2021-07-02, 23:43
Medlem
sektledarenIIs avatar
Fortsättning lär följa

https://www.expressen.se/dinapengar/bakslaget-ebba-busch-hotas-av-ny-rattsprocess/

Det ska mjölkas pengar nu
2021-07-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Fortsättning lär följa

https://www.expressen.se/dinapengar/bakslaget-ebba-busch-hotas-av-ny-rattsprocess/

Det ska mjölkas pengar nu

Guldläge för EB:s offer.
2021-07-02, 23:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Bötesföreläggande, i samma klass.

På så vis. Nå, lagrummen är påtagligt olika, även om påföljderna är om varandra påminnande.
2021-07-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ygeman, Ygeman, Ygeman

Har blåst vanliga knegare på pengar, gjort olaga intrång. Ändå så anser Löfven honom lämplig som statsråd. Lägg därtill att Ygeman sparkades från sin tidigare statsrådspost, därför hans agerande ansågs ha utsatt nationen för stor fara i samband med Transportstyrelsen upphandling av IT-system. Trots detta får han komma tillbaka.

Detta Ebba har skrivit på Facebook är småpotatis mot vad det socialdemokratiske statsrådet har pysslat med.

Vår statsminister har ju pekat ut både Christer Pettersson (efter frikännande i hovrätt) och Stig Engström (trots att åklagarna enligt egen uppgift inte hade material som ens räckte till åtal) som Olof Palmes mördare. Att sossar sedan springer och klandrar politiska motståndare för förtal (för sanna påståenden) visar bara på ytterst flexibel moral. Sossemoral.
2021-07-02, 23:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tycker nog, till Ebbas försvar, att hon befinner sig litet i en nödvärnssituation, där hon är hårt ansatt för en affär som, av vad som blivit känt hittills, förefaller oklanderlig. Särskilt politiker kan behöva verbalt värja sig och den vanliga svenska uppfattningen att "det måste ställas högre krav på politiker" i sådana här sammanhang behöver balanseras med "överheten är inte folket". Man kan alltså inte använda socialdemokratiska måttstockar för att bedöma en borgerlig politiker - även om vänstern och media (egentligen i det närmaste samma sak) gärna vill.

Ska vi hålla på termerna så är det verkligen inte en nödvärnssituation. Inte för att jag hyser någon större sympati för just Binninge men resonemanget att man ska kunna attackera en annan person på det viset bara för att en politiker känner sig attackerad tycker jag är ganska dåligt. Det skulle ge politiker ett större skydd mot kritik än folk i allmänhet, det rimliga är att de ska tåla mer än andra, inte mindre.

Det fanns verkligen ingen anledning till att dra upp den bakgrunden annat än att EB var upprörd och ville ge igen.

Sedan kan jag inte heller skriva under på att man bör särbehandla personer juridiskt beroende på vilka politiska åsikter man har. Då är vi ute på väldigt djupt vatten.
2021-07-02, 23:47
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det har diskuterats skadestånd på mångmiljonbelopp, dessutom årligen i trådarna här på Fb. Det f.d juridiska ombudet måste tydligen ha en rejäl stjärnstatus där borta i Örebro, för att kunna göra sådana anspråk som ersättning för skada.

Ebba får väl helt sonika göra som ombudet har gjort med sitt dömda skadestånd för sitt brottsoffer, strunta i att betala helt enkelt.
Nu är det inte möjligt med några sådana fantasisummor här i Sverige men sexsiffrigt blir det säkerligen - tippar som jag sa på dryga hundringen.
2021-07-02, 23:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hur menar du då? Både Ebba Busch-Thor och Aida Hadzialic accepterade sina strafförelägganden och undvek därför att det skulle gå till domstol. Att bägge gjort sig skyldiga till brott är ostridigt.

Mitt intryck är att man juridiskt inte använder uttrycket fälld i fall när den tilltalade har accepterat strafföreläggande.

Sedan är det förstås en skillnad på att tala sanning om någon som vill en illa och att framföra motorfordon berusad, även om jag också anser att Hadzialics förseelse har förstorats upp en aning.

Citat:
Jag vet inte vilka positiva egenskaper som kan tillskrivas Ebba Busch-Thor av att hon förtalar ett målsägandebiträde på Facebook. Jag tycker det är väldigt lumpet. Hon använder den uppmärksamhet hon får i egenskap av partiledare till att sabla ner personer hon ligger i juridisk tvist med.

Det är positivt att stå upp mot de som försöker skada en. Det är tämligen ovanligt i det offentliga Sverige. Det visar på en andlig resning när man i viktiga fall låter moralen vinna över lagen, även om det får obehagliga konsekvenser för en själv personligen.
2021-07-02, 23:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Patetiskt men underhållande hur du fortfarande kan tycka att EBT har gjort rätt. Nu är hon en dömd brottsling över en händelse som en normala människa hade gått ifrån och gått vidare med sitt liv. Men inte lättkränkta EBT som var tvungen att driva på husköpet, var tvungen att smutskasta advokaten, etc.

Du är patetisk.

Esbjörns ombud försökte karaktärsmörda Ebba Busch i sociala medier genom att skriva lögner med hjälp av ett stort nätverk av rättshaverister.

Ebba svarade med att skriva sanningen - att ombudet är dömd för brott. Utan att ens namnge honom.
Senast redigerad av borskungen 2021-07-02 kl. 23:59.
2021-07-02, 23:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Ska vi hålla på termerna så är det verkligen inte en nödvärnssituation. Inte för att jag hyser någon större sympati för just Binninge men resonemanget att man ska kunna attackera en annan person på det viset bara för att en politiker känner sig attackerad tycker jag är ganska dåligt. Det skulle ge politiker ett större skydd mot kritik än folk i allmänhet, det rimliga är att de ska tåla mer än andra, inte mindre.

Jag anser att det bör vara ungefär likvärdigt, enligt tidigare resonemang. Noblesse oblige kan bara anses gälla om det också rör sig om noblesse.

Citat:
Det fanns verkligen ingen anledning till att dra upp den bakgrunden annat än att EB var upprörd och ville ge igen.

Det är väl inget dåligt skäl i sig?

Citat:
Sedan kan jag inte heller skriva under på att man bör särbehandla personer juridiskt beroende på vilka politiska åsikter man har. Då är vi ute på väldigt djupt vatten.

Åtminstone sedan 1940-talet har vi haft olika måttstockar för vänster- och högerpolitiker. Det är beklagansvärt.
2021-07-02, 23:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Vår statsminister har ju pekat ut både Christer Pettersson (efter frikännande i hovrätt) och Stig Engström (trots att åklagarna enligt egen uppgift inte hade material som ens räckte till åtal) som Olof Palmes mördare. Att sossar sedan springer och klandrar politiska motståndare för förtal (för sanna påståenden) visar bara på ytterst flexibel moral. Sossemoral.

Även familjen Palme fortsatte att peka ut Krister Petterson trots att hovrätten hade konstaterat att han var oskyldig. Ingen allmän åklagare valde att driva detta vidare som förtalsmål. I sådana här fall handlar det om politik och inte om juridik. En åklagare som hade startat ett förtalsmål mot medlemmar i familjen Palme hade kunnat glömma allt vad karriär heter, en åklagare som väljer att driva förtalsmål mot Ebba kan räkna med väldigt goda karriärmöjligheter ifall socialdemokraterna får fortsatt maktinnehav.
2021-07-03, 00:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nej, det medger jag. Jag hade inte förtroende för Mona Sahlin. Men hon var inte dömd för något. Grovt förtal, som Ebba erkänner sig skyldig till, straffas med fängelse i upp till två år och ovanpå det skadestånd för kränkningen samt kompensation för ekonomiskt bortfall, vilket i det här fallet kan handla om hur mycket som helst.

Några två år blir det inte. Nu är saken avgjord och dör ut.
2021-07-03, 00:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hur menar du då? Både Ebba Busch-Thor och Aida Hadzialic accepterade sina strafförelägganden och undvek därför att det skulle gå till domstol. Att bägge gjort sig skyldiga till brott är ostridigt.

Jag vet inte vilka positiva egenskaper som kan tillskrivas Ebba Busch-Thor av att hon förtalar ett målsägandebiträde på Facebook. Jag tycker det är väldigt lumpet. Hon använder den uppmärksamhet hon får i egenskap av partiledare till att sabla ner personer hon ligger i juridisk tvist med.

Skillnad på att köra rattfull och skriva några rader på Internet dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in