2021-07-03, 14:26
Medlem
Hans Palm har utsetts till offentlig försvarare.

Du har träffat honom, hur är hans sinnesstämning?

Det är inget speciellt, jag kan inte säga att han mår dåligt eller bra.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vast/17-aring-begars-haktad-efter-polismordet-i-biskopsgarden
Senast redigerad av Doiten 2021-07-03 kl. 14:37.
Citera
2021-07-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag fattar precis, en polis är skjuten, det finns en gärningsman som avfyrat skottet, mot polismannen, det är fakta, inga spekulationer
Hahaha… mmm du fattar precis eftersom du ältar om han kunde dömas för annat än mord…
Citera
2021-07-03, 14:28
Medlem
lasternassummas avatar
Hoppsan!
En anhållen för brottsplatsfilm
«En person har anhållits för att ha delat en film från polisskjutningen i Göteborg, rapporterar P3 Nyheter. Klippet visar försöken att rädda polisens liv och hade lagts upp på personens hemsida.

Personen anhölls på fredagen i Helsingborg, säger polisområdeschefen i Storgöteborg Erik Nord.

-Det är inte så väl bekant hos allmänheten att man kan göra sig skyldig till brott och få sin telefon och dator beslagtagna och man kan till och med bli inlåst efter att ha spridit sådana filmer, säger han.»

(SVT Text)
Man får se upp med vad man delar med Flashback-kollegor. Eller i varje fall se till att det görs anonymt.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-07-03 kl. 14:35.
Citera
2021-07-03, 14:29
Medlem
Citat:
Fel, här är det inte tal om synnerliga skäl, här är det i allra högsta grad mord.

Vad menar du skulle vara fel? Varför skulle inte rätten kunna bedöma det som synnerliga skäl? Vi vet inte hela scenariot ännu så hur kan det vara säker på det?

Du verkar blanda ihop korten lite. Om han döms för mord. Och det finns synnerliga skäl så kan han dömas till fängelse trots att han är 17 år vid brottet. Det är det synnerliga skäl handlar om.
Senast redigerad av NoF8 2021-07-03 kl. 14:32.
Citera
2021-07-03, 14:38
Bannlyst
Citat:
Gärningsmannen behöver inte ha avsikt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker att gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog. Summa sumarum: Påföljden är solklar, straffet för mord är i Sverige fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år eller livstid. Punkt.
Men nu kommer han få ungdomsvård eftersom han är under 18.
Citera
2021-07-03, 14:40
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Men nu kommer han få ungdomsvård eftersom han är under 18.

Sen är ute igen och mördar med kniv eller skjutvapen. Vilken mysig kille.
Citera
2021-07-03, 14:40
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Det var inte frågan, min fråga var, eller rättare sagt, här är det uppenbarligen mord, hur kan då rätten döma annorlunda?

Därför att rätten dömer efter lagen och inte vad du tycker? Det är fakta att det krävs synnerliga skäl för att en 17-åring ska få fängelse. Får vederbörande fängelse så blir det rabatt på grund av ålder.

I detta fall är det synnerliga skäl (polismord) så min gissning är att det landar på 6-8 år och sedan 2/3 av det som mer rabatt. Så då ynglingen är runt 22-23 år kan han ladda bössan igen.

Sedan kan man såklart klia sig lite i huvudet och tycka att sakernas ordning är lite lätt märkliga, jämfört med rättskänslan i magen, men så är det.
Senast redigerad av Blundetto 2021-07-03 kl. 14:45.
Citera
2021-07-03, 14:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var oväntat snabbt jobbat, för att vara svensk polis.
Har man lämnat ut några andra uppgifter? Ålder, nivå i hierarkin, sammanhang?
"Vi har tagit en arab", är det allt för tillfället?

Det här kan nog vara en frifräsare med ett helt gäng diagnoser. Det tyder det tidigare mordförsök på, inne på en buss, utrustad med kameror. Förmodligen ses han enbart som ett problem av gängen i området.

Med det sagt så tror jag att han angivits av det övriga buset i området. Dom dumpade kläderna lär snart av NFC bekräfta att det är rätt person.
Citera
2021-07-03, 14:44
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiamerad
Mannen vilket samhälle din soc fall. O hans familje vart var de , menar du alla som har föräldrar som liknar skit korvar som inte tar hand om sina barn ska börja skjuta oskyldiga. Enda anledningen att somalier gör så här ,är för att i Sverige får man som under 20 ingen straff, och med pengarna d bringar så kan man säga fördelarna med skjuta vinner nackdelarna. Jag har en fråga. I vilket land i världen, kan somalier döda nån och få så korta straff. 1 år 2 år på nån ungdomshem med tv o mackor. Utanför Sverige finns det ingen somalie som spelar ball. D bara I Sverige och bara sista 4, 5 åren har blivit så. För det finns i varje familje 7,8 somalie barn som tror hela världen är skyldiga de nåt. Och papa o maman säger ju till barnet knulla allt i Sverige d e inte vårt land.

Fattar inte vad du säger. Jag har inte sagt något om någon familj utan att de som är med i kriminella gäng pundar och saknar empati. Sakna empati betyder att de inte bryr sig om andra än sig själv och eventuell sin familj. Har jag nämnt något om att alla invandrare är kriminella?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hoppsan!
En anhållen för brottsplatsfilm
En person har anhållits för att ha delat en film från polisskjutningen i Göteborg, rapporterar P3 Nyheter. Klippet visar försöken att rädda polisens liv och hade lagts upp på personens hemsida.

Personen anhölls på fredagen i Helsingborg, säger polisområdeschefen i Storgöteborg Erik Nord.

-Det är inte så väl bekant hos allmänheten att man kan göra sig skyldig till brott och få sin telefon och dator beslagtagna och man kan till och med bli inlåst efter att ha spridit sådana filmer, säger han.

(SVT Text)
Man får se upp med vad man delar med Flashback-kollegor. Eller i varje fall se till att det görs anonymt.

Helt ok delning vad avser George Floyd och stackars Alan Kurdi! Som vanligt de "Goda" mot de "Onda". Dubbla måttstockar?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En kille sköt, en polis dog - hur kan rätten få det till annat än mord?
Det beror ju på vad GM säger till sitt försvar. Han kanske tog fel på person och blev rädd. Han kanske bara ville skrämmas osv osv.
Det är åklagaren som skall bevisa inte bara ATT han skjutit utan också VARFÖR.
Citera
2021-07-03, 14:46
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Kan du se hans fb? Jag får bara fram att sidan inte existerar🤦‍♀️
Det ska tydligen inte vara han, skrev nån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto