Citat:
Ursprungligen postat av
next-chapter
Har sett ett flertal videos på Snapchat och även Youtube senaste från USA där det verkar vara relativt vanligt förekommande med s.k. pop therapy/cracking therapy, där en person knäcker patienten i frågas leder över hela kroppen. Ibland används ett "hakskydd" för att han ska kunna knäcka nacken på patienterna, och utöver nacken brukar ryggens alla delar, benen och ljumskarna knäckas och patienterna brukar se ut att känna lättnad efteråt. Så jag undrar om det är någon härinne som gjort en sådan behandling och var kan man göra det i så fall? Frågade en sjukgymnast på vårdcentralen en gång som jag gått till några gånger om han kunde göra det på mig och han bara skrattade åt mig i princip - nej, det är inget vi gör här. Vad är era tankar kring behandlingen?
Citat:
Ursprungligen postat av
darebuilder
Kompis skojar du nu eller? jag vet inte hur många det är som går till en kiropraktor i Sverige, men jag kan säga till dig att det är sjukt populärt även i Sverige.
Håller med Darebuilder, det låter som kiropraktik.
Jag skulle avråda dig från det. En mängd studier har visat på att det inte har någon effekt, förutom
möjligen på viss sorts ryggont. Dessutom kan det vara ganska farligt, av uppenbara anledningar. Det är i stort sett rent kvacksalveri.
Det finns en liten genomgång av en del av studierna som utförts på
Wikipedia.