2021-07-03, 13:02
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hon borde väl trivas bäst som sändebud i Nordkorea. Eller Zimbabwe. Där hon kan känna sig lite mer hemma politiskt.
Varför plåga henne med ett anti-kommunistiskt ställe som Washington.

Med din logik var nazityskland kommunistiskt.
Citera
2021-07-03, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Löfven kan väl göra som förra gången, ge Annie en papperslapp som hon kan vifta med men som är betydelselös i praktiken.
Ja egentligen är ju ett nytt GÖK-löfte rätt vördelöst. Allt beror ju på hur det går i nästa val, alltså om bara ett år. Vad på en sådan lapp hinner man genomföra på ett ynka år?
Citera
2021-07-03, 13:16
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Citat:
Engelska skolan vill jag minnas har fått high score. Där går massor med barn med utländsk bakgrund.
Kanske för mycket ordning och reda för att svenska barn skall trivas. Då kan dom inte kaosa lika mycket.

Kända för glädje betygen, men go for it om du känner för det
Citera
2021-07-03, 13:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Ja egentligen är ju ett nytt GÖK-löfte rätt vördelöst. Allt beror ju på hur det går i nästa val, alltså om bara ett år. Vad på en sådan lapp hinner man genomföra på ett ynka år?
Toppjobb i Bangkok hinner man fixa.
Citera
2021-07-03, 13:22
Avslutad
Citat:
Engelska skolan vill jag minnas har fått high score. Där går massor med barn med utländsk bakgrund.
Kanske för mycket ordning och reda för att svenska barn skall trivas. Då kan dom inte kaosa lika mycket.
Känner inte till Eng Skolan i Bromma mer än ytligt, så andelen utländska barn och var i länet de bor kan jag inte uttala mig om. De svenska barnen kaosa? Inte de svenska barnen i närområdet i alla fall. De går i fullt fungerande, högkvalitativa och trygga kommunala skolor där det inte finns tillstymmelse till kaos. Nada. Noll.
Citera
2021-07-03, 13:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag tror snarare det är valfusk vid rösträkningen över hela landet som utser riksdagen. Jag glömmer aldrig valnatten 2018.
Du tänker att det var valfusk den gången VALU visade att FI hade höga väljar score, men sedan inte kom in i Riksdagen. Dvs någon hade fuskat över FI-rösterna till SD-röster.
Men finns det något stöd för valfusket. Är det inte bara lite hjärnspöken.
Citera
2021-07-03, 13:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Bostadsköerna har ingenting med bruksvärdeshyra att göra (d v s ingen fri hyressättning).
Det är precis det har med att göra.
Hade vi haft marknadshyra hade köerna varit 0.

Precis som det är 0 köer för att få lägga bud på ett småhus eller BR. Eller trodde du att det var kö till det?
Citera
2021-07-03, 13:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ja de seriösa invandrare och svenskar som bor i invandrartäta förorter skickar sina barn till t.ex. Engelska skolan i andra stadsdelar, de som redan bor där får förtur till de kommunala skolorna så de skall slippa resa (Något som vissa liberala integrationsivrare vill stoppa, de försökte i Göteborg), så därför blir de friskolorna populära. De är lika bra som de kommunala; det är vilka elever som går där som avgör hur bra skolan är.
Citera
2021-07-03, 14:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det spiller i grunn ikke noen rolle, du kan vise statistikk og alt mulig for svenskene; de kommer ikke tro deg.

Om svenskarna kunde få in i sina hjærndøda skallar att deras coronastrategi varit ett ekonomiskt misstag så kanskje de omværderat sig själva och sitt samhælle, men jag ær osæker.

Du måste førstå att 80% av svenskarna vill ha detta samhælle med otrygghet och dagliga mord, utbredd fattigdom bland pensionærer. De vill ha svenske tilstander. De har førtjænat detta.

Själv tror jag inte att Sveriges sätt att bemöta pandemin hade så mycket med ekonomi att göra. Finner man ett sådant argument handlar det nog i mycket om att försöka rationalisera.

Helt klart är att det är förvånande att Sverige är så annorlunda jämfört med sina grannländer.
Citera
2021-07-03, 14:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Det är precis det har med att göra.
Hade vi haft marknadshyra hade köerna varit 0.

Precis som det är 0 köer för att få lägga bud på ett småhus eller BR. Eller trodde du att det var kö till det?

Nej, det enda som hade hänt är att fastighetsägare som Rikshem, Ikano, Wallenstam, Mattsson m fl gjort större vinster som staten fått finansiera via höjda bostadstillägg och bostadsbidarg. De hade blivit rikare, staten ännu fattigare och de boende, i många fall, skulle behöva ha riktig "social housing". Detta en börda på kommunerna som redan går på tänderna. Men hur var det nu? Du skulle ju stå för det ur egen ficka, eller hur?

Fattar du inte att de är importen av svartingar som aldrig kommer i arbete som utgör i stort sett hela den gruppen som staten skulle behöva gå in och subventionera ännu hårdare än idag? Är du verkligen så jävla mindre vetande? Fattar du inte att 1970-talets miljonprogram inte räckte till även på den tiden och på 1980-talet började problemen hopa sig? Redan då! Var du ens född då?

Du kan inte vara fastighetsägare, för det är du för dum för. Men försök åtminstone förstå att inte en enda mer hyreslägenhet skulle byggas med fri hyressättning. Fastighetsägarna, och den idag vinstdrivande allmännyttan, har ingen som helst anledning att "bygga bort" bostadsköerna. Dina åsikter är som om de kommer direkt ur Atlas Shrugged. Totalt verklighetsfrånvända.

Men fortsätt att lyssna på de "sex", Löfven, Lööf, Bolund, Kristersson, Busch och Sabuni hur de i fortsättningen kommer att teoretisera kring hyresmarknaden när den här stormen lagt sig. Det finns dock hopp för det finns en anledning till varför punkt 44 är stendöd. Men vi kan öppna upp arbetsläger med britsar över hela landet. Det skulle Löfven gilla.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-07-03 kl. 14:39.
Citera
2021-07-03, 14:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Du kan inte bara välja ett lyckat exempel och få det att framstå som helheten. Vad jag vet är det ett faktum att svenska elever har blivit sämre som resultat av dina fantastiska reformer.

Att göra som du är som när amerikaner pratar om den amerikanska drömmen och pekar på framgångsrika exempel. Jo, tacka fan för att någon av 330 miljoner människor lyckas bli rik. I verkligheten är det emellertid mycket bättre att växa upp i Norden, vad gäller social rörlighet och chanser till att göra sig rik.
Citera
2021-07-03, 14:38
Medlem
Citat:
Lägre pension är det som händer om inget annat görs.
Det finns två problem med det.
* Det blir fler fattigpensionärer i statistiken, och en del gnäller över det.
* Pga för höga bidragsnivåer åker staten på att betala mer bidrag från "statsbudgeten".

Man kan ju sänka bidragsnivåerna. Inte mig emot. Men var hittar du en politisk majoritet för det.
Bidragspartierna V+SD+S kommer blockera. Dom vill höja bidragen/omfördelningen istället. Inte minst Åkesson brukar gagga om det allt som oftast.

Ja, och här sprack alltså din liberala fasad. Eftersom vissa inte har råd att gå i pension (ta ut sin statliga pension) tidigt skall ingen få göra det. Därför ändrar staten de regler som gällt under intjänandetiden och håller plötsligt inne pengar som tidigare utlovats vara tillgängliga. Det har viss likhet med tvångssparandet som centerpartiet förespråkade på 90-talet. Det kallade du för "räddning". Liberalism är det i alla fall inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in