett extraval
Citera
2021-07-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag menar att om det demokratiska valresultatet respekterats 2018 istället för att komma överrens om odemokratiska uppgörelser så hade detta läge ej uppstått.

Fanns inget odemokratiskt i uppgörelsen, man kan tycka vad man vill om den i övrigt men odemokratisk var den inte
Citera
2021-07-03, 21:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Alla andra än Uffe och Steffe är chanslösa, men 4 omröstningar ska ändå betas av. Därför.
Citera
2021-07-03, 21:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Tycker det är bättre att man låter väljarna tycka till nu. T.o.m. Damberg tyckte att väljarna skulle tillfrågas rörande "sveket" från M, KD och L rörande samarbete med SD, men sedan ändå inget extraval. Och väljarna har inte heller fått ta ställning till "sveket" från C och L efter valet 2018.

Nej, ko-handeln mellan partierna borde stoppas nu och väljarna tillfrågas.

Problemet för Kristersson är att det finns en ganska stor risk att L åker ut men MP blir kvar vid ett extraval. Det leder i så fall sannolikt till en fortsatt rödgrön majoritet, kanske även efter det ordinarie valet nästa år.
Citera
2021-07-03, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Fanns inget odemokratiskt i uppgörelsen, man kan tycka vad man vill om den i övrigt men odemokratisk var den inte
Den är lika demokratisk som att en politisk vilde sitter och dikterar statsministeromröstningen på sitt enda mandat.
Citera
2021-07-03, 21:36
Avslutad
Behöver Löfven ens Kakabavehs röst? Är det inte lättare att få en folkpartist att flippa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in