2021-07-03, 12:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfetenMuhammad
De är de som har skrivit er religion ni inte tycks kunna ifrågasätta, ens för att bekräfta det ni själva tror på, nu när ni är vuxna.

Från hästens mun:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermosphere

Jag hade fel om 280 C, jag tog det bara ur huvudet - det ska såklart vara 2500 C, långt över smältpunkten för plast och aluminium.

Så solen kan alltså värma genom "hårt" vakuum (dvs inget medium) med strålning (energi) men den har absolut ingen inverkan på ISS.

Ni lider av "hård" kognitiv dissonans.
Det finns i huvudsak 2 sätt att transportera värme, konvektion och elektromagnetisk strålning. Här nere på jordytan upplever vi båda, dels luftens temoeratur och dels solens eller andra värmekällors strålning. Ute i rymdens vacuum fungerar enbart strålning.

Du har väl någon gång gått barfota på varm asfalt en dag med 25 grader i luften och solsken och upplevt hur asfalten är betydligt varmare än luften. Den är värmd av elektromagnetisk strålning från solen.

Vidare kanske du känner till att luft svalnar betydligt snabbare än något tungt föremål som exempelvis en sten. Det beror på att stenen har mycket högre värmekapacitet än luften. Tänk dig nu det mycket låga trycket i rymden och därmed nästan ingen värmekapacitet alls så även om det är 2500 grader förmår det inte att värma upp exempelvis metall.
Citera
2021-07-03, 13:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
De är de som har skrivit er religion ni inte tycks kunna ifrågasätta, ens för att bekräfta det ni själva tror på, nu när ni är vuxna.

Från hästens mun:

Jag hade fel om 280 C, jag tog det bara ur huvudet - det ska såklart vara 2500 C, långt över smältpunkten för plast och aluminium.

Så solen kan alltså värma genom "hårt" vakuum (dvs inget medium) med strålning (energi) men den har absolut ingen inverkan på ISS.

Det som vetenskapen forskat fram genom tester och experiment är inte religion. Att dom ytterst få gasmolekyler som finns i termosfären skulle vara 2500° varma har väldigt lite betydelse för hur varmt det upplevs eftersom kroppen eller andra föremål träffas av så oerhört få molekyler i det trycket. Ungefär en miljondel av atmosfärstrycket vid markytan i termosfärens lägsta skick. Ännu mindre uppe där ISS befinner sig.
Jag kan mycket väl ifrågasätta men då måste man nog presentera bättre material att ifrågasätta på än vad ni plattjordar gjort hittills i tråden.
Citera
2021-07-03, 14:13
Medlem
Citat:

Från hästens mun:

Som du själv kopierade:
Citat:
Despite the high temperature, an observer or object will experience cold temperatures in the thermosphere, because the extremely low density of the gas
alltså, inget medium som kan uppta värmestrålningen.
Citera
2021-07-03, 14:17
Medlem
Citat:
De är de som har skrivit er religion ni inte tycks kunna ifrågasätta, ens för att bekräfta det ni själva tror på, nu när ni är vuxna. ...

Det enda ditt inlägg visar är att du totalt saknar kunskap om vetenskapliga metoder och högre utbildning inom naturvetenskap.

En av de absolut viktigaste grunderna inom vetenskapen är just ifrågasättandet. Allt ifrågasätts och kontrolleras om och om igen. En vanlig enkelt laboration på gymnasiefysiken är ett ifrågasättande av teorin, laborationens syfte är att kontrollera teorin.

Och om vi konkretiserar det till trådens ämne så har gravitation ifrågasätts miljontals gånger. Om och om igen. En enkel fysiklaboration där eleverna hänger tyngder i en fjäder är ett försök att ifrågasätta F=mg. Likaså är en laboration med fritt fall i vakuum.

Det är först när en vetenskaplig hypotes har ifrågasatts tillräckligt många gånger som den blir en "sanning".
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-03 kl. 14:48.
Citera
2021-07-03, 14:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Från hästens mun:

Men din arme krake. Du bara kastar dig in i ämnen du helt saknar kunskap om och häver ur dig gallimatias.

Det måste vara handikappande ute i verkligheten.
Citera
2021-07-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det finns i huvudsak 2 sätt att transportera värme, konvektion och elektromagnetisk strålning. Här nere på jordytan upplever vi båda, dels luftens temoeratur och dels solens eller andra värmekällors strålning. Ute i rymdens vacuum fungerar enbart strålning.

Du har väl någon gång gått barfota på varm asfalt en dag med 25 grader i luften och solsken och upplevt hur asfalten är betydligt varmare än luften. Den är värmd av elektromagnetisk strålning från solen.

Vidare kanske du känner till att luft svalnar betydligt snabbare än något tungt föremål som exempelvis en sten. Det beror på att stenen har mycket högre värmekapacitet än luften. Tänk dig nu det mycket låga trycket i rymden och därmed nästan ingen värmekapacitet alls så även om det är 2500 grader förmår det inte att värma upp exempelvis metall.

Då vet du också att det är mediet runt stenen som transporterar bort värmen. Då förstår du också att när ISS blivit uppvärmd till 2500 C, som den måste bli eftersom solens strålar (enligt rådande premiss) värmer, finns det inget som någonsin transporterar bort värmen från den.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det som vetenskapen forskat fram genom tester och experiment är inte religion. Att dom ytterst få gasmolekyler som finns i termosfären skulle vara 2500° varma har väldigt lite betydelse för hur varmt det upplevs eftersom kroppen eller andra föremål träffas av så oerhört få molekyler i det trycket. Ungefär en miljondel av atmosfärstrycket vid markytan i termosfärens lägsta skick. Ännu mindre uppe där ISS befinner sig.
Jag kan mycket väl ifrågasätta men då måste man nog presentera bättre material att ifrågasätta på än vad ni plattjordar gjort hittills i tråden.

De är inget de forskat fram. Den som kan sin historia, t ex. om hur planeternas banor räknades fram kan likna det vid kinesisk ingenjörskonst - dvs jobba bakåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Som du själv kopierade:

alltså, inget medium som kan uppta värmestrålningen.

ISS är ett medium.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det enda ditt inlägg visar är att du totalt saknar kunskap om vetenskapliga metoder och högre utbildning inom naturvetenskap.

En av de absolut viktigaste grunderna inom vetenskapen är just ifrågasättandet. Allt ifrågasätts och kontrolleras om och om igen. En vanlig enkelt laboration på gymnasiefysiken är ett ifrågasättande av teorin, laborationens syfte är att kontrollera teorin.

Och om vi konkretiserar det till trådens ämne så har gravitation ifrågasätts miljontals gånger. Om och om igen. En enkel fysiklaboration där eleverna hänger tyngder i en fjäder är ett försök att ifrågasätta F=mg. Likaså är en laboration med fritt fall i vakuum.

Det är först när en vetenskaplig hypotes har ifrågasatts tillräckligt många gånger som den blir en "sanning".

Gravitation har aldrig bevisats. Du tar det däremot som sanning, hör jag.
Har du testat ifrågasätta snurrande bollen någon gång, på riktigt, som du säger, med vetenskapliga metoder? Till exempel jordens kurvatur?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men din arme krake. Du bara kastar dig in i ämnen du helt saknar kunskap om och häver ur dig gallimatias.

Det måste vara handikappande ute i verkligheten.

Du har rätt. Jag borde kanske läsa på lite om den platta jorden innan jag diskuterar den.
Senast redigerad av ProfetenMuhammad 2021-07-03 kl. 15:37.
Citera
2021-07-03, 15:43
Medlem
Citat:

... Gravitation har aldrig bevisats ...

Säger den som inte har en susning om saken.

Men för diskussionens skull så kan vi fortsätta surra om ämnet.
Vad är det för fel på bevisen som finns och vilket sorts bevis tycker du saknas?

Citat:
... Har du testat ifrågasätta snurrande bollen någon gång, på riktigt, som du säger, med vetenskapliga metoder? Till exempel jordens kurvatur? ...

O ja, många gånger. Jag har t.ex hundratals gånger, ja rent av tusentals gånger, kontrollerat avvikelsen mellan WGS84 och verkligheten. Jag har även med hjälp av radarutrustning kunnat konstatera att föremål försvinner under horisonten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-03 kl. 16:10.
Citera
2021-07-03, 15:59
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Då vet du också att det är mediet runt stenen som transporterar bort värmen. Då förstår du också att när ISS blivit uppvärmd till 2500 C, som den måste bli eftersom solens strålar (enligt rådande premiss) värmer, finns det inget som någonsin transporterar bort värmen från den..
ISS yta blir c:a +120 grader på solsidan och c:a -160 på skuggsidan. Dessutom är ISS försedd med några paneler som används för att kyla bort värme inifrån. Panelerna strålar bort värme vilket är enda sättet då det inte finns någon gas att överföra värme till.

Stenen gör sig av med värme genom att värma upp luften kring den och genom att stråla iväg värme.
Citera
2021-07-03, 16:00
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Jorden är rund. All vetenskaplig forskning visar det plus att man varit i rymden och filmat och fotograferat jorden. Men kan tom själv se effekten av jordens runda form med skepp som försvinner i horisonten med botten först.
Antal bevis för att jorden skulle va platt uppgår till 0

Så nu kan denna tråden stängas.
Citera
2021-07-03, 16:01
Medlem
Citat:
Jo det är konstigt. För de säger att rymdens vakuum inte kan transportera värmen. De säger att det är därför astronauterna inte kolnar då ISS befinner sig i omgivningstemperatur på 280 grader C.

Kommer ihåg att vi lärde oss varför detta inte är konstigt i grundskolan. Värmen från solen kommer från strålning inte genom ledning
Citera
2021-07-03, 16:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Då vet du också att det är mediet runt stenen som transporterar bort värmen. Då förstår du också att när ISS blivit uppvärmd till 2500 C, som den måste bli eftersom solens strålar (enligt rådande premiss) värmer, finns det inget som någonsin transporterar bort värmen från den.
ISS absorberar inte all strålning som träffar den. Mycket av strålningen reflekteras och den avger också energi i form av värmestrålning.
Citera
2021-07-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
... För det har jag läst på Wikipedia.

Nej mer för det kan vi se. Alltså om en kropp inte reflekterar något så blir den osynlig. Att den också strålar ut något går att mäta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in