2021-07-03, 11:57
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Självklart är det föräldrarnas fel att hon gick med i livets ord.

Det är ju aldrig Ebbas fel, nejdå, antingen är det en gammal gubbe som blåser henne, eller så är det fel på hela lagboken så att hon råkar bli dömd.

Inget eget ansvar

Jag håller med. Lagen finns där och det är varje individs ansvar att förhålla sig till den. Att som politiker inte ha koll på lagen är pinsamt. Att man kan bli dömd för förtal även om det som sägs/skrivs är sant trodde jag de flesta känner till. En enkel regel är att vet man inte så tar man reda på det. Det borde Ebbs ha gjort istället för att gnälls på lagen.
2021-07-03, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ja. Hon kallade en dömd sexualbrottsling för dömd sexualbrottsling. Nu återstår att se vad väljarna anser om detta. Jag tycker personligen att det är helt i sin ordning.
Visst handlar det här även om vad som rent politiskt kommer ur detta i kommande val och visst finns det väljare som är beredda att se mellan fingrarna att deras företrädare är lagvidriga, men jag kan också se att det blir svårt för det rättrådiga partiet KD att stå upp för sina hjärtefrågor om lag, etik och moral, utan att få Ebbas försvar av sin grova brottslighet kastat i ansiktet på dem.
2021-07-03, 12:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om du istället vänder på det, är det rimligt att partiledare ska ha åtalsimmunitet mot grova brott? Är det en utveckling som du vill se, KDare eller inte?

Nej, det tror jag inte jag har föreslagit. Det handlar här om brottet förtal, som är problematiskt för makthavare som kan bli illa utsatta utan att få svara igen. Ordet är ett viktigt politiskt medel. Enligt min mening bör denna lagstiftning göras om för alla, på det att sanningsaspekten och sammanhanget skall tillmätas större betydelse. Men, om vi gör en jämförelse med Lena Melins förtal av Sven-Otto Littorin, så att han tvangs avgå, som Melin aldrig har behövt stå till juridiskt svars för, så är denna obalans mellan journalisters rättsliga immunitet (som det verkar) och partiledares väldigt tydliga begränsningar, inte en god ordning i ett rättssamhälle. Jag utesluter inte att en översyn av frågan också kan bli följden på litet sikt, och då har förstås Ebba inte kastat sig på svärdet helt i onödan.
2021-07-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Sade att Ebba har kallat en spade för en spade.
I ärlighetens namn är inte Binninge en spade, han är ett monster.
Ni som gråter över hans sårade känslor, borde titta er i spegeln och fundera vad ni vill vara.

Det är ingen som gråter över honom.

Det här handlar om hur makthavare hänger ut människor för egen privat vinning endast för att smutskasta och förväntar sig att lagen inte ska gälla för de.
2021-07-03, 12:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej, nu kommer en skadeståndsprocess. Dels för kränkningen i sig, dels för att Binninge har lidit/kommer att lida ekonomisk skada. Det kan bli hur många miljoner som helst.

Nej. Det blir inga miljoner hur mycket än sol och våraren Binninge önskar.
2021-07-03, 12:03
Medlem
Alltid samma visa när kvinnor blir dömda. Det är ALLTID någon annans fel. De är ALLTID oskyldiga. Hon erkänner brott men säger i nästa mening att hon är oskyldig..... Vad är felet med kvinnors hjärnor avseende brottslighet?
2021-07-03, 12:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Med precis samma retorik så är det helt okej att dela en privat inspelad porrfilm.
Om personer på filmen öppet gått ut och vädjat om att den inte ska delas samt att filmen ligger på internet.

Fan till och med en åsna fattar ju att detta inte har något om sanningen att göra, Ebba Busch agerade i och med sitt inlägg om Binninge som en 14-årig skolflicka som mobbar sin väg fram, hon ville misskreditera Binninge med "sanningar" som hade precis noll och inget att göra med husaffären, det är det som är förtalet.

Nej. En porrfilm har ingenting med det här att göra. Med din logik kan aliens invadera imorgon.
2021-07-03, 12:08
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Nej, fanns inget förbehåll i strafföreläggandet.

Extra pikant är ju förstås att KD förespråkat en skärpning och utvidgning av förtalslagstiftningen. Ungefär som om Jonas Sjöstedt hade åkt fast för sexköp, en lag hans parti vill skärpa.

Inte i strafföreläggandet naturligtvis utan Ebbas kommentar till den.

Ja eller som sossarna som säger sig stå på knegarnas sida, samtidigt som ett av partiets toppnamn ägnat sig åt att blåsa just knegare.

Sjöstedt vet jag inget om, men Vänstern har ju väldigt hög svansföring när det gäller kvinnor och jämställdhet, om jag inte minns fel, var det inte deras förre ordförande Lars Ohly som figurerade i metoo debatten rätt mycket?

Jag kan hålla med om att det är pinsamt för partiet, att deras partiledare hamnat i den här situationen. Dock för de som är insatta denna affär vet vad det juridiska ombudet är för filur, och det är nog inte så många som ser honom som ett brottsoffer direkt.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det tror jag inte jag har föreslagit. Det handlar här om brottet förtal, som är problematiskt för makthavare som kan bli illa utsatta utan att få svara igen. Ordet är ett viktigt politiskt medel. Enligt min mening bör denna lagstiftning göras om för alla, på det att sanningsaspekten och sammanhanget skall tillmätas större betydelse. Men, om vi gör en jämförelse med Lena Melins förtal av Sven-Otto Littorin, så att han tvangs avgå, som Melin aldrig har behövt stå till juridiskt svars för, så är denna obalans mellan journalisters rättsliga immunitet (som det verkar) och partiledares väldigt tydliga begränsningar, inte en god ordning i ett rättssamhälle. Jag utesluter inte att en översyn av frågan också kan bli följden på litet sikt, och då har förstås Ebba inte kastat sig på svärdet helt i onödan.

Ebba är lagstiftare. Om hon tycker att det finns delar av den svenska lagstiftningen som är felaktig har hon alla möjligheter att förändra den på parlamentarisk väg. Det har hon och KD inte gjort beträffande våra förtalslagar under alla mandatperioder de suttit i riksdagen. Frågan har blivit viktig först efter att hon att brutit mot lagen och hamnat i belastningsregistret för grov brottslighet.

Nä, jag kan inte se att det här håller på någon punkt, om man nu inte pga politisk bias väljer att försvara Ebba och KD.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-03 kl. 12:11.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Frågan är ju inte om han är pedofil eller inte, eller om det ska berättas för världen, frågan för ett förtalsmål är väl främst om det är uppgifter som är relevanta till att spridas, vilket det ju uppenbarligen inte var.
Sen är det intressant med moralen, tänker jag. Ebba har brutit mot lagen och sedan väljer hon att säga att lagen är fel. Det är ju en moral som inte känns så konservativ? Rimmar det med partiet i stort?
Det är väl intressant när dom försöker smutskasta henne om källorna är högst tvivelaktiga.
Att det är en jurist som suttit inne i fängelse för övergrepp i 2 år är väl det omoraliska i den här situationen om du frågar mig.

Så man är omoraliskt så fort man bryter emot lagen menar du?
Bara för att man ses som "konservativ" så betyder det ju inte att det finns någon moral om att alla lagar är rätt och ska åtföljas.
När vi snackar konservativ så kanske hon är det i Sverige men skulle absolut inte räknas som det i övriga världen i stort.

Om folket tycker det är rätt att hänga ut pedofiler och grova brottslingar är dessa då omoraliska för att de inte håller med en lag som borde vara folkligt förankrad?
Eller är det omoraliska att några få ska få bestämma över folket vad som är juridiskt riktigt och moraliskt?

Man är ju väldigt autistiskt om man inte kan se bortom lagar som att de skulle vara universalla som alltid är rätt över vad som är moraliskt rätt och förutbestämt.

Om Stefan Löven inför lagar om att ingen får gå ute på gatorna efter klockan 10 på kvällen är då Ulf Kristersson omoraliskt när han går emot sin konservativa stämpel och medvetet bryter mot denna lag för att han tycker den är fel?
2021-07-03, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är ingen som gråter över honom.

Det här handlar om hur makthavare hänger ut människor för egen privat vinning endast för att smutskasta och förväntar sig att lagen inte ska gälla för de.
Fast för att se det så krävs det att du lyckas ha två tankar i huvudet samtidigt och det är fusk.
2021-07-03, 12:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Alltid samma visa när kvinnor blir dömda. Det är ALLTID någon annans fel. De är ALLTID oskyldiga. Hon erkänner brott men säger i nästa mening att hon är oskyldig..... Vad är felet med kvinnors hjärnor avseende brottslighet?

Nja, Ygeman är en dömd minister. Men jag tror väldigt få av de som kritiserar Ebba här, vill kritisera Ygeman. Då skrockar de bara hö hö, han blåste like korkade knegare bara, eller hö hö han bröt sig in på en flygplats bara. Hade Ebba gjort något sådant så hade det varit fullt kackel här inne, lita på det. Tror snarare att Ebba döms hårdare just för att hon är kvinna. Jämför bara fallet med Aida Hadzialic versus Per Gahrton, hon fick eller självmant lämnade sitt politiska uppdrag med omedelbar verkan, han fortsatte sitt uppdrag som EU-parlamentariker trots en avsevärd högre promillehalt än Aida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in