2021-07-03, 10:40
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Ja, då flödar champagnen hos SD! Beskedet kom ju lagom till helgen, och innan systemet hunnit stänga.
Kd är nu i princip ute ur riksdagen.

Snarare tvärtom KD behövs för att få några kvinnoröster till de högerpopulistiska. KD är så gott som systerparti till SD.
2021-07-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja att skriva några rader på Facebook är mycket hemskt. Typ som när sossar våldtar, förskingrar och trakasserar folk.

https://petterssonsblogg.se/2014/07/03/nu-granskar-vi-s/?amp=1
Med precis samma retorik så är det helt okej att dela en privat inspelad porrfilm.
Om personer på filmen öppet gått ut och vädjat om att den inte ska delas samt att filmen ligger på internet.

Fan till och med en åsna fattar ju att detta inte har något om sanningen att göra, Ebba Busch agerade i och med sitt inlägg om Binninge som en 14-årig skolflicka som mobbar sin väg fram, hon ville misskreditera Binninge med "sanningar" som hade precis noll och inget att göra med husaffären, det är det som är förtalet.
2021-07-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ser det men jag påpekar att vilka beslut hon än tar så ligger förtroendesiffrorna nära på orubbade.

Så hon sitter kvar. KD vore ur riksdagen utan henne.
Finns knappast någon tillförlitlig gallup på vilken skada detta ger.
Dessutom är det patetiskt att folk går igång på undersökningar där 1000 personer tillfrågats via en webpanel där intervjuoffren själva ansökt om att vara med, sen presenteras det som någon sanning i media och driver debatt. Demokratin är så jävla död i det här landet.

Domen kommer först vid nästa val när det nu blir.

Det är ju ett härligt regeringsalternativ vi har nu då, en kriminell, en människohandlande dvärg och en nazist! Även om andra sidan inte är mycket att ha heller så är det svårt att inte trumfa den där uppställningen.
2021-07-03, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det är ju just att Ebba Busch, en lagstiftare, försöker urskulda sig med hänsyn till att det hon gjorde inte borde vara olagligt, som är det häpnadsväckande. Den konservativa hållningen från en riksdagsledamot vore såklart att det är en plikt att följa svensk lag. Det är ju de regler som riksdagen, med mandat från folket, låtit införa. Vidare skulle en i detta avseende bristande pliktkänsla från folket och i synnerhet riksdagen undergräva den allmänna laglydnaden. Ebba anser sig ändå inte ha en sådan plikt: den relevanta frågan enligt henne är vad man ”i själ och hjärta” anser sig skyldig till.

Ok, bra poäng. Hon hycklar alltså.
2021-07-03, 10:53
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Ok, bra poäng. Hon hycklar alltså.

Hon kan åtminstone inte skylla på bristande utbildning; medelsvensson kanske tror att förtal innebär att man ljuger, men att man kan fällas även om det man säger bevisligen är sant och offentlig handling tror jag många inte inser.

Omoget agerat av Busch.
2021-07-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nja. Husköpet var ju helt i sin ordning, säljaren var t ex vid sina sinnes fulla bruk, men två finurliga damer i hans absoluta närhet - någon hemtjänst, typ, hade egna planer. Vilka är inte svårt att räkna ut. Den ena damen hade redan tidigare haft ”turen” att få ärva sin skyddsling. Detta om husköpet, det är avklarat, och det är heller inte detta den aktuella domen handlar om.

När den ”hjälpsamma” damen insåg att farbrorn faktiskt sålt huset satte hon igång en kampanj för att få köpet ogiltigförklarat, med hänvisningar till hans ålderdom, svaghet osv, farbrorn höll faktiskt på att bli omyndigförklarad på kuppen. Kärringen borde enligt mitt förmenande stenas för detta övergrepp. (Mannen undersöktes senare och befanns naturligtvis vara fullt frisk).

I kampen för att roffa åt sig annans egendom anlitade kärringen en erkänt skum jurist som hantlangare, och han fortsatte jävlas med Busch med alla knep han kunde komma på och några till. Resultatet av hans agerande blev att Busch utpekades i media, riskerade att bli av med huset, som farbrorn alltså frivilligt sålt till henne för fullt rimliga pengar.

Där lackade Ebba Busch ur och skrev ett inlägg där hon avslöjade juristens moral och historia. D v s fälld för tre olika brott, fridskränkning, våldtäktsförsök på barn samt skadegörelse. Dömd till två års fängelse för dessa.

Detta har hon nu dömts för. Att hon avslöjade honom. Ingenting annat. Den som trots bakgrunden inte uppfattar Ebba Busch som moralisk vinnare i den här soppan är antingen rättshaverist eller vänstermänniska, fenomenen är ofta ömsesidigt överlappande
.
Det här är dock i klartext vad som faktiskt har skett.
Hon har hängt ut en pedofil som leker jurist.

Jag har själv annars ett politikerförakt, med i det här fallet så kan jag ärligt talat inte se vad hon har gjort för fel rent moraliskt.

Skulle vi fråga folk eller ha en folkomröstning huruvida det är okej eller inte att outa dömda pedofiler så kan du ju gissa vad svaret hade varit.
Lagen i det här fallet är ju inte folkligt förankrad, där man sätter våldtäktsmän rätt till anonymitet före vanligt folks rätt att veta om säg juristen de träffar är en dömd pedofil.
Sen att det kryllar av vänster folk som försvarar pedofiler i tråden är ju bara komiskt.
Frågan är ju om de har någon koll över vad som faktiskt har skett.

Eller ska vi sitta och fördöma folk som bryter mot lagar när de avslöjar sanningen?
Men jag antar att folket på flashback hade tyckt att vi skulle skicka tillbaka eller döma en journalist som brutit mot kinesisk lag genom att avslöja korruption eller folkmord.

Frågan är ju inte om han är pedofil eller inte, eller om det ska berättas för världen, frågan för ett förtalsmål är väl främst om det är uppgifter som är relevanta till att spridas, vilket det ju uppenbarligen inte var.
Sen är det intressant med moralen, tänker jag. Ebba har brutit mot lagen och sedan väljer hon att säga att lagen är fel. Det är ju en moral som inte känns så konservativ? Rimmar det med partiet i stort?
2021-07-03, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Otur eller dålig omdöme av KD att välja Ebba?
Just partier har väl ganska precis de ledare de förtjänar.
2021-07-03, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Hon kan åtminstone inte skylla på bristande utbildning; medelsvensson kanske tror att förtal innebär att man ljuger, men att man kan fällas även om det man säger bevisligen är sant och offentlig handling tror jag många inte inser.

Omoget agerat av Busch.
Klantigt framförallt. När man arbetar i en förtroendebransch ska man inte ge sig in i såna här situationer.

Nåja, om Kd nu skulle krascha pga detta så lär väl rösterna åtminstone inte hamna på Mp.
2021-07-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Just partier har väl ganska precis de ledare de förtjänar.
Ja, detsamma gäller även Rättssäkerhetsorganisationen där Binninge är ordförande och Pernroth Lüllmaa lakej.
2021-07-03, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Så är det delvis. I mitt fall gillar jag alliansen men smutsdemokraterna kan jag inte med.
Som vän av rättsstaten så måste processerna ha sin gång. Förståndigt nog avslutade Ebba den första delen i och med strafföreläggandet. Om det inte gällt en ledande politiker hade allt detta betraktas som en struntsak. I mitt tycke är det mer anmärkningsvärt att Ebba gått på Livets ords skola än den här fastighetsaffären. När det gäller skolvalet kan det vara föräldrarna som är de skyldiga.

Självklart är det föräldrarnas fel att hon gick med i livets ord.

Det är ju aldrig Ebbas fel, nejdå, antingen är det en gammal gubbe som blåser henne, eller så är det fel på hela lagboken så att hon råkar bli dömd.

Inget eget ansvar
2021-07-03, 11:21
Medlem
Förtal:

Att angripa karaktär eller rykte hos en person som inte är närvarande.
Att tala ofördelaktigt eller kränkande om en person som inte är närvarande.
Det här är ett av det mest elaka och ogudaktiga onda som finns i den här onda världen. Trots detta har de flesta en skamligt dålig förståelse av hur illa förtal egentligen är, även om Bibeln är väldigt tydlig på den punkten. Både Det gamla och Det nya testamentet ger förtalare och skvalleraktiga en förfärlig dom.

“Du sprider ondska med din mun och väver samman svek med din tunga. Du sitter och förtalar din bror, du hånar din mors son. Sådant gör du och jag tiger. Då tror du att jag är som du. Men jag skall straffa dig och låta dina ögon se det. Lägg märke till detta, ni som glömmer Gud, så att jag inte sliter er i stycken utan räddning.” Ps 50:19‑22.

Här får vi ännu en gång en kraftfull förklaring på hur ont det är med förtal. Det är samma sak som att förtala, döma och förkasta Guds ord, som ensamt kan frälsa oss!

Om vi gör det, dömer vi även Gud, som har givit oss dessa lagar och är alla människors domare!

Om någon försvarar sitt förtal med att säga att det han säger är sant, så visar han en fräckhet som utan tvivel bevisar att han är ond. De som är onda, har ingen plats i den levande Guds församling
2021-07-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Ebba kommer att stå i Lexbase. i och med att hon godtagit strafföreläggande har hon erkänt brott. Sen av vilken anledning hon hag gjort det vet hon, kan mycket väl vara att hon insett straffvärdet. Med tanke på det höga bötesbeloppet hade hon knappast gått fri vid prövning. Hon är brottsling oberoende av vad hon eller du tycker.
Nu är det inte dagsbotens storlek som avgör hur allvarligt lagen ser på brottet. Det avgörs av antalet dagsböter. I det här fallet 60 där lagen medger 30-150. Max straff var 2 års fängelse. Osannolikt att hon skulle fått det som ostraffad.

Botens storlek, i det här fallet tydligen 1000 kr per dag beror enbart på hennes inkomst.

Hon fick ett lågt straff. Att det låter högt beror på hennes höga inkomst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in