2021-07-03, 19:28
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jodå. Eftersom systemet ligger nere. Men det blir ett jevvla jobb att föra in allt i data systemet man har sålt när det funkar igen.
Ja, och det är det man har kontorstanter till.
Citera
2021-07-03, 19:32
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jodå. Eftersom systemet ligger nere. Men det blir ett jevvla jobb att föra in allt i data systemet man har sålt när det funkar igen.

Förutsatt att man bygger system som inte kräver kommunikation i absolut realtid så behöver ingen data föras in på nytt.

Fast eftersom det är en monitoring- och patchningsprogramvara som haxxats så är det möjligt att man misstänker att terminalerna kan vara övertagna, och då blir det svårt. Fast det finns vägar kring det också, det finns vägar runt allt, både för svarta och vita hattar. Helt klart är att man måste fundera på sådana här saker när man bygger sina framtida system.

Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Svenska domäner som används som command-and-control [C&C] servers är:

Det finns info som säger att vissa av de här adresserna bara är decoys och inte egentligen används. Men annars antar jag att det är WordPress-system som vanligt.
Citera
2021-07-03, 19:33
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Fan vad nice, kan du skriva koder och designa framtidens nätverk, IT säkerhet etc för hela Sverige så vi aldrig får detta problem igen?

Nu har du chansen att tjäna minst en miljard kronor.

Nej nej nej, jag vet bara vad jag pratar om till skillnad från dig.

JAG kallar folk foliehattar.

Iväg med dig till jobbet istället, du har lovat att designa alla Sveriges försäljningskedjors kassasystem och it säkerhet, du får 24 timmar på dig, lovar att du får en miljard kronor om du genomför den här uppgiften!
Nej, tyvärr så har man gått ifrån IBM System i, System z och System p (AS/400, mainframe och Unix-servrar) programmerade med C, RPG och COBOL och använder i stället Windoze-servrar programmerade med bajskorvar.

Förr i tiden fungerade allting. Nuförtiden fungerar ingenting längre.
Citera
2021-07-03, 19:33
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Ja, och det är det man har kontorstanter till.

Ska butiken tjäna pengar eller förlora pengar, det är dock frågan, vilket är bäst?

Citat:
Nej, tyvärr så har man gått ifrån IBM System i, System z och System p (AS/400, mainframe och Unix-servrar) programmerade med C, RPG och COBOL och använder i stället Windoze-servrar programmerade med bajskorvar.

Äntligen pratar du ett språk jag respekterar till fullo!

Svar ja, dumpa windows systemen 100% och gå helt över till Unix systemen så kommer det mesta ordna sig snabbt med tiden.
Citera
2021-07-03, 19:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ni är ju för fan två paranoida foliehattar.

Que? Det finns en lag om kassaregister. Den gäller alla COOP:s butiker. Om man får kringgå den vet jag inte, du får läsa lagen.
Citera
2021-07-03, 19:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Snyggt!

Nu var ju detta en supply-chain-attack mot en övervakningsprogramvara, därtill mot de som valt att köra denna programvara on-premises, så jag får förutsätta att din rekommendation även blir att man inte ska övervaka och patcha sin AS/400?
Citera
2021-07-03, 19:46
Avslutad
Citat:
Räknat ut att det tar ungefär 1 timme för varje kvitto att göra för hand så absolut fungerar det, dock skulle skatteverket stänga ned hela verksamheten dagen efter, men för DAGEN skulle det fungera asbra om enbart 20-30 kunder ska handla, dem andra 1000 personerna får hålla tummarna för en annan dag.
1 timme för varje kvitto? Hur ser den uträkningen ut, sugen på att dela med dig?
Citera
2021-07-03, 20:07
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
1 timme för varje kvitto? Hur ser den uträkningen ut, sugen på att dela med dig?

Skriva ett kvitto kräver följande:

Sedan har jag inte tagit upp hur man skulle kunna hantera returer på varor.

Allt har med lagen att göra, all info och alla uppgifter måste ges ut till kunden enligt kassalagen.

Spelar dock ingen roll eftersom efter 2 veckor så finns inga varor kvar i butikerna pga att ingen har beställt varor, för att systemet säger att dem har alldeles för många varor av allting.
Så alla butiker går i konkurs efter 2 veckor om systemet ligger nere.

Läs hela tråden för mer information.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Que? Det finns en lag om kassaregister. Den gäller alla COOP:s butiker. Om man får kringgå den vet jag inte, du får läsa lagen.

Inget att kringgå, kanske kan vara möjligt med 10 stjärnadvokater.
Citera
2021-07-03, 20:44
Medlem
Citat:
#1. En prislista på 10.000 varor, inkl namnet på alla dessa varor och BNR/PLU numren som personalen ska bläddra igenom varje köp som kommer ta 60 minuter för varje köp.

#2. Skriva ned alla nummer med skrivmaskin antar jag då också?
Då måste dem skriva ned organisationsnummret, datum, namn på varenda vara inklusive BNR nummer och priset, totalsumman, rabatter, vilken butik det är, information på varje kvitto som skrivs för hand, vem säljaren var som tog hand om kunden, kvittonummret, räkna ut momsen och skriva ned.
Dock måste dem även göra eget vattenmärke och egna stämplar som bevisar att varorna är inhandlade på just den butiken.
Sedan såklart en signatur från både köparen och säljaren.
Måste göras TVÅ gånger, ett kvitto till personalen i kassan och ett kvitto till kunden.

Du vafan detta låter ju inte komplicerat och asjobbigt för både kunden och personalen alls!

Och hur f-n tror du man gjorde innan molnet och uppkoppling blev allenarådande??
För 30 år sedan: "Tyvärr, vi har bara vanlig mjölk, fläskfärs och tre sorters grönskaker sedan är vår kapacitet slut!" "Frun får fråga hos handlaren där borta (pekar), de har 5 andra varor."

Du levde inte då?
Citera
2021-07-03, 21:09
Medlem
Citat:

En offline dator med alla varor inlagda, en sträckkodsläsare, en skrivare, kostnad ca 10 000 sek.
Vad är problemet?
Citera
2021-07-03, 21:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ni fattar verkligen inte hur en butikskedja fungerar idag och hur lagens långa arm fungerar, sorgligt.
Det står ju prislappar på alla varor och alla hyllor eller hur. Så det är bara att börja kränga mot kontanter. Bättre det än låta skitet ruttna alla dagar i veckan. Coop kommer gå så på pumpen av detta om det fortsätter vara stängt, att många affärer kommer tvingas att stänga/säljas. Det kommer dåligt tajmat nu när COOP köpte Netto. Helt bisarra idioter överallt. Det finns så många idioter i Sverige att man hade kunnat gödsla med dem. Men då är frågan. Hade grödornas IQ också sänkts till deras IQ?
Citera
2021-07-03, 21:20
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Sedan har jag inte tagit upp hur man skulle kunna hantera returer på varor.

Allt har med lagen att göra, all info och alla uppgifter måste ges ut till kunden enligt kassalagen.

Spelar dock ingen roll eftersom efter 2 veckor så finns inga varor kvar i butikerna pga att ingen har beställt varor, för att systemet säger att dem har alldeles för många varor av allting.
Så alla butiker går i konkurs efter 2 veckor om systemet ligger nere.

Läs hela tråden för mer information.

Inget att kringgå, kanske kan vara möjligt med 10 stjärnadvokater.

Köra kassan offline och bara ta kontanter. Vad är problemet då?

Ligger backofficeprogrammen nere får man slaska in varorna utan streckkod. Ha 10 pers som springer runt och svarar på kassan som ringer om priser. Allt går o lösa om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in