2021-07-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det har jag inte heller påstått.

Du skrev: ”För att man inte tycker att just det är fallet skulle räknas som grovt förtal.”

När har KD någonsin föreslagit att sådana här fall ej ska vara förtal?
2021-07-03, 19:43
Medlem
Citat:
Jag tror du har missförstått jag är inte emot att hon blivt dömd.
Däremot har jag inte något emot det moraliska i handlingen, hade antagligen gjort samma sak i hennes sits.

Vidare så syftar jag på dömda pedofiler.

Självklart ska han dömmas för den.

Ebba agerade inte i enlighet med någon moral. Hon agerade utan att tänka. I affekt. Hade hon insett innan att detta var grovt förtal hade hon ej postat det.

Pedofili är en diagnos, inte en brottsrubricering. Pedofili kräver sexuell dragning till pre-pubertala barn. I domen Ebba refererade till är målsägande ej pre-pubertal.
2021-07-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Du skrev: ”För att man inte tycker att just det är fallet skulle räknas som grovt förtal.”

När har KD någonsin föreslagit att sådana här fall ej ska vara förtal?
Hon eller hennes advokat tycker så inte jag.

Däremot tycker jag lagen bör ändras gällande dömda grovt kriminella där man begått grova övergrepp.
Som att kvinnor ska kunna informeras om killen de ska träffa tidigare har våldtagit flickvänner och misshandlat som.
Eller föräldrar om en pedofil flyttar in i grannskapet och att man måste få varna sina barn denna individ på skolor eller förskolor i närheten.
2021-07-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ebba agerade inte i enlighet med någon moral. Hon agerade utan att tänka. I affekt. Hade hon insett innan att detta var grovt förtal hade hon ej postat det.

Pedofili är en diagnos, inte en brottsrubricering. Pedofili kräver sexuell dragning till pre-pubertala barn. I domen Ebba refererade till är målsägande ej pre-pubertal.
Jaså hur vet du detta?

Men en småtjej som en äldre släkting har varit på.
Varför bryr dig om förminska händelsen?
2021-07-03, 19:50
Medlem
Citat:
Hon eller hennes advokat tycker så inte jag.

Däremot tycker jag lagen bör ändras gällande dömda grovt kriminella där man begått grova övergrepp.
Som att kvinnor ska kunna informeras om killen de ska träffa tidigare har våldtagit flickvänner och misshandlat som.
Eller föräldrar om en pedofil flyttar in i grannskapet och att man måste få varna sina barn denna individ på skolor eller förskolor i närheten.

Uppenbarligen var KD för strängare förtalslagar (utan några undantag för fall som dessa).
2021-07-03, 19:51
Medlem
Citat:
Jaså hur vet du detta?

Ebba själv har ju tidigare förnekat att det hon gjorde stred mot lagen. Hon tog senare bort inlägget när hon blev varse att detta kunde få juridiska konsekvenser för henne.

Citat:
Men en småtjej som en äldre släkting har varit på.
Varför bryr dig om förminska händelsen?

Vilken händelse har jag förminskat?
2021-07-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det där argumentet förs fram i debatten, men det är helt ovidkommande. De som lägger ut hämndporr åtalas inte för förtal. Det är olaga integritetsintrång som blir aktuellt i det fallet.

Nej, det är det inte.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kan-bli-kontraproduktivt-for-busch-att-dra-in-etik-och-moral

Citat:
I Sverige har förtalsrätten använts för att motverka spridning av hämndporr och sexfilmer på unga kvinnor

Det är denna lag som kärringen tro sig kunna stå över. En direkt hån mot de tjejer som har drabbas av kräk till killar.

Citat:
Jag har skrivit på ett strafföreläggande och erkänner ett brott som jag i själ och hjärta anser mig oskyldig till.

Fy fan, man spyr på hennes uttalande. I så fall kan killarna som sprider sexfilmer mm hävda samma sak.
2021-07-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Nej, det är det inte.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kan-bli-kontraproduktivt-for-busch-att-dra-in-etik-och-moral

Det är denna lag som kärringen tro sig kunna stå över. En direkt hån mot de tjejer som har drabbas av kräk till killar.

Fy fan, man spyr på hennes uttalande. I så fall kan killarna som sprider sexfilmer mm hävda samma sak.

Om sexet som sker på filmen har skett på riktigt, alltså att videomaterialet inte är manipulerat på något sätt för att sprida en osann bild, så bör det enligt Ebba vara fritt fram att sprida. Sanningen ska ej vara förtal.
2021-07-03, 20:06
Bannlyst
Citat:
Om sexet som sker på filmen har skett på riktigt, alltså att videomaterialet inte är manipulerat på något sätt för att sprida en osann bild, så bör det enligt Ebba vara fritt fram att sprida. Sanningen ska ej vara förtal.
Att lägga ut på nätet att människor tidigare varit alkoholiserade, prostituerade eller psykiskt sjuka är således fritt fram att göra enligt Ebba - så länge det är sant.
Fräscht.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-03 kl. 20:10.
2021-07-03, 20:08
Medlem
Citat:

Suck. Det är helt otroligt vad folk hakar upp sig på "sanningen". Förtal har inget att göra med sanning i grund och botten. Det handlar om att inte smutskasta andra. Är detta så svårt att förstå?
2021-07-03, 20:09
Bannlyst
För några år sedan drev KD kravet på en specialpolis för att utreda brott, förtal och hatbrott på nätet. KD ville att drabbade skulle få skadestånd och fängelse skulle komma in betydligt tidigare i straffskalan. 2017 lades KDs lagförslag fram och hade den föreslagna straffskärpningen blivit verklighet hade Ebba Busch kanske fått skaka galler idag.
https://www.svd.se/kd-skapa-specialenhet-inom-polisen-mot-nathat
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-03 kl. 20:14.
2021-07-03, 20:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
I samband med accepterandet av strafföreläggandet så döms man.

IQ-befriade människor som vanligt här.

Eller påstår du att hon är strafföreläggad, vilket inte är ett ord, strafföreläggad grovt förtal

Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Jag tycker att grovt förtal är grovt så till vida att det är ganska allvarligt brott. Jag tycker definitivt att det är allvarligare än snatteri. Och straffmätning visar att även domstolarna tycker det (snatteri, eller ringa stöld som det heter idag, renderar vanligen böter, medan grovt förtal alltid renderar minst villkorligt fängelse).

Om förtal är ett grovt brott, vad är då rattfylla? Mycket grovt? Vad är misshandel, synnerligen grovt? Är då ekonomisk brottslighet extremt supergrovt?

Knatar runt många grova brottslingar i samhället då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in