2021-07-03, 09:01
Medlem
styrlunds avatar
Förklaringen att den skjuta polisen skulle ha hört skottlossning och rört sig mot källan för ljudet själv köper jag inte.
Hans tre kollegor, de två kvinnorna som skriker på filmerna och den betydligt tystare manliga kollegan verkar ju inte ha hört någon skottlossning när de springer fram till sin kollega.
Ingen av de tre har några vapen dragna. Det tolkar jag som att de inte uppfattar situationen som farlig för dem.
Folket runt omkring ser ju i det närmaste chockade ut vad som utspelas fram för dem. Hade de sett en person skjuta en polis borde deras flyktbeteende kickat in direkt.
Citera
2021-07-03, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Endast 17 år men mord och tidigare straffad. Vad kan straffat bli... 4 års sluten ungdomsanstalt eller måhända upp till 6 års fängelse..?
Tur att han inte hade hunnit fylla 18 år, eller såklart än värre 21. Svenska folket ska känna vanmakt. Det har vi gjort oss väl förtjänta av.
Jag vet ingen som går fri från ansvar. Detta är straffet och gode god, låt det fortsätta. Mer och mer. Grövre och grövre. So nice! Jag njuter.

Tänk att behöva jobba med dessa hemska personer dag ut och dag in på någon ungdomsanstalt
Citera
2021-07-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Kanske ska påminna om att Malaxendermördarna fortfarande är bakom lås och bom. Snutmord ser man inte lätt på denna gök kommer aldrig mer se friheten.

2 av dem har fått tidsbestämt, kommer väl ut 2023 typ.
1 av dem har fått avslag på sina ansökningar om tidsbestämt.

Kommer inte bli förvånad om den nu gripne och misstänkte unga mannen inte får samma långa straff - om han åker in. Malexandermorden ansågs väl synnerligen råa, bl.a eftersom det förekom ett nackskott från nära håll och alla skotten in genom vindrutan på bilen talade sitt tydliga språk...time will tell...
Citera
2021-07-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Tänk att behöva jobba med dessa hemska personer dag ut och dag in på någon ungdomsanstalt

Tänk att veta att vad de än gör där inne, så släpps en lika skadad individ ut efter avtjänat straff...
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
En polis sa angående föräldraansvaret..
Somalier får ofta 6-7 ungar och kan inte hålla reda på alla.

Hoppas han får ett lågt straff så att det blir en valfråga.
Negern kan avgöra valet till M,KD & SD’s fördel, för det enda vänstern har att komma med är Linda Snecker och hon vill sänka alla straff förutom för sexualbrott 👮🏽‍♀️✌️
Det är inte ovanligt med barnkullar på 10+ personer bland somalier - mamman är fjättrad vid spisen, sönerna kan språket och bestämmer, gör som dom vill. Mamman lagar mat och inkasserar 25-30 tusen per månad i bidrag, hälften går tillbaka till släkten i Somalia. Snart har hennes ungar barn och så fortsätter det...

Apropå den här nollan, han är ju "straffad" för grovt brott tidigare, så jag tippar att han får så strängt straff det bara går. Helst vill man ju bara göra sig av med honom, nu blir det kanske 8-10 år effektiv tid, tid för att bygga kropp, kanske utbilda sig och skaffa sig nya kontakter...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, nu ser det ut som om de är inne på att han riktad skotten mot polisen medvetet - dock finns ju tre olika scenarier.

Uppgifter som GP tagit del av, från poliser med insyn, gör gällande att det då ska ha avlossats skott, mot 20-åringens sällskap.

Skotten fick den 33-åriga polisen att söka sig till platsen, på sin moped.
Då ska 17-åringen höjt sitt vapen och avfyrat de dödande skotten mot polisen. Enligt GP kan polisen, i skymningsljuset, misstagits för någon annan.

[...]
Poliser med insyn i utredningen som Expressen talat med säger dock att 33-åringen kan ha varit måltavla för skotten. En teori som utreds är nämligen om polismannen lockats in i en fälla.
https://www.expressen.se/gt/polisen-skjutning--mellan-kriminella-han-kom-i-vagen/

1) Han skjuter mot polisen omedveten om att det är en polis, utan enbart för att han kommer till platsen och "stör".

2) Han är medveten om att det är en polis som kommer och skjuter.

3) Polisen har lockats i en fälla.

I samtliga scenarier så försvinner ju "vådaskott" i alla fall.
Jag personligen tror mer på någon av dessa tre alternativ än att polisen "bara hamnat i vägen".
Skjuter man mot någon är man också medveten att personen kan dö, därav mord i allra högsta grad.
Citera
2021-07-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, gängdelen försvinner om brottet inte är ett led i den organiserade brottsligheten. Slår han sin fru kommer det t ex inte utredas som organiserad eller gängrelaterad brottslighet, inte heller om han snattar, blir arg och slår någon på käften osv osv.
Det är brottet i sig som skall vara relaterat till organiserad/gängbrottslighet.

Ok, men att mörda en polis oavsett om det är när man ska skjuta fiender, eller poliser i allmänhet som inkräktar på ens upplevda revir, är ju relaterat till gänglivet.
Citera
2021-07-03, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
2 av dem har fått tidsbestämt, kommer väl ut 2023 typ.
1 av dem har fått avslag på sina ansökningar om tidsbestämt.

Kommer inte bli förvånad om den nu gripne och misstänkte unga mannen inte får samma långa straff - om han åker in. Malexandermorden ansågs väl synnerligen råa, bl.a eftersom det förekom ett nackskott från nära håll och alla skotten in genom vindrutan på bilen talade sitt tydliga språk...time will tell...

Men nu rör det sig om en "fel-skjutning" ett oskyldigt "misstag" som vem som helst kan begå, enligt media. Nu ska mördaren få sin uppmärksamhet och ömkande. Det handlar ju om Sverige. https://www.youtube.com/watch?v=oQ-X78nMhjE
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Skjuter man mot någon är man också medveten att personen kan dö, därav mord i allra högsta grad.
Jag delar den uppfattningen -- det är dock inte alltid som rätten är av samma uppfattning.
Citera
Medlem
Du tror inte polisen torterar killen nu under tiden de har honom inne? Saft och bulle blir det inte kan jag lova. Oskulden ryker säkert där bak kan jag lova.
Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Spännande att polisen gripit någon! Synd bara att det väntar honom 3års ungdomsvård. Danmark hade givit honom 20års fängelse.

"Ta en trea för att bli en hundra"
Citera
2021-07-03, 09:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Ok, men att mörda en polis oavsett om det är när man ska skjuta fiender, eller poliser i allmänhet som inkräktar på ens upplevda revir, är ju relaterat till gänglivet.
Nej, det behöver det inte alls vara.
Har han träffat polisen av misstag så är det inte relaterat alls.
Har han personliga gruff med polisen och på egen hand dödar polisen så är det inte relaterat. osv..
Citera
2021-07-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Förklaringen att den skjuta polisen skulle ha hört skottlossning och rört sig mot källan för ljudet själv köper jag inte.
Hans tre kollegor, de två kvinnorna som skriker på filmerna och den betydligt tystare manliga kollegan verkar ju inte ha hört någon skottlossning när de springer fram till sin kollega.
Ingen av de tre har några vapen dragna. Det tolkar jag som att de inte uppfattar situationen som farlig för dem.
Folket runt omkring ser ju i det närmaste chockade ut vad som utspelas fram för dem. Hade de sett en person skjuta en polis borde deras flyktbeteende kickat in direkt.

Jag har också funderat mycket på detta.

INGEN av dem har draget vapen vad jag kunde se från de första filmerna.

Hur kommer det sig?

Visste de att hotet redan var borta?

Hur kunde de veta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in