Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Semantik behöver inte vara oviktigt, tvärtom. Emedan vissa försöker göra politik av juridiken, så behöver begreppen hålls tydliga.
Bondeförbundsledaren Gunnar Hedlund fälldes av HD för skattebrott 1953 när han också var statsråd i koalitionsregeringen med S. Han satt kvar i båda befattningarna, som partiledare ända fram till 1971. Det fanns redan 1953 de politiker och media som ville att han skulle avgå, men så blev det inte.
Det kommer vi nog att få reda på tids nog.

Juridiska begrepp har ofta olika innebörd så det är viktigt att hålla dessa korrekt men det är inte en fråga om semantik.
Vad man får lära sig.
Det mest intressanta var att han dömdes för att ha missat att deklarera en inkomst i hans hustrus deklaration men det är en diskussion i en annan tråd. Hur som helst kan man nog räkna antalet på en hand och jag kan inte dra mig till minnes något exempel i modern tid. Sedan är ju Ebbas brott grövre rent straffrättsligt än båda exemplen.
Nja, det tror jag tyvärr inte att vi kommer att få någon klarhet i. Det blir nog svårt att dra några tydliga paralleller mellan händelsen och minskad eller ökad popularitet.