2021-07-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Själv tror jag inte att Sveriges sätt att bemöta pandemin hade så mycket med ekonomi att göra. Finner man ett sådant argument handlar det nog i mycket om att försöka rationalisera.

Helt klart är att det är förvånande att Sverige är så annorlunda jämfört med sina grannländer.

Det kanske beror på att grannländerna är bättre fungerande demokratier där politikerna lyssnar på medborgarna och värnar om alla medborgares liv.

I Sverige har ju politikerna sedan långt tid tillbaka slutat att lyssna på medborgarna, många av dem har ju helt fel åsikter, tex de tjugo procenten som vill ha minskad invandring och röstar på SD, de förtjänar tydligen bara förakt.

Jag tror nog faktiskt att ekonomiska intressen till stor del ligger bakom vår speciella och avvikande coronastrategi. Våra politiker är av någon anledning oerhört noga med att hålla sig väl med näringslivet och ville inte stänga för mycket, vilket hade skadat företagen. Uppenbarligen tycker finska, danska och norska politiker att skydda medborgarnas liv är överordnat allt annat, det håller tydligen inte svenska politiker med om.

Socialdemokraterna har ju också sen Nuders tid talat om köttberget av fyrtiotalister som något tyngande och tärande, kanske frestande då att inte satsa allt för att dessa gamla, dyra och vårdkrävande skulle överleva? Kan det vara så hemska tankar bakom vår coronastrategi? Förhoppningsvis inte.
Citera
2021-07-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om folk arbetar för sin försörjning istället för att vara sysslolösa, så har dom mindre tid och ork att hålla på med kriminalitet. Och där enda sättet för de arbetslösa att få det bättre är kriminalitet, så kommer tröskeln för kriminalitet att sjunka.

Så jag tillhandahåller logik och kunskaper om mänskligt beteende. Och du, tja ...

Jag noterade att du kopplade till bidrag. Så om man drar in alla bidrag så finns ingen som helst risk att "försörjandet" fixas med ökad kriminalitet? Din "kunskap" om mänskligt beteende, kan den verifieras med data från länder med låga bidragsnivåer? Hur är det med brottsligheten i USA till exempel?
Citera
2021-07-03, 14:44
Bannlyst
Det bästa är att Kristersson i voteringen blir statsminister på grund av ett feltryck/försovning/brutet ben så att Kristersson direkt efter kan utlysa extra val.

Helt absurt att Löfven drog detta till meningslösa talmansrundor.
Citera
2021-07-03, 14:47
Avslutad
Social housing, eller billiga hyror ifrågasätts själv av invandrare. I dag läste jag UNT pappersbilagan. Där är ett reportage om den s k sydöstra staden rödgröna kommunstyret i Uppsala vill bygga. Man intervjuade boende i bl a närliggande Sävja som inte räknas som nåt toppområde. En kvinna vid namn Fadima eller liknande sa: Jag vill inte ha billiga hyresbostäder i närheten, för det drar till sig en viss typ av människor. Hade förmodligen inte stått i tidningen om någon icke nysvensk sagt så. Hursomhelst så ökar risken för ghettofieringar och white flight kraftigt med sådana satsningar. Tyvärr får man väl liknande utfall med marknadshyror. White flight klarar av att betala marknadshyror, medans invandrare hamnar där hyrorna är lägre. Bostadsmarknaden blev sjuk pga den kraftiga bidragsinvandringen. Svårt rätta till nu!
Citera
2021-07-03, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag tror snarare det är valfusk vid rösträkningen över hela landet som utser riksdagen. Jag glömmer aldrig valnatten 2018.
Nej det var inget valfusk. Lägg ner med det där tramset.
Citera
2021-07-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du kan inte bara välja ett lyckat exempel och få det att framstå som helheten. Vad jag vet är det ett faktum att svenska elever har blivit sämre som resultat av dina fantastiska reformer.

Att göra som du är som när amerikaner pratar om den amerikanska drömmen och pekar på framgångsrika exempel. Jo, tacka fan för att någon av 330 miljoner människor lyckas bli rik. I verkligheten är det emellertid mycket bättre att växa upp i Norden, vad gäller social rörlighet och chanser till att göra sig rik.

Friskolorna har inte på något sätt förstört den svenska kommunala skolan. Det är på grund av kaoset i de kommunala skolorna som friskolorna gynnas.

Mina barn gick i en kommunal skola med enbart svenska villabarn, ändå var det kaos och undermålig utbildning. Jag var med många dagar i skolan, barnen var extremt dåligt uppfostrade och bortskämda. Lärarna var oengagerade och okunniga.

Den svenska skolan är i fritt fall och jag ser inte vad som skulle kunna rädda den. Eliten bryr sig inte, deras barn går inte ens i vinstdrivna friskolor som pöbeln, elitens barn går i stiftelsedrivna friskolor där allt satsas på elitbarnen och inga pengar går till vinster. Frivilliga donationer från föräldrar uppmuntras. Dessa barn från eliten, tex Nyamko Sabunis barn, får en förstklassig utbildning av förstklassiga lärare. Dessutom får de kontakter med sig redan från grundskolan.

Carlssons skola, Campus Manilla, Fredrikshovs Slottskola, Enskilda gymnasiet , Viktor Rydberg, med flera i Stockholm. Samskolan i Göteborg.
Senast redigerad av Homes 2021-07-03 kl. 14:56.
Citera
2021-07-03, 14:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Tror du på allvar att något ändras för att M och SD styr? De är Wallenberg klanen lakejer lika mycket som S och V

Absolut mycket kommer att ske inom kriminalpolitiken det som sossarna förhalar av hänsyn till Mp som inte vill ha hårdare tag mot buset. Mp styr S och nu gör C det också. V är sura för att ingen lyssnar på dem längre.
Citera
2021-07-03, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Avsätter man regeringen så tar man över som ny regering. Annars avsätter man inte den gamla.

Det är UK's sak som partiledare för största partiet att tillsammans med V+SD+KD få ihop en regering. Dom har mandaten.
När man inte klarar av det är det ju bara sabotage. Ungefär som att sabotera ett företags datorsystem så att allt så står stilla.

JÅ kan naturligtvis träda in istället för UK. Gör han det?
Försöker JÅ få ihop en regering med V+M+KD?
Eller är han nöjd med att få sabotera.
Det är inte olagligt att som riksdagsmajoritet fälla en regering ditt dumma fanskap. Du får gärna polisanmäla Ulf Kristersson och gänget för sabotage på grund av deras misstroendeförklaring.

Avsätts en regering så sitter den som övergångsregering tills en ny regering tar över ifall man väljer alternativet talmansrundor. Väljer man alternativet extra val sitter regeringen som vanligt fram till detta extra val.
Citera
2021-07-03, 15:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Friskolorna har inte på något sätt förstört den svenska kommunala skolan. Det är på grund av kaoset i de kommunala skolorna som friskolorna gynnas.

Mina barn gick i en kommunal skola med enbart svenska villabarn, ändå var det kaos och undermålig utbildning. Jag var med många dagar i skolan, barnen var extremt dåligt uppfostrade och bortskämda. Lärarna var oengagerade och okunniga.

Den svenska skolan är i fritt fall och jag ser inte vad som skulle kunna rädda den. Eliten bryr sig inte, deras barn går inte ens i vinstdrivna friskolor som pöbeln, elitens barn går i stiftelsedrivna friskolor där allt satsas på elitbarnen och inga pengar går till vinster. Frivilliga donationer från föräldrar uppmuntras. Dessa barn från eliten, tex Nyamko Sabunis barn, får en förstklassig utbildning av förstklassiga lärare. Dessutom får de kontakter med sig redan från grundskolan.

Carlssons skola, Campus Manilla, Fredrikshovs Slottskola, Enskilda gymnasiet , Viktor Rydberg, med flera i Stockholm. Samskolan i Göteborg.

Ja, själv gick jag på Sam, och det gör den yngsta i släkten också. Det blir lite konstigt när man pratar med svägerskan och hon säger, "inte på Sam". Som om det skulle vara hela Sveriges skola.
Citera
2021-07-03, 15:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Nej det var inget valfusk. Lägg ner med det där tramset.

Förekommer i fler skepnader. Vissa vallokaler där det helt saknas några partiers röstsedlar. Två val i rad i samma röstlokal. Invandrartätt område och de som tjänstgjorde som valförrättare likaså invandrare.

Jag tror att det sker mycket valfusk i Sverige och på många ställen men varje enskilt fusk är inte jättestort. Tillsammantaget kan det nog innebära att ett eller annat mandat byter parti. De som fuskar är det röda bidragsfolket för dom är inte alls lika demokratiska.
Citera
2021-07-03, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Förekommer i fler skepnader. Vissa vallokaler där det helt saknas några partiers röstsedlar. Två val i rad i samma röstlokal. Invandrartätt område och de som tjänstgjorde som valförrättare likaså invandrare.

Jag tror att det sker mycket valfusk i Sverige och på många ställen men varje enskilt fusk är inte jättestort. Tillsammantaget kan det nog innebära att ett eller annat mandat byter parti. De som fuskar är det röda bidragsfolket för dom är inte alls lika demokratiska.
Knappast att det är så pass systematiskt att det skulle påverka mandatfördelningen.

Saknas partiets röstsedlar så kan man skriva partiets namn på en blank sedel. Och det är dessutom ovanligt att det saknas sedlar från samtliga riksdagspartier.

Det röda bidragsfolket har rätt att rösta på vilket parti de än vill. Vill de rösta på S så ska de få göra det. Nu beter du dig lika ohederligt som alla sossar som menar att sverigedemokratiska röster inte är giltiga.
Citera
2021-07-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Det bästa är att Kristersson i voteringen blir statsminister på grund av ett feltryck/försovning/brutet ben så att Kristersson direkt efter kan utlysa extra val.

Helt absurt att Löfven drog detta till meningslösa talmansrundor.

Om du vill ha nyval så får du hoppas på Åkesson som statsminister.

Det är alldeles för många partier som ligger i farozonen att åka ut för att Kristersson skulle vilja ha nyval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in