2021-07-03, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Det händer att jag handlar på Amazon. Alltid nöjd!

Enda nackdelen med Amazon, är att dom ibland anlita suspekta företag som FedEx och UPS, och man måste ibland ta hemleverans.
Citera
2021-07-03, 09:52
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Jag kan bara beklaga de stackars människor som råkat ut för detta. Har sett ”programledaren” tidigare och undra om inte han var inne i vår butik också?

Men jag vill skicka ut en varning kring elinstallationer eller VVS. Vi skickar sällan ut behöriga! Ibland märker vi av att en kund är så okunnig att våra egna säljare eller lagerarbetare åker ut! Låt alltid en behörig ordna till detta, värt varje krona!

Det är alltså MEDVETET som ni utsätter människor för LIVSFARA?
Citera
2021-07-03, 11:49
Medlem
Citat:
Oj, det var en bra fråga. Miele tillverkas i Tyskland likt Bosch och Siemens, men var komponenterna kommer ifrån vet jag inte. Finns säkerligen ett samarbete där. Brukar vara så, särskilt när det kommer till tex TV-apparater.

Lite fel där. Eftersom jag inte vill köpa kinesiska produkter kollar jag upp märkena. Samtliga ovan nämnda företag verkar ha viss tillverkning av vitvaror och dammsugare i Tyskland, men det mesta verkar ändå vara kinesiskt. Här är t.ex Siemens egna så kallade "faktaruta" om Kina. Miele har jag kollat förut, nästan bara kinesisk tillverkning idag. Likaså Bosch, men det beror på produkt. Philips har mig veterligen all tillverkning i Kina.

https://new.siemens.com/cn/en/company/about/siemens-in-china.html
Citera
2021-07-03, 12:03
Medlem
Citat:
Haha, var inte det! Säljarna ser enbart din plånbok. Finns ett uttryck vissa brukar köra med. ”När du tittar på kunden så låtsas att hen är en plånbok. Öppna sen plånboken och slakta den”.

Du ska tänka exakt samma sak, men i ditt fall ska du ta så mycket rabatt du kan!

Be careful ☺️

Haha helt sjukt.
En annan sak jag tänkt på är att vid onlineköp så finns ofta ett fraktfritt alternativ medan man får betala ca 600 för att frakta kyl/frys vid köp i butik. Går det att förhandla om?
Citera
2021-07-03, 12:21
Medlem
Citat:
Lite om min bakgrund:

Jag gick ut gymnasiet 2013 och var arbetslös fram till hösten 2014. Då fick jag ett jobb inom Elgiganten. Sedan dess har jag arbetat inom företaget och dessutom jobbat inom olika områden (kassa, lager och teknikavdelningen). Även varit en vända på Phonehouse.

Jag kommer svara helt ärligt på era frågor. Många vet att vår bransch är väldigt speciell och från mig får ni en verklighetsbild över arbetet. Kör på!

Flashbacks mest bisarra tråd?

Vad ska man fråga!

Är toaletterna rena på Elgiganten?
Citera
2021-07-03, 14:18
Medlem
1754s avatar
Citat:
Svaren under varje fråga.

Jag fick inget riktigt svar på denna fråga:

"Men om folk handlar online, och skickar tillbaka en vara till lagret för reklamation eller ånger, vart hamnar den varan då? Kan det inte ske ompaketering även på lager då?".

Jag vet att det går snabbare att reklamera till en fysisk butik, men om kunden ändå väljer att skicka tillbaka till lagret....
Citera
2021-07-03, 16:38
Medlem
Citat:
Bruttolönen (utan provision) ligger på 19 500 kr och då jobbar jag 90%. Sen tillkommer provisionen och försäkringsdelen som skiftar månad efter månad. Så totalt sett snittar jag 24 000 kr efter skatt varje månad.

Jag arbetar varannan helg. Vi öppnar kl 10:00 och stänger 19. Jag har faktiskt tackat nej när någon varit sjuk. Ingenting händer förutom att chefen blir smått irriterad. Om jag är sjuk får en annan säljare hoppa in och om den personen inte kan så brukar avdelningschefen hoppa in.
Ren lögn att en säljare tjänar 35k brutto.
Citera
2021-07-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det är alltså MEDVETET som ni utsätter människor för LIVSFARA?

Låt mig ”säga” så här - det är medvetet att vi försöker spara in varje öre. Du tolkar det som du vill.
Citera
2021-07-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Lite fel där. Eftersom jag inte vill köpa kinesiska produkter kollar jag upp märkena. Samtliga ovan nämnda företag verkar ha viss tillverkning av vitvaror och dammsugare i Tyskland, men det mesta verkar ändå vara kinesiskt. Här är t.ex Siemens egna så kallade "faktaruta" om Kina. Miele har jag kollat förut, nästan bara kinesisk tillverkning idag. Likaså Bosch, men det beror på produkt. Philips har mig veterligen all tillverkning i Kina.

https://new.siemens.com/cn/en/company/about/siemens-in-china.html

När vi hade Siemens på besök nämnde de att tillverkningen av vissa vitvaror sker i Tyskland. Det var 3 år sen. Men jag är som sagt inte 100% på den delen.
Citera
2021-07-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Haha helt sjukt.
En annan sak jag tänkt på är att vid onlineköp så finns ofta ett fraktfritt alternativ medan man får betala ca 600 för att frakta kyl/frys vid köp i butik. Går det att förhandla om?

Du går till butiken och ber säljaren att beställa hem grejerna, frakten blir då 200-400 kr om det görs via systemet i butiken.

Be smart 😀
Citera
2021-07-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Flashbacks mest bisarra tråd?

Vad ska man fråga!

Är toaletterna rena på Elgiganten?

Aldrig.

🤦‍♂️
Citera
2021-07-03, 18:40
Medlem
Masingas avatar
Säljarna gillar jag verkligen inte. De påminner mig om telefonförsäljare som jag provisioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in