2020-06-28, 17:07
Medlem
Jag har en portabel AC hemma men tycker inte riktigt att det funkar så bra med den enorma utblåsningsslangen som inte har något naturligt ställa att blåsa ut luften.

Frågan är då, ska jag skaffa mig en portabel med en särskild utedel? Även den behöver ju en utslag men i mycket mindre format om jag förstått det rätt.

Är detta ett vettigt val eller vad säger ni? Någon som har erfarenhet av de med egen utedel, funkar de bra?
Citera
2020-06-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claxx
Jag har en portabel AC hemma men tycker inte riktigt att det funkar så bra med den enorma utblåsningsslangen som inte har något naturligt ställa att blåsa ut luften.

Frågan är då, ska jag skaffa mig en portabel med en särskild utedel? Även den behöver ju en utslag men i mycket mindre format om jag förstått det rätt.

Är detta ett vettigt val eller vad säger ni? Någon som har erfarenhet av de med egen utedel, funkar de bra?

Jag tycker de fungerar bättre, alltså de med särskild utedel. låter mindre och kyler bättre
Citera
2020-06-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claxx

Ja de är klart mkt bättre de med utedel på alla sätt, har precis installerat en och det är helt underbart klimat inne nu. Sen ger de bra värme på vintern med så dubbel funktion på köpet. Rea på jula nu dessutom 1000kr rabatt.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepump-008297/

Går enkelt att installera själv
Senast redigerad av Vilgo 2020-06-28 kl. 17:56.
Citera
2021-06-18, 11:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Någon som äger en Trotec PAC 4600 eller liknande modell och har lust att recensera?

Styrelsen där jag bor har beslutat att inte tillåta fast installerad AC (luft/luft-värmepump) och istället för att överklaga och vara besvärlig som relativt nyinflyttad så överväger jag en portabel split-AC. Trots att det förmodligen både blir dyrare och sämre så är det detta spåret jag är inne på.
Citera
2021-06-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Någon som äger en Trotec PAC 4600 eller liknande modell och har lust att recensera?

Styrelsen där jag bor har beslutat att inte tillåta fast installerad AC (luft/luft-värmepump) och istället för att överklaga och vara besvärlig som relativt nyinflyttad så överväger jag en portabel split-AC. Trots att det förmodligen både blir dyrare och sämre så är det detta spåret jag är inne på.

Just en sån sak kan nog vara svårt att få igenom. Om utedelen faller ner och träffar någon i huvudet är det i princip ordföranden som har straffansvar och kan bli dömd. Så jag förstår beslutet.
Citera
2021-06-18, 13:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Just en sån sak kan nog vara svårt att få igenom. Om utedelen faller ner och träffar någon i huvudet är det i princip ordföranden som har straffansvar och kan bli dömd. Så jag förstår beslutet.

I det här fallet gäller det markplan med egen uteplats (utedelen skulle alltså stå på marken), så vore jag beredd att bråka om saken så tror jag inte styrelsen har mycket att komma med egentligen. Men skit samma, det är inte aktuellt för tillfället.
Citera
2021-06-18, 13:54
Medlem
Swe1227s avatar
Ta din portabla ac, ställ den på uteplatsen och montera en slang som leder in kalluften.
Du får nu ett övertryck i lägenheten som trycker ut varmluft, istället för ett undertryck som leder in värmen utifrån.
Senast redigerad av Swe1227 2021-06-18 kl. 13:56.
Citera
2021-06-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Ta din portabla ac, ställ den på uteplatsen och montera en slang som leder in kalluften.
Du får nu ett övertryck i lägenheten som trycker ut varmluft, istället för ett undertryck som leder in värmen utifrån.

smart att jag inte tänkt på det men utblåset på kalluften brukar väl vara ganska stort ca 20x30 cm inte så lätt att montera på en slang eller
Citera
2021-07-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Ja de är klart mkt bättre de med utedel på alla sätt, har precis installerat en och det är helt underbart klimat inne nu. Sen ger de bra värme på vintern med så dubbel funktion på köpet. Rea på jula nu dessutom 1000kr rabatt.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepump-008297/

Bara att gratulera! Bästa köpet en villaägare kan göra! Skapar en helt underbar kyld och avfuktad luft. Så härligt att vara ute i värmen och sedan komma in i det nedkylda rummet! Lyx för småpengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in