2021-07-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Om han dör mystiskt i häktet kommer jag få tillbaka min respekt för poliskåren.

Sluta konspirera, vi lever i Sverige.
Citera
2021-07-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Enlig koll i app så gick solen ner ca 20 minuter innan skottlossningen. Så det bör ha varit ganska ljust även om skuggor mm kan vara jobbiga på vissa platser.

Tittar man på videon från händelsen så är det ljust. Det blir inte mörkt direkt i och med solen går ned.
Citera
2021-07-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Eftersom det cirkulerar felaktiga uppfattningar om vilken påföljd en 17-åring kan få om denne döms för mord är på sin plats att reda ut hur det ligger till i verkligheten.

Enligt svensk rättspraxis föreligger en presumtion mot att välja fängelse som påföljd. Detta enligt hur 30 kap. 4 § BrB tolkas:
https://lagen.nu/1962:700#K30P4S1

Det finns dock tre omständigheter som påverkar bedömningen, närmare bestämt brottslighetens straffvärde, dess art eller att den tilltalade tidigare har lagförts för brottslighet.

I 20 kap. 5 § BrB 1 st regleras vid vilka fall en person kan dömas till fängelse om den ännu inte fyllt 18 år:

https://lagen.nu/1962:700#K30P5S1

I 32 kap. Om överlämnande till särskild vård regleras vilka påföljder personer under 21 respektive under 18 ska/kan få.

Viktigast i sammanhanget är den något luddigt formulerade 5 § st 1:

https://lagen.nu/1962:700#K32P5S1

En person under 18 år kan alltså dömas till fängelse om finns synnerliga skäl som talar för det. Och för att bedöma det får vi återgå till de tre grundläggande kriterier som föranleder att fängelse ska dömas ut över huvud taget, nämligen brottslighetens straffvärde, dess art eller att den tilltalade tidigare har lagförts för brottslighet.

En domstol ska förvisso alltid pröva om ungdomsvård kan utdömas istället för fängelse, men här finns flera försvårande omständigheter.

Om detta bedöms vara ett mord på en polis skulle jag ha svårt att se rättsväsendet anse straffvärdet vara lägre än livstids fängelse. Med hänsyn till åldern kommer livstid inte bli den utdömda påföljden, men straffvärdet och brottets art är mer än tillräckligt för att påföljden blir ett fängelsestraff. Om det nu dessutom är Sakariye som är skyldig har han relativt nyligen dömts för försök till mord och därmed återfallit i mycket grov våldsbrottslighet. Det föreligger med andra ord synnerliga skäl att döma till fängelse.

Jag påstår mig inte vara säker på att den här personen vid fällande dom verkligen kommer få fängelse, men det är långtifrån uteslutet som flera tycks tro. 17-årige Allan Persson som dömdes för mordet på Tony Lysandrides förra året fick exempelvis sex års fängelse som påföljd:
(FB) Tony Lysandrides, 17, knivskuren till döds på T-Centralen, Stockholm 2020-02-25

Bra inlägg.

Som tillägg till 17 åringar som dömts till fängelse var det en som fick 9 år förben skjutning i Gbg för något år sedan. Vidare en som dödade sin syster som dömdes till 8 år (minns inte orten men neråt i landet).
Citera
2021-07-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Enlig koll i app så gick solen ner ca 20 minuter innan skottlossningen. Så det bör ha varit ganska ljust även om skuggor mm kan vara jobbiga på vissa platser.
Enligt den film som förut cirkulerade på sociala medier som är tagen i anslutning till händelsen så ser man tydligt att det fortfarande var riktigt ljust vid mordtillfället.
Citera
2021-07-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det beror ju på vad GM säger till sitt försvar. Han kanske tog fel på person och blev rädd. Han kanske bara ville skrämmas osv osv.
Det är åklagaren som skall bevisa inte bara ATT han skjutit utan också VARFÖR.
Varför är inte relevant, vi är inte intresserade av vilken anledningen är att skjuta, polisen är död, gm sköt honom, har man ett vapen, riktar det mot någon och trycker av skottet, ja då får han också räkna med att personen han skjuter mot kan dö. Det räcker för en fällande dom för mord
Citera
2021-07-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Därför att rätten dömer efter lagen och inte vad du tycker? Det är fakta att det krävs synnerliga skäl för att en 17-åring ska få fängelse. Får vederbörande fängelse så blir det rabatt på grund av ålder.

I detta fall är det synnerliga skäl (polismord) så min gissning är att det landar på 6-8 år och sedan 2/3 av det som mer rabatt. Så då ynglingen är runt 22-23 år kan han ladda bössan igen.

Sedan kan man såklart klia sig lite i huvudet och tycka att sakernas ordning är lite lätt märkliga, jämfört med rättskänslan i magen, men så är det.
Hur kan du få det till synnerliga skäl? Jag får det till mord
Citera
2021-07-03, 15:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
+10.

Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Klart, att han tycker han har gjort något bra. Han har ett helt pack med sig och dom har skjutit rakter för att fira polisens död. Han har hjältestatus. Nu är han högt på hierkin, först fick han börja som tunnelbane huggare med en 30 cm lång kökskniv nu har han klättrat upp till att kunna titulera sig som en polismördare med skjutvapen....

Och vaddå misstag vi alla vet att det var en avrättning av polisen. Lögner håller inte längre. Polisen och dom kriminella är i djup konflikt bl.a efter trojan shield operationen. Fler poliser kommer få sätta livet till. Vi kan kalla Ahmed för pionjär för han har satt en ny trend. Han har banat upp vägen för att skjuta ihjäl poliser.... Som vi ser kan lågbegåvade göra det och det kräver inte mer än en pistol och att rikta den mot någons skalle.

+10

Ja grabben har verkligen stigit i graderna. Någon att numera se upp till i dessa kretsar. Han har sitt på det torra men med tanke på det liv han har levt, och kommer att leva, så kommer han själv att få en ond bråd död som ung.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-07-03 kl. 15:51.
Citera
2021-07-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Därför att rätten dömer efter lagen och inte vad du tycker? Det är fakta att det krävs synnerliga skäl för att en 17-åring ska få fängelse. Får vederbörande fängelse så blir det rabatt på grund av ålder.

I detta fall är det synnerliga skäl (polismord) så min gissning är att det landar på 6-8 år och sedan 2/3 av det som mer rabatt. Så då ynglingen är runt 22-23 år kan han ladda bössan igen.

Sedan kan man såklart klia sig lite i huvudet och tycka att sakernas ordning är lite lätt märkliga, jämfört med rättskänslan i magen, men så är det.
Det handlar inte om vad jag tycker, han sköt, man skjuter inte om man vill undvika döda någon
Citera
2021-07-03, 15:54
Medlem
WWHs avatar
Lite mer fakta kring 17 åringen, samt polisen känsla kring mordet.

https://www.dn.se/sverige/misstankte-pojken-tidigare-domd-for-mordforsok/
Citera
2021-07-03, 15:55
Medlem
AreYouBacks avatar
Det kommer bli en psyktest sen blir han inlåst. Han är sjuk pojken.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Varför är inte relevant, vi är inte intresserade av vilken anledningen är att skjuta, polisen är död, gm sköt honom, har man ett vapen, riktar det mot någon och trycker av skottet, ja då får han också räkna med att personen han skjuter mot kan dö. Det räcker för en fällande dom för mord
Nej, det räcker inte. Du kanske tycker det - men vad du tycker tar inte domstolen hänsyn till.
Citera
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tittar man på videon från händelsen så är det ljust. Det blir inte mörkt direkt i och med solen går ned.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Enligt den film som förut cirkulerade på sociala medier som är tagen i anslutning till händelsen så ser man tydligt att det fortfarande var riktigt ljust vid mordtillfället.
Jag har väldigt bra koll på hur ljust det är vid 22.30-tiden runt midsommar i Göteborg. Men jag vet inte hur det såg ut just den dagen på den platsen. Jag vet inte heller om en bild/video nödvändigtvis visar ljusförhållandena så som de upplevs av ett öga på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in